Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Website draaien onder niet zichtbaar subdomein....  (gelezen 965 keer)

Website draaien onder niet zichtbaar subdomein....
« Gepost op: 2013/08/06, 18:22:06 »
Ik heb 2 sites die ik  wil laten draaien onder 1 domein zonder - zichtbaar  - gebruik te maken van een subdomein.

Voorbeeld:
-Website 1: www.websolutions.nl
-Website 2: www.itpro.nl

Met een subdomein zou het er zo uit zien: www.websolutions/itpro.nl 

moet worden: www.itpro.nl (maar is dus in feite www.websolutions/itpro.nl)

Is zoiets mogelijk? Scheelt weer wat money  :P

PS. Sitesnamen zijn bedachte voorbeelden  =D Ik weet niet of ze bestaan.





Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: Website draaien onder niet zichtbaar subdomein....
« Reactie #1 Gepost op: 2013/08/07, 00:08:47 »
Op DNS niveau kan je rechtstreeks een CNAME (of A) record aanmaken dat naar je main hosting verwijst.
Je webserver (bv Apache of Lighttpd) configureer je om aan de hand van de domeinnaam de correcte site weer te geven.
Meestal voorziet je hosting partner in een control panel om dit proces te vereenvoudigen (maar dit is niet overal gratis/mogelijk).

Domeinnaam zelf moet je natuurlijk wel aanschaffen zoals femke98 ook al zegt.
Bij een goedkopere hosting / domeinnaam provider kost dit inderdaad nog geen 9 euro per jaar
(zelf lever ik dit bijvoorbeeld ook aan een gelijkaardig bedrag, maar dan nog iets goedkoper).

Wel opletten: vaak wordt er ook meer aangerekend door grotere (bekendere) bedrijven,
maar dat is puur voor de winst, want om een domeinnaam te hosten heb je weinig extra onkosten.

Pro tip: zorg er ook voor dat in DNS zowel www.domeinnaam.tld als gewoon domeinnaam.tld gedefinieerd zijn.
Zo kunnen bezoekers je site ook bezoeken als ze geen www. ervoor typen (en ook als ze dit wél doen)
Als aanvulling hierop is het trouwens nuttig (voor SEO) om URL rewriting toe te passen
om automatisch door te verwijzen naar de opgevraagde pagina met "www." ervoor,
zo voorkom je fragmentatie tussen de 2 verschillende domeinnamen in bv Google zoekresultaten
en dat zorgt dan weer voor een hogere ranking.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Re: Website draaien onder niet zichtbaar subdomein....
« Reactie #2 Gepost op: 2013/08/07, 17:39:20 »
Bedankt voor jullie reacties  :D

Citaat
Je webserver (bv Apache of Lighttpd) configureer je om aan de hand van de domeinnaam de correcte site weer te geven.
Meestal voorziet je hosting partner in een control panel om dit proces te vereenvoudigen (maar dit is niet overal gratis/mogelijk).

Mijn hoster bied DirectAdmin aan. Ik mail hem trouwens wel of het mogelijk is.

PS. Mooie site Femke... van de hengelsport vereniging.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)