Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Prullebak in Evolution  (gelezen 5423 keer)

Offline Anno

  • Lid
Prullebak in Evolution
« Gepost op: 2010/05/18, 12:08:49 »
Sinds een paar maanden kan ik de prullenbak van Evolution niet meer leeg maken. Als in die opdracht geef gebeurt er helemaal niets. Ik krijg alleen helemaal links onder in het scherm een icoontje met een uitroepteken en daarnaast de tekst: "fout tijdens legen van map".Wat kan ik daar aan doen?
« Laatst bewerkt op: 2010/05/18, 12:13:05 door Anno »

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Prullebak in Evolution
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/18, 12:17:01 »
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Re: Prullebak in Evolution
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/18, 12:30:19 »
Prullenbak:

De Prullenbak is te vinden in:

~/.local/share/Trash

probeer dit commando eens om die te legen:

[b]sudo rm -rf ~/.local/share/Trash/*[/b]

Kopïeren en plakken, zo maak je geen fouten.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Prullebak in Evolution
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/18, 12:49:14 »
Heb je zo niet alleen de prullenbak van Ubuntu te pakken ipv de prullenbak van evolution?
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline Anno

  • Lid
Re: Prullebak in Evolution
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/18, 13:09:47 »
Ik denk dat je eens moet zoeken op het forum zoals hier http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/evolution-prullenbak-legen-een-mogelijke-oplossing/

Deze oplossing van Webrob werkt bij mij helaas niet.
De oplossing van Webrob helpt mij ook niet.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/18, 13:12:30 door Anno »

Re: Prullebak in Evolution
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/18, 13:12:21 »
Heb je mijn commando al geprobeerd? baat het niet dan schaad het niet hé.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Anno

  • Lid
Re: Prullebak in Evolution
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/18, 13:13:21 »
We wisselden elkaar net af Progger. Ik heb het geprobeerd maar het helpt niet.

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Prullebak in Evolution
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/18, 13:29:27 »
wat voor fout zie je als je op het ! druk onderin je scherm van evolution?
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline Anno

  • Lid
Re: Prullebak in Evolution
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/18, 13:33:29 »
wat voor fout zie je als je op het ! druk onderin je scherm van evolution?

Er opent een venstertje met:
"Fout tijdens Legen van map.

Fout bij opslaan van ‘~/.evolution/mail/local/Sent (mbox)’: Fout bij opslaan van ‘~/.evolution/mail/local/Inbox (mbox)’: Samenvatting en map niet gelijk, zelfs na synchronisatie


Ik heb nog op het Engelse forum gezocht. Ik ben daar hetzelfde probleem veel tegen gekomen, maar nog geen werkende oplossing.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/18, 13:35:49 door Anno »

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Prullebak in Evolution
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/18, 13:40:34 »
Je kan deze proberen gevonden op http://forums.fedoraforum.org/showthread.php?t=124642 alleen dan de fout met de outbox maar misschien werkt het zo ook

evolution --force-shutdown
rm ~/.evolution/mail/local/Sent.{cmeta,ev-summary}

Then restart evolution (it will rebuild the summary files) and try again.

Hierna evolution herstarten
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Re: Prullebak in Evolution
« Reactie #10 Gepost op: 2010/05/18, 14:17:36 »
Ik heb nog op het Engelse forum gezocht. Ik ben daar hetzelfde probleem veel tegen gekomen, maar nog geen werkende oplossing.

Toen ik Intrepid draaide enige tijd geleden had ik hetzelfde probleem. Met dank van een andere gebruiker deed ik toen de volgende handelingen om dit probleem op te lossen. Gelukkig heb ik deze (Engelstalige) beschrijving bewaard in een mailmapje op mijn werk, en dus komt het nu goed van pas.  =D

But anyway.... dit deed ik om het probleem op te lossen:

Maak voordat je begint eerst een backup van al je mappen binnen Evolution via “Bestand → Maak backup achief aan”. Ik doe dit even uit mijn hoofd, want ik zit achter een XP machine op het werk.

Mocht Evolution na het backuppen weer opstarten, sluit deze dan weer even af.

Ga vervolgens met Nautilus naar je Home map. Klik onder “Beeld” de optie “Maak verborgen bestanden zichtbaar” (of iets dergelijks), maar Ctrl + H doet het ook! Navigeer naar de map “.evolution/mail/local". Daarin aangekomen selecteer en verwijder vervolgens alle bestanden met de volgende extensies:

  • .index
  • .ev-summary
  • .cmeta

LET OP: Verwijder NIET de bestanden eindigend op “.data”, want dat zorgt voor onverwachte problemen. Afblijven dus!

Heb je dit gedaan? Start Evolution weer op. Evolution gaat vervolgens de verwijderde bestanden opnieuw aanmaken. Laat het zijn gang gaan, en onderbreek dit verder niet. Als dit gedaan is, dan zou je nu de items in de prullenbak moeten kunnen verwijderen.

Hopelijk ben je hiermee geholpen!

Groetjes,
Marqeaux.

Noot: Voer dit uit op eigen risico. Bij mij heeft dit gewerkt, maar dit biedt geen garanties of het ook bij jou werkt. Deze handelingen uitvoeren zijn volledig voor eigen verantwoordelijkheid.
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Anno

  • Lid
Re: Prullebak in Evolution
« Reactie #11 Gepost op: 2010/05/18, 14:40:17 »
Bedankt, Marqeaux!
Dat werkte.
Verder natuurlijk ook de anderen bedankt voor hun hulp!
Anno

Offline Anno

  • Lid
Re: Prullebak in Evolution
« Reactie #12 Gepost op: 2010/05/18, 14:43:57 »
Helaas!!!!!
Het werkte, maar de volgende keer dat ik evolution opende was de oude situatie weer hersteld: De prullebak zit weer net zo vol, met dezelfde weggegooide berichten, en ik krijg dezelfde foutmelding.
Anno

Re: Prullebak in Evolution
« Reactie #13 Gepost op: 2010/05/18, 15:05:13 »
Hallo, uit mijn 'handig'-lijstje:

Evolution: Fout bij opslaan van ‘~/.evolution/mail/local/Sent (mbox)’: Fout bij opslaan van ‘~/.evolution/mail/local/Inbox (mbox)’: Samenvatting en map niet gelijk, zelfs na synchronisatie:

Ga naar .evolution/mail/local. Daar Inbox en Sent verwijderen (=naar desktop slepen, twee grote bestanden): legen prullenbak werkt nu. Maar na herstart Evo zijn alle mails weliswaar aanwezig, maar kunnen niet geopend worden ("Map Verzonden lijkt onherstelbaar beschadigd"). Nu beide bestanden terugzetten: en.... prullenbak is weer vol, terwijl die hiervoor geleegd was. Leegmaken gaat nu wel goed. Dit is kennelijk 'de oplossing'.

Offline Anno

  • Lid
Re: Prullebak in Evolution
« Reactie #14 Gepost op: 2010/05/18, 22:53:22 »
Eindelijk is het gelukt. Ik heb na uitvoering van de tip van Paul Matthijsse Evolution een paar keer herstart en nu blijft het goed gaan: ik kan de prullebak steeds weer legen. Allemaal heel erg bedankt voor de hulp.
Anno.

Re: Prullebak in Evolution
« Reactie #15 Gepost op: 2010/05/19, 12:01:05 »
Mooi. Die fout komt wel af en toe terug, eens in de paar maanden of zo. Dus hou mijn tip ergens bij de hand. Zelf heb ik al jaren een bestandje 'handig' waar ik dergelijke dingen in noteer. Ook handig is om daar geregeld een backup van te maken :-)

Offline kgijs

  • Lid
Re: Prullebak in Evolution
« Reactie #16 Gepost op: 2010/09/06, 17:12:59 »
Hallo Paul,

bedankt voor je antwoord ik had hetzelfde probleem, er stonden zo'n 750 mails in de prullenbak. dank zij jou oplossing nu niet meer dus.
en je tip over het bewaren van het antwoord, top!! =D

Re: Prullebak in Evolution
« Reactie #17 Gepost op: 2010/09/26, 23:21:52 »
He, ik zie je post nu pas! Fijn dat 't werkt en graag gedaan! :)

Re: Prullebak in Evolution
« Reactie #18 Gepost op: 2010/09/30, 15:57:13 »
had hetzelfde 'probleem'. Prullenbak legen ging niet.
Maar met de methode die Paul Matthijsse aangeeft, lukte het dus bij mij ook  8)
Ik heb alleen die 2 bestanden (Inbox & Sent) niet teruggeplaatst. Het lijkt nu goed te gaan... of krijg ik straks nog problemen nu ik die 2 niet meer terugplaats?

Ik merk al iets. Als ik iets verwijder uit bijv de verzonden of inbox, zie ik het niet in de prullenbak terug. Dus zal de 2 bestanden maar terugplaatsen. Okay, dat weet ik dan ook weer. Werkt perfect! Dank.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/30, 16:05:58 door Harry07 »
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Re: Prullebak in Evolution
« Reactie #19 Gepost op: 2010/12/05, 20:16:59 »
Kom er toch weer op terug.

Heb nu 5000 mails in de prullenbak zitten, en ik krijg ze met de methode van Paul niet definitief er uit weg  >:(

(Quote): Ga naar .evolution/mail/local. Daar Inbox en Sent verwijderen (=naar desktop slepen, twee grote bestanden): legen prullenbak werkt nu. Bij op dit punt dus niet Maar na herstart Evo zijn alle mails weliswaar aanwezig, maar kunnen niet geopend worden ("Map Verzonden lijkt onherstelbaar beschadigd"). Nu beide bestanden terugzetten: en.... prullenbak is weer vol, terwijl die hiervoor geleegd was. Ook hier bij mij niet. Leegmaken gaat nu wel goed. Dit is kennelijk 'de oplossing'. (Einde quote).

Merk nu wel dat mijn inbox door dat gerommel alle mails meerdere malen heeft. En na een paar keer opnieuw opstarten van Evolution, is de helft van  de emails in de Inbox verdwenen.  :|

Is er inmiddels een makkelijke en goede oplossing voor dit probleem?
« Laatst bewerkt op: 2010/12/05, 21:39:38 door Harry07 »
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Re: Prullebak in Evolution
« Reactie #20 Gepost op: 2010/12/08, 17:44:23 »
Hallo, voor de duidelijkheid: je moet Inbox en Sent uit genoemde folder weghalen (verplaatsen). Dan Evolution starten. Dan je prullenbak legen. Dan Evo afsluiten. Dan die bestanden terugzetten. Dan Evo herstarten. En als het dan nog niet werkt, dan weet ik het niet!

Overigens kun je met de manier die ik aangaf, geen dubbele mails produceren. Als dat gebeurt, is dat meestal een synchronisatieprobleem tussen je mail-client en de mail-server waar je je mails van afhaalt. Soms gaat hier wel eens wat mis. Je moet niet denken dat IT altijd werkt zoals de bedoeling is!

Groet, Paul.

Re: Prullebak in Evolution
« Reactie #21 Gepost op: 2010/12/08, 21:26:43 »
Dank je wel Paul voor de extra uiteenzetting. =D Ik heb nu even geen tijd, maar ga het z.s.m. zo doen zoals jij nu hebt beschreven. Ik houd je op de hoogte.
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Offline jaczdh

  • Lid
Re: Prullebak in Evolution
« Reactie #22 Gepost op: 2010/12/08, 23:46:35 »
Ik had het zelfde probleem, maar kortgeleden na een update was het probleem ineens opgelost.

Ik heb nu dat het (met tussentijds foutmelding) heel lang duurt voordat evo sluit.

Re: Prullebak in Evolution
« Reactie #23 Gepost op: 2010/12/09, 20:05:40 »
@ Paul

Het spijt me maar het werkt bij die van mij dus niet  :(
1. ik heb 3677 mails in de prullenbak
2. Evo is afgesloten
3. Ik verschuif (naar buraublad) Inbox en Sent
4. ik open Evo
5. ga op prullenbak
6. zie daar 13 emails staan  ??? Geen 3677 dus.
7. Kan op geen enkele manier die 13 mails verwijderen
8. Sluit Evo af
9. Plaats Inbox en Sent weer terug
10. Alles weer bij het oude (geen dubbele mails, dat dan weer niet)


BINGO!!!!!!

ten einde raad, zelf maar iets geprobeerd. Ik ging op Prullenbak staan, rechtsklik, en ja hoor! daar staat "Prullenbak legen" Dus geklikt, en nu is ie leeg!!
  =D =D =D =D =D
« Laatst bewerkt op: 2010/12/09, 20:08:54 door Harry07 »
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Re: Prullebak in Evolution
« Reactie #24 Gepost op: 2010/12/10, 16:04:05 »
Probeer ook eens control-E.