Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mengen van werkomgevingen  (gelezen 2719 keer)

Offline Jos

  • Lid
Mengen van werkomgevingen
« Gepost op: 2017/05/28, 11:13:47 »
Ik draai Xubuntu 16.04.2. 

Ik heb begrepen dat er in "Aanbevolen toepassingen" software staat met verschillende werkomgevingen. Klopt dit?

Forummers hebben mij al e.e.a. verteld maar het is mij nog niet helemaal duidelijk of software die staat aangeboden in "Aanbevolen toepassingen" ook werkelijk allemaal geschikt is voor Xubuntu en geen problemen kan geven doordat er werkomgevingen gemengd worden. De ideeen die ik hierover tot nu toe las verschillen. Het lijkt me een belangrijk punt omdat ik volgens kenners mijn systeem ermee kan verprutsen.

Zou met "Aanbevolen toepassingen" misschien bedoeld worden: "Aangeboden toepassingen"?

Wie kan mij over het mengen van werkomgevingen duidelijkheid verschaffen? Helaas heb ik weinig aan Engelstalige hulp omdat mijn kennis van het Engels beperkt is.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/28, 11:35:48 door Jos »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #1 Gepost op: 2017/05/28, 11:36:02 »
Meeste software kun je door elkaar gebruiken, dit werkt gewoon en levert geen probleem op.
Voor de zekerheid zou je google kunnen gebruiken.

Zelf gebruik ik verschillende programma's van bijv kde en nemo als verkenner, welke distro nemo ben ik even kwijt.
Als je dit niet doet, dan doe je  jezelf te kort door goede software die er is niet te gebruiken.

Offline Jos

  • Lid
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #2 Gepost op: 2017/05/28, 11:47:57 »
Als ik de meeste software door elkaar kan gebruiken betekent dat, dat ik bij een beperkt aantal programma's het risico loop mijn systeem te verprutsen. En als ik ernaar google vraag ik mij af waar die informanten hun info vandaan halen en of die betrouwbaar is omdat ik tegenstrijdige berichten tegenkom.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/28, 11:53:12 door Jos »

Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #3 Gepost op: 2017/05/28, 12:15:34 »
@ Jos,

dit is al eens aan bod gekomen in deze topic:  https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=62658.0
Lees maar eens deze topic door,  neem daaruit wat jou het veiligst is, het best ligt. Voel je vrij.
( Ik ben op deze topic gestoten door te googlen op: en 'mengen van werkomgevingen linux' te typen in het zoekveld van de browser...)

Wat ook verruimend kan zijn, is het forum over een aantal jaren heen eens te doorlezen. 
Er de beste tips uit te onthouden of te noteren -- leren van anderen en andere meningen kan plezant, verruimend en verhelderend zijn --

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/28, 12:25:33 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline Jos

  • Lid
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #4 Gepost op: 2017/05/28, 12:26:19 »
Het topic waar je naar verwijst heb ik bekeken en ik kom er veel zaken tegen die ik al kende. Maar ondanks alle inspanningen van de posters wordt het voor mij hierdoor nog ingewikkelder dan ik het al vond. Ik ben daarom zojuist lid geworden van https://www.nllgg.nl/ om te zien of men daar meer helderheid kan verschaffen.

P.S. Als ik zoveel verschillende meningen over 1 zelfde zaak lees ervaar ik dat eerder als vertroebelend dan verhelderend ;-) want wie moet ik geloven?
« Laatst bewerkt op: 2017/05/28, 12:35:50 door Jos »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #5 Gepost op: 2017/05/28, 12:46:15 »
Voor de goede orde, ik gebruik Xubuntu en wil niet anders :lol:
Een paar problemen die ik tegenkom met het mengen van werkomgevingen zijn:
gnome-mahjongg is niet in te stellen, dat gaat met Lubuntu Minimal (via tasksel)  erbij wel.
swell-foop hetzelfde, geen grote problemen dus .......
Konversation, K3B en kpat slepen een hoop lib's van KDE mee, maar wat kost disk ruimte nu?

Dit Topic hoort niet in andere distributies, Xubuntu is een volwaardige Ubuntu distributie, dus verplaatst naar software en configuratie.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #6 Gepost op: 2017/05/28, 13:31:57 »
Konversation, K3B en kpat slepen een hoop lib's van KDE mee, maar wat kost disk ruimte nu?
Als je hier problemen mee hebt verkoop je pc, en ga de hele dag tv kijken,
wat een onzin om te klagen over ruimte gebrek, koop een harde schijf.

Moderator edit: Quote gerepareerd.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/28, 14:03:04 door Ron »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #7 Gepost op: 2017/05/28, 14:01:31 »
Als je hier problemen mee hebt verkoop je pc, en ga de hele dag tv kijken, wat een onzin om te klagen over ruimte gebrek, koop een harde schijf.
Jan, met mijn opmerking bedoelde ik dat diskruimte tegenwoordig bijna niets meer kost :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #8 Gepost op: 2017/05/28, 23:14:59 »
Ik raad het mengen van werkomgevingen af:
https://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen
(punt 4, linkerkolom)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #9 Gepost op: 2017/05/29, 06:57:43 »
Er is geen probleem programma's van een andere werkomgeving onder één werkomgeving zoals je xfce desktop (de desktop van Xubuntu) te gebruiken. Ze zullen niet altijd even goed "integreren" in jou werkomgeving, maar zelfs dat valt tegenwoordig zeer goed mee. Ik raad echter ook wel aan geen verschillende desktops naast elkaar te installeren, tenzij een andere gebruiker van je computer per sé die andere desktop wil.


 

Offline peer

  • Lid
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #10 Gepost op: 2017/05/29, 08:05:48 »
Ik heb alleen kde plasma op mijn pc staan. Als ik programma's installeer dan kies ik bij voorkeur programma' die speciaal voor kde ontwikkeld zijn. Maar ik heb bv ook gnome-disk-utility (Schijven) geïnstalleerd.

Dus één desktopomgeving met zo veel mogelijk programmatuur speciaal voor die omgeving.

Als voor mij programma's niet voor kde beschikbaar zijn dan kijk ik ook wel naar appimages. Ik heb er nu twee: musescore (wel in de repo maar laat zich niet installeren in Linux neon (ivm afhankelijkheden) en stacer (een soort ccleaner).

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #11 Gepost op: 2017/05/29, 10:04:56 »
Een kanttekening hierover, uit ervaring geleerd:
Foutloze software bestaat niet, wanneer je een programma installeert, dan komen er ook LIB's e.d. mee.
Er bestaat altijd een risico, dat dit soms niet goed werkt naast de reeds geïnstalleerde programma's en/of LIB's.
Hoe meer programma's je installeert, hoe groter de kans op een vastloper o.i.d. is.

Voorbeeld:
Vroeger gebruikte ik nautilus in Xubuntu, en bij een paar versies gaf dat ineens problemen.
Bij latere versies was dit opgelost, maar toch..........
Tegenwoordig installeer ik caja in Xubuntu en dat gaat goed.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline h2o

  • Lid
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #12 Gepost op: 2017/05/29, 10:34:17 »
Werkomgevingen mengen kun je op twee manieren uitleggen:
1. Je installeert er een desktopomgeving bij. Dan moet je inderdaad opppassen dat je geen problemen gaat krijgen , dus bijv. rücksiglos nautlius in een XFCE omgeving draaien zonder de --no-desktop voor het commando [1]. Wat er dan gebeurt is dat XFCE als het ware wordt overgenomen dooor Gnome. Zo wil het ook gebeuren dat een KDE-installatie ná een XFCE installatie een KDE cursor oplevert in de XFCE omgeving.

2. Je installeert Brasero of K3B en krijgt er dan een aantal libraries bij on die specifieke KDE of Gnome programma's te laten werken. Er gebeurt dan niets essentieels in de bedrijfsvoering van je desktopomgeving wat je normaliter gebruikt. Er komen geen extra desktopomgevingen bij.

Bij definitie 1 moet je dus rekening houden als je bijv. Nautilus onder XFCE gaat gebruiken en is rigoureus.
Bij definitie 2 blijft je eigen desktopomgeving 'intact' en 'leen je als het ware' delen van andere desktopomgevingen.

Bij 2 kan het alleen gebeuren dat bijv. KDE programma's er in XFCE minder fraai ogen omdat die eigenlijk in de KDE omgeving thuis horen. Zo heb ik bijv. Gnome programma's die onder XFCE foeilelijk zijn omdat het Gnome-3 programma's zijn en ik die betreffende Gnome-3 engine niet heb geïnstalleerd. Maar voor de werking kan het absoluut geen kwaad.

Noten:
[1] bedoelt is het commando nautlilus --no-desktop
« Laatst bewerkt op: 2017/05/29, 11:28:58 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #13 Gepost op: 2017/05/29, 12:16:21 »
Werkomgevingen mengen kun je op twee manieren uitleggen:
1. Je installeert er een desktopomgeving bij. Dan moet je inderdaad opppassen dat je geen problemen gaat krijgen , dus bijv. rücksiglos nautlius in een XFCE omgeving draaien zonder de --no-desktop voor het commando [1]. Wat er dan gebeurt is dat XFCE als het ware wordt overgenomen dooor Gnome. Zo wil het ook gebeuren dat een KDE-installatie ná een XFCE installatie een KDE cursor oplevert in de XFCE omgeving.
Aanvulling:
Je krijgt dan ook dubbele programma's, want iedere desktop heeft een eigen bestandsbeheerder, taakbeheerder, enz.
Er komen dan erg veel programma's met functies die je al hebt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Jos

  • Lid
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #14 Gepost op: 2017/05/29, 12:18:10 »
Interessant om al jullie ervaringen en inzichten te lezen!

Het wordt me nu duidelijker hoe het zit met het mengen van werkomgevingen en ook: waarom het mij al jarenlang een raadsel was en dacht dat het aan mij lag :-)

Als ik het goed begrijp dan is het het beste als ik helemaal NIET meng.

Dan blijft voor mij de vraag: HOE kom ik erachter tot welke werkomgeving software behoort? Zonder te hoeven googlen want eerlijk gezegd vind ik dat dat niet nodig zou moeten zijn en ik het binnen Linux kan vinden.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/29, 12:26:54 door Jos »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #15 Gepost op: 2017/05/29, 12:26:30 »
Interessant om al jullie ervaringen en inzichten te lezen!

Het wordt me nu duidelijker hoe het zit met het mengen van werkomgevingen en ook: waarom het mij al jarenlang een raadsel was en dacht dat het aan mij lag :-)

Als ik het goed begrijp dan is het het beste als ik helemaal NIET meng.

Dan blijft voor mij de vraag: hoe kom ik erachter tot welke werkomgeving software behoort? Zonder te hoeven googlen want eerlijk gezegd vind ik dat dat niet nodig zou moeten zijn en ik het binnen Linux kan vinden.
Je kunt Synaptic pakketbeheer gebruiken voor installeren van programmatuur; dan kun je van tevoren goed zien wat 't allemaal meetrekt.

Zo is bijvoorbeeld K3B berucht voor het meetrekken van zowat de halve KDE-werkomgeving, bij installeren in een Gnome-gebaseerde werkomgeving (Cinnamon, Unity, Mate, Xfce).  :)

Offline Jos

  • Lid
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #16 Gepost op: 2017/05/29, 12:41:48 »
Als ik via Synaptic bv. Gimp bekijk, dan zie ik maar liefst 32 stuks software staan die beginnen met "gimp". Ik weet niet wat ik daarmee moet, wat wel en niet meegenomen mag, moet of hoeft te worden

Offline h2o

  • Lid
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #17 Gepost op: 2017/05/29, 14:32:49 »
Aanvulling:
Je krijgt dan ook dubbele programma's, want iedere desktop heeft een eigen bestandsbeheerder, taakbeheerder, enz.
Er komen dan erg veel programma's met functies die je al hebt.
Klopt. Dat kan ook handig zijn.  Zo heeft Thunar (standaard voor XFCE) geen dualpanel en Nautilus (standaard Gnome) wel. Omgekeerd kun je Thunar programmeren voor bepaalde taken, veel uitgebreider dan Nautilus. Dus in XFCE kun je Nautilus gebruiken met de parameter --no-desktop zodat Nautilus zich als een pure bestandsbeheerder gedraagt en omgekeerd kun je Thunar in de Gnome-desktop gebruiken. Alleen KDE wijkt af omdat dit QT gebruikt en Gnome en XFCE GTK.
In principe kun je ervan uitgaan dat Gnome en XFCE gezamelijk niet veel kwaad kunnen omdat ze beiden op GTK zijn gebaseerd.

In de bouwpakket/blokkendoos situatie kun je zelf heel ver gaan door alles via bijv. Openbox te laten lopen en dan allerlei programma's (KDE/XFCE/Gnome) te installeren. Zo heb ik zo'n blokkendoos met Openbox wat K3b, Thunar, Nautilus aan boord heeft. Ik merk absoluut geen problemen met enig programma.

Op mijn werkpaarden draai ik XFCE met K3b omdat ik nogal eens een DVD moet branden. Ook hier geen problemen terwijl dit zeer robuuste systemen moeten zijn en dat zijn het dan ook. Wat ik van KDE erbij heb gekregen stelt niet zoveel voor: Kate-data, katepart, KDE-runtime, KDE-runtime-data-Plasma-scriptengine-javascript, Krename, K3B en K3b-data (ik heb gecheckt bij Synaptic KDE-werkomgeving geïnstalleerde versies). Het Gnome-lijstje is een stuk langer.
Dus @Pjotr, het valt dus wel mee met die halve KDE werkomgeving.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #18 Gepost op: 2017/05/29, 14:44:36 »
Op mijn werkpaarden draai ik XFCE met K3b omdat ik nogal eens een DVD moet branden. Ook hier geen problemen terwijl dit zeer robuuste systemen moeten zijn en dat zijn het dan ook. Wat ik van KDE erbij heb gekregen stelt niet zoveel voor: Kate-data, katepart, KDE-runtime, KDE-runtime-data-Plasma-scriptengine-javascript, Krename, K3B en K3b-data (ik heb gecheckt bij Synaptic KDE-werkomgeving geïnstalleerde versies). Het Gnome-lijstje is een stuk langer.
Dus @Pjotr, het valt dus wel mee met die halve KDE werkomgeving.
In de XFCE-editie van Linux Mint 18.1:


164 nieuwe pakketten.....  :o

In het verleden heb ik zelf slechte ervaringen gehad met K3B in Gnome-gerelateerde werkomgevingen. Het werd een knoeiboel.

@Jos: als de betreffende pakketten (bijna) allemaal bij Gimp zelf horen, dan is het vermoedelijk sowieso geen probleem.

Offline Jos

  • Lid
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #19 Gepost op: 2017/05/29, 14:52:16 »
@Jos: als de betreffende pakketten (bijna) allemaal bij Gimp zelf horen, dan is het vermoedelijk sowieso geen probleem.

Maar hoe kan ik dat zien?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #20 Gepost op: 2017/05/29, 14:53:30 »
@Jos: als de betreffende pakketten (bijna) allemaal bij Gimp zelf horen, dan is het vermoedelijk sowieso geen probleem.

Maar hoe kan ik dat zien?
Je zegt zelf, dat de namen van de te installeren pakketjes bijna allemaal beginnen met "gimp". Dus.....  :)

Offline h2o

  • Lid
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #21 Gepost op: 2017/05/29, 14:54:32 »
[flauwmodus]cdrparanoia en cdrdao zijn sowieso geen KDE gerelateerde pakketten.[/flauwmodus]
En 'in het verleden', hoe lang is dat geleden? Dat K3B het nodige extra installeert heeft te maken met de werking van het programma, en (een klein) deels voor de extra werkomgeving (KDE) pakketten om te werken.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/29, 14:56:41 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #22 Gepost op: 2017/05/29, 14:58:19 »
En 'in het verleden', hoe lang is dat geleden? Dat K3B het nodige extra installeert heeft te maken met de werking van het programma, en (een klein) deels voor de extra werkomgeving (KDE) pakketten om te werken.
Het is inderdaad wel even geleden. Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen....  =D

Maar het is blijkbaar nog steeds zo, dat K3B erg veel ondersteunende  KDE-pakketten meetrekt. Net als vroeger, toen het zo'n knoeiboel werd op mijn computer. Het installeren van een "autochtoon" Gnome-gerelateerd brandprogramma als Xfburn, is veel minder ingrijpend. En Xfburn is van uitstekende kwaliteit.

Offline h2o

  • Lid
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #23 Gepost op: 2017/05/29, 15:12:24 »
XFburn is inderdaad een prima programma, maar ik maak af en toe ook ISO bestanden aan. Aangezien dat wel eens 'snel' moet gebeuren gaat dat via K3B makkelijker en vlotter dan een commandoregel die ik dan op moet zoeken. Plus dat ik wat meer overzicht heb.
Maar dat het dan allemaal instabiel wordt kan ik absoluut niet onderschrijven. Maar ieder z'n meug...  ;)
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mengen van werkomgevingen
« Reactie #24 Gepost op: 2017/05/29, 15:15:02 »
ieder z'n meug...  ;)
Zo is het.  :)