Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub error 17?  (gelezen 1626 keer)

AlexanderM

  • Gast
Grub error 17?
« Gepost op: 2007/05/28, 21:14:25 »
Hee mensen, ik heb een tijdje Ubuntu gedraaid binnen windows (vmware) en wilde nou toch wel eens de overstap proberen te maken.

Mijn opstelling is als volgt (nouja, het idee dan):
Windows XP op de interne hardeschijf (was al zo).
Ubuntu op de externe hardeschijf (gelukt).
Grub op de externe hardeschijf (gelukt).

Op deze manier wilde ik voor elkaar krijgen dat als de externe hardeschijf uitstaat met het opstarten, Windows XP gewoon opstart en als je met de externe hardeschijf aan opstart, dat je dan Grub krijgt.

Dit werkt, maar als ik in Grub ben en Ubuntu selecteer dan krijg ik een error:
Error 17: Cannot mount selected partition.

Is er iemand die me hier uit de brand kan helpen? :)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Grub error 17?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/28, 21:19:47 »
Njah, twee harde schijven.. Probeer eens in Grub op de lijn te staan waar je normaal Ubuntu boot en druk dan op de E-toets

Je krijgt nu enkele regels te zien volgens mij, ga naar de regel die begint met "root" en druk nogmaals op de E-toets, Indien er (hd1,0) staat, verander het naar (hd0,0) en omgekeerd (dus als er (hd0,0) staat veranderen in (hd1,0))
Indien het laatste getal geen nul is, gewoon overnemen welk getal het is, dus bijvoorbeeld (hd1,1) wordt (hd0,1)..

Druk dan op ENTER om te bevestigen en druk op de B-toets om te testen of hij wil opstarten.. Als het werkt kunnen we het nadat Ubuntu is opgestart permanent toepassen in Grub.. Laat iets weten..
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

AlexanderM

  • Gast
Grub error 17?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/28, 21:24:43 »
Heb al redelijk wat opstellingen geprobeerd. Eigenlijk heb ik 3 hardeschijven (2 intern). Ubuntu zou op hd2,1 moeten staan, dit staat dan ook ingesteld. Verder heb ik hd2,0 geprobeerd, maar ook hd1,0 en hd1,1, dit mocht echter niet baten?

Windows start op met hd0,0

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Grub error 17?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/28, 21:29:33 »
Probeer ook eens een BIOS upgrade en/of kijk of je CMOS setup scherm de optie heeft om de "Hard disk mode" te veranderen. Probeer in dat geval "Auto" of "Large"
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

AlexanderM

  • Gast
Grub error 17?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/28, 21:33:40 »
Daar ontgaat het me even. ;)

De harddisk mode veranderen? Het is een usb-hdd, kijkt je bios daar naar? (Ik heb usb-hdd als 2e bootdevice ingesteld).

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Grub error 17?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/28, 21:42:55 »
Geen idee. Ik heb geen ervaring met meerdere disks op 1 pc.. zeker niet met externe..

--

Je kan ook proberen om je devices te mappen, dat heb ik al gedaan om Windows van een 2de schijf terug te kunnen laten booten bij iemand, maar nog niet het omgekeerde geprobeerd (Google geeft ook alleen maar overal een voorbeeld bij Windows) maar proberen kan geen kwaad:

- op de lijn van ubuntu gaan staan en "e" drukken
- op de eerste regel gaan staan (lijn met root) en hoofdletter "O" indrukken (shift+O toets waarschijnlijk)
- er verschijnt een nieuwe lege lijn, ga naar deze lijn en doe nogmaals "O", nu heb je twee lege lijnen
- ga op de eerste lege lijn staan en druk op "e" en typ dit: "map (hd0) (hd1)" (zonder aanhalingstekens) en dan Enter
- doe hetzelfde voor de tweede lijn maar dan: "map (hd1) (hd0)"
- druk nu op "b" om te proberen booten

PS: aangezien jij twee interne en één externe schijf hebt kan die mapping nog anders zijn, ik heb al weinig ervaring met twee schijven, laat staan drie :)

--
edit: volgens mij kan dit niet werken om het probleem bij linux booten aan te passen, want dat zou bepaald moeten worden door root() volgens mij.. probeer echt gewoon eens om er hd(0,1) van te maken -- je hebt wel kans dat dat wel werkt, ookal staat Windows op hd0 :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

AlexanderM

  • Gast
Grub error 17?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/28, 21:45:44 »
En dan root (hd0,1) neem ik aan? ;) Ik ga het proberen!

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Grub error 17?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/28, 21:47:44 »
Citaat van: AlexanderM
En dan root (hd0,1) neem ik aan? ;) Ik ga het proberen!
heb je mijn laatste edit nog gelezen? ik zou eens gewoon proberen met root (hd0,1) en zonder die mapping..
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

AlexanderM

  • Gast
Grub error 17?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/28, 21:56:45 »
Bij het mappen krijg ik een error: undefined ... string? (... = device dacht ik).

hd0,1 geeft een nieuw scherm (knipperende cursor linksboven) en tot nu toe geen error (maar ik zie het beeld nu ruim 5 minuten?).

Volgens mij wil ik weer teveel als 'newbie'. ;) Maar linux op een usb-drive moet toch kunnen? :P !

Edit: 5 minuten of langer duurde het, maar er is resultaat ;) Terwijl ik dit op een andere pc typte en op F5 aan het drukken was kwam mijn broertje binnen: "Je draait nu Ubuntu?". Dus het schijnt te werken! ;)

I'll update you in a sec.

AlexanderM

  • Gast
Grub error 17?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/28, 22:06:35 »
Het werkt! (Jippie! ;)) Bedankt voor de hulp! Ik moest booten van hd0,1!

Nu nog ATI drivers installeren? En uitzoeken hoe ik dual-screen aan de praat krijg. Nog tips toevallig? 0=)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Grub error 17?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/05/29, 09:49:37 »
Maak er even twee aparte nieuwe onderwerpen van? In "Hardware en drivers".