Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Draadloos netwerk uitgeschakeld  (gelezen 21678 keer)

Offline Robert9

  • Lid
Re: Draadloos netwerk uitgeschakeld
« Reactie #50 Gepost op: 2012/07/18, 16:58:21 »
Ik heb nog een hele tijd gegoogeld, maar ik kan niets vinden wat me verder kan helpen. Wat ik tegenkom draait uiteindelijk alleen om harware schakelaars of problemen die met een bepaald model te maken hebben. Tenslotte heb ik besloten om voorlopig maar weer W7 terug te installeren en dat lukte wonderwel.
Interessant is misschien dat W7 de RT2500 ook niet (meer?) herkende, maar mijn nieuwe usb-stick liet zich na enig experimenteren toch inschakelen en werkt nu prima.
Ik kwam ook tot de ontdekkeing dat er nog een tweede harde schijf in de computer zat, dat was ik vergeten ;-) Dus als alles weer geïnstalleerd is kan ik misschien Ubuntu er bij installeren, eens kijken wat dat oplevert!
Iedereen die geprobeerd heeft me te helpen, reuze bedankt - voor nou en nog eens, zoals we hier zeggen!
Ehh, kan ik deze draad afsluiten? Opgelost is een beetje te veel gezegd... Maar - we komen terug!

Rob
« Laatst bewerkt op: 2012/07/18, 17:00:14 door Robert9 »

Offline Robert9

  • Lid
Re: Draadloos netwerk uitgeschakeld
« Reactie #51 Gepost op: 2012/07/19, 16:04:36 »
Ik krijg nog steeds updates voor W7 binnen, maar ik krijg de indruk dat e.e.a. wel behoorlijk werkt, zij het wat traag voor mijn gevoel, maar het is dan ook een 8 jaar oude computer.
Wat me op een gegeven ogenblik  opviel is dat er wel degelijk TWEE draadloze verbindingen zijn, zowel met de ingebouwde usb RT2500 als de RTL8191su stick, die tevens de N-versie heeft en dus sneller is. Het blijft me een raadsel waarom die onder Ubuntu disabled waren.
Enfin, nu alles weer werkt onder W7, kennelijk, overweeg ik om dan maar te proberen W7 en U12.04 met dualboot te installeren en eens kijken of dat dan werkt. Ik heb even gekeken en kwam terecht op http://lifehacker.com/5403100/dual+boot-windows-7-and-ubuntu-in-perfect-harmony. Maar hij heeft het wel over Ubuntu9, maakt dat wat uit?
Hij suggereert dat je het beste W7 en U in niet al te grote partities kan onderbrengen en een grote partitie aanhouden voor dingen die je zowel vanuit W7 als U wilt benaderen. Ik kan me daar niet zo veel bij voorstellen, behalve wat tekst en muziek, of zie ik dat verkeerd?
Misschien is het beter om een aparte draad te maken (dat hoor ik dan wel van jullie) maar ik wil alvast nog een vraag stellen:
Even nog dit - ik was in de veronderstelling dat er nog een 2e HD inzat, omdat ik een waarde van 1022 zag langskomen, ik dacht dat dat GB waren, maar het is gewoon een partitie van 1022 MB. Kennelijk nog een restant van Ubuntu, want het wordt aangegeven als L-swap2.
Dus, gegeven dat de computer een HD van 250 (zeg 233) GB heeft, hoe kan ik 'm dan het beste indelen?

Alvast bedankt,

Rob

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Draadloos netwerk uitgeschakeld
« Reactie #52 Gepost op: 2012/07/19, 16:58:12 »
Gooi de ongebruikte draadloze kaart eruit en installeer daarna Ubuntu zo:
https://sites.google.com/site/computertip/installeren

Ik zou trouwens niet al te moeilijk gaan lopen doen met extra partities.... Het nut is twijfelachtig, en de overzichtelijkheid van je systeem en je harde schijf gaat er niet op vooruit. Hou 't liever simpel....

Ik had vroeger (vroegâh) ook mateloos ingewikkeld opgebouwde harde schijven, met meer dan 10 partities en vele besturingssystemen naast elkaar. Tegenwoordig gebruik ik voor Ubuntu slechts twee partities: Ubuntu zelf en de swap.
« Laatst bewerkt op: 2012/07/19, 17:01:42 door Pjotr »

Offline Robert9

  • Lid
Re: Draadloos netwerk uitgeschakeld
« Reactie #53 Gepost op: 2012/07/19, 17:03:55 »
Maar toch wel met multi-boot?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Draadloos netwerk uitgeschakeld
« Reactie #54 Gepost op: 2012/07/19, 17:07:24 »
Maar toch wel met multi-boot?
Voor een tweevoudig opstartbare machine (Ubuntu naast Windows) zou ik gewoon het installatieprogramma van Ubuntu volgen.... Dat herkent (als het goed is) vanzelf de aanwezigheid van een bestaande Windows, en doet vervolgens een redelijk voorstel voor de schijfindeling, waarbij Ubuntu naast W. wordt gezet. Ik zou gewoon akkoord gaan met dat voorstel. Makkelijk zat.  :)

Offline Robert9

  • Lid
Re: Draadloos netwerk uitgeschakeld
« Reactie #55 Gepost op: 2012/07/19, 17:15:54 »
Nog even wat anders... Je leest nogal eens dat men Kubuntu beter/mooier vindt. Is overstappen vanuit gewoon Ubuntu naar Kubuntu zonder ingewikkelheden heen en terug mogelijk?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Draadloos netwerk uitgeschakeld
« Reactie #56 Gepost op: 2012/07/19, 17:30:13 »
Alles kan, maar dan zou ik liever meteen met een schone Kubuntu beginnen.... Minder complicaties.

Overigens: overweeg ook Xubuntu eens? Erg eenvoudig te bedienen, en ziet er leuk uit:
https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Offline Robert9

  • Lid
Re: Draadloos netwerk uitgeschakeld
« Reactie #57 Gepost op: 2012/07/20, 12:48:23 »
Ik ben dus aan de slag gegaan met Xubuntu, en heb daar 100 GB voor gereserveerd. In het begin leek het goed te gaan, er werd keurig gevraagd welke van de 2 wireless verbindingen ik wilde gebruiken. Maar na de installatie (XU ziet er inderdaad beter uit van U) kwam de teleurstelling - geen netwerkverbinding...

lshw leverde het bekende beeld op:
robert@P3400:~$ sudo lshw -C network
[sudo] password for robert:
  *-network               
       description: Ethernet interface
       product: VT6105/VT6106S [Rhine-III]
       vendor: VIA Technologies, Inc.
       physical id: 6
       bus info: pci@0000:03:06.0
       logical name: eth0
       version: 8b
       serial: 00:0c:76:71:02:09
       size: 10Mbit/s
       capacity: 100Mbit/s
       width: 32 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm bus_master cap_list ethernet physical tp mii 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd autonegotiation
       configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=via-rhine driverversion=1.5.0 duplex=half latency=32 link=no maxlatency=8 mingnt=3 multicast=yes port=MII speed=10Mbit/s
       resources: irq:18 ioport:d300(size=256) memory:d8003000-d80030ff
  *-network:0 DISABLED
       description: Wireless interface
       physical id: 1
       bus info: usb@1:8.1
       logical name: wlan1
       serial: 00:11:09:4e:ad:e2
       capabilities: ethernet physical wireless
       configuration: broadcast=yes driver=rt2500usb driverversion=3.2.0-23-generic firmware=N/A link=no multicast=yes wireless=IEEE 802.11bg
  *-network:1 DISABLED
       description: Wireless interface
       physical id: 2
       bus info: usb@1:2
       logical name: wlan0
       serial: 00:0d:81:a0:0e:5a
       capabilities: ethernet physical wireless
       configuration: broadcast=yes driver=r8712u multicast=yes wireless=unassociated


Windows werkt prima, ik heb nog steeds niet kunnen beslissen welke draadloze verbinding ik uit zal schakelen, ik denk dat ik de nieuwe stick maar zal uitschakelen, de originele wireless is "maar" 54 Mb/s, maar zo veel zal ik 'm toch niet gebruiken. Maar het lijkt me (als leek) onwaarschijnlijk dat het wat uitmaakt.
Iets anders - ik had stille hoop dat het mogelijk zou zijn XU en W7 tegelijk te gebruiken, maar het is natuurlijk wel logisch dat je de besturingssystemen om de beurt moet laden. Maar als je er een W7-computer naast heb staan is dual boot eigenlijk een beetje veel van het goede?
Als leek lijkt me het idee van die lifehacker voor een partitie die door W7 en XU gebruikt kan worden niet zo gek. Nu zou ik dingen (documenten bijvoorbeel) op een mem-stick moeten zetten als ik die in het andere systeem zou willen gebruiken, of zie ik dat verkeerd?

Heb je nog ideeën om die wireless in XU aan de praat te krijgen?

Alvast bedankt,
Rob

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Draadloos netwerk uitgeschakeld
« Reactie #58 Gepost op: 2012/07/20, 14:34:52 »
Probeer vanuit deze schone nieuwe uitgangssituatie, dit nog eens:
https://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet#TOC-Zet-de-kaart-aan

Indien geen soelaas: probeer eens of vogelen met acer_wmi helpt (instructie is voor atheros en niet voor broadcom, maar valt onder de categorie "baat het niet, dan schaadt het niet"):
https://sites.google.com/site/computertip/atheros
« Laatst bewerkt op: 2012/07/20, 14:39:21 door Pjotr »

Offline Robert9

  • Lid
Re: Draadloos netwerk uitgeschakeld
« Reactie #59 Gepost op: 2012/07/22, 15:01:39 »
Ik heb me met die desktop in allerlei bochten gewrongen, maar draadloos was-ie niet te krijgen.  Tenslotte wilde ik er Ubuntu afhalen en alleen W7 gebruiken, maar door geknoei van mij liep alles vast... Tenslotte heb ik mbv een diskmanager alles opnieuw geformatteerd en er toen W7 weer opgezet. Loopt nu weer zeer behoorlijk (met 2 draadloze mogelijkheden...), wat geen wonder is nu alle ballast er weer af is.
Nu heb ik Xubuntu op mijn zeer oude laptop gezet en ben nu bezig jouw lijstje af te werken. Ook daar moet ik  goed opletten dat ik alles volgens de regels doe ;-)  Mijn swappiness stond inderdaad op 60, dat is nu 10 - en dat merk je!
In elk geval vind ik er prettiger mee te werken dan Ubuntu. Ik zal nog wel eens terug moeten komen, of moet ik de draad aanmerken als "opgelost" en t.z.t. een nieuwe draad maken?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Draadloos netwerk uitgeschakeld
« Reactie #60 Gepost op: 2012/07/22, 15:40:57 »
moet ik de draad aanmerken als "opgelost" en t.z.t. een nieuwe draad maken?
Dat is inderdaad het beste.  :)

Offline Robert9

  • Lid
Re: Draadloos netwerk uitgeschakeld
« Reactie #61 Gepost op: 2012/07/22, 16:45:45 »
Alleen ben ik nu vergeten hoe dat gaat met [opgelost] toevoegen :-(

Offline Robert9

  • Lid
[OPGELOST] Re: Draadloos netwerk uitgeschakeld
« Reactie #62 Gepost op: 2012/07/27, 14:23:14 »
Het probleem is niet echt opgelost, maar zit m.i. in de oude Medion desktop. De beide usb draadloze netwerkkaarten werken wel onder Windows.