Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: verisign probleem  (gelezen 829 keer)

el_marginalo

  • Gast
verisign probleem
« Gepost op: 2007/01/14, 21:04:58 »
Hier komtie, nog een probleem

ik heb problemen met het openen van verisign e-mails
gewone emails zonder verisign kan ik openen zonder probleem
maar men schoonvader (still 2 become) stuurt emails met die digitale handtekening
en ik kan deze niet openen.
iemand dit al tegegngekomen
in google vond ik niets

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
verisign probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/14, 21:53:09 »
Tjeez, werkt je schoonpa bij de AIVD of zo? Hoogst geheime communicatie, blijkbaar!

Terzake: helaas, ik weet het niet.

Groet, Pjotr.

Offline Soul-Sing

  • Lid
verisign probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/15, 08:44:43 »
je schoonvader is de sleutel tot de oplossing van het "probleem".

el_marginalo

  • Gast
verisign probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/15, 20:22:27 »
hehe
das fijn maar werkt zon handtekening niet met ubuntu ofzo?

Offline jgoor

  • Lid
verisign probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/16, 10:30:24 »
Lees http://www.carillon.ca/library/encryptionvssignature_1.2.pdf eens ff.

Wanneer jouw schoonvader jou een encrypted email wilt sturen, moet hij die coderen met JOUW PUBLIC KEY. Hij zal zijn email tevens ondertekenen m.b.v. ZIJN PRIVATE KEY.

Dit houdt in dat jij ook een certificate moet hebben, maar niet een onnodig dure zoals jouw schoonpa-to-be maar zoek maar eens op PGP of GPG. Er is een gratis public key infrastructure en de daarbij behorende PKI servers waar je je public key kan publishen (duur woord voor neerpleuren) en anderen die jouw willen emailen gebruiken jouw PUBLIC KEY om hun bericht te coderen.

Je download gpg, genereert een public en private key, bergt de private key goed op en de public key geef je aan 'de wereld' (PKI server, of stuur hem naar schoonpa-to-ba).

Ik weet niet wat jouw schoonpa-to-be aan het doen is maar ik vermoed dat hij zijn eigen key gebruikt om te encrypten terwijl hij moet encrypten met de key van de geadresseerde (jij dus). Hij moet alleen ondertekenen met zijn private key.
Mocht ik de plank helemaal mis slaan (is voor mij alweer een tijdje terug) hoor ik dat graag.