Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows XP installeren maar wil niet booten  (gelezen 8721 keer)

DrComputer

  • Gast
Windows XP installeren maar wil niet booten
« Gepost op: 2008/03/15, 20:11:55 »
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Ik wil graag op deze computer windows XP installeren. Echter wil de computer niet van CD-rom booten. Ook niet als deze wel standaard is aangegeven in de bios. Nu heb ik even tijdelijk Ubuntu geinstalleerd om een cd/dvd weg te branden.

Ik zou Ubuntu graag laten staan maar helaas is de computer niet van mij dus er moet windows XP op. Mijn vraag is dus nu hoe ik een opstartbare cd/dvd moet maken onder Ubuntu zodat deze ook normaal boot bij het opstarten van de computer.

Dank je wel alvast.

Groetjes van Dokter Computer.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Windows XP installeren maar wil niet booten
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/15, 20:19:30 »
??? Als je comp niet wil starten vanaf een CD, hoe heb je dan Ubuntu geïnstalleerd?

DrComputer

  • Gast
Windows XP installeren maar wil niet booten
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/15, 20:39:16 »
Dat is het hele vreemde van alles. Die boot wel netjes maar cd van XP niet.

Wanneer ik mijn eigen cdrom gebruik van XP dan werkt het weer wel. Maar ja dat mag dan weer niet van Microsoft.

DrComputer

  • Gast
Windows XP installeren maar wil niet booten
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/15, 21:06:37 »
Ik heb in middels al een probeer versie van Nero Linux. Die is te vergelijken met Nero Burning ROM onder windows. Maar welke optie moet ik dan kiezen of welke type kan ik het beste gebruiken? Ik krijg de volgende optie:

- UDF
- ISO
- UDF/ISO
- Opstartbaar (dit gebeurt in samenwerking met (MS)DOS.)

DrComputer

  • Gast
Windows XP installeren maar wil niet booten
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/15, 21:25:23 »
Ik heb een "kopie" op een USB stick staan van de vorige gast die er mee aan de slag is geweest. Die had een aparte partitie er voor. Dus ik had voor de zekerheid alles op een USB geheugen stick gezet. Die wilde ook niet booten trouwens.

Deze heb ik later toen Ubuntu er op stond (staat nog steeds) op de harde schijf gezet om weg te kunnen branden. Toen ik hem weg gebrand had en opnieuw geboot had pakte hij de cdrom gewoon niet.

Er zijn zoveel verschillende manieren om een cdrom weg te branden. Ik heb de bestanden bekeken en ik vind gewoon een autorun.inf en een setup.exe

Zit er verschil in branden tussen linux en windows?

Edit: Ik las verkeerd sorry, ik heb geen ISO van de cd, gewoon losse bestanden.

Offline tabasco

  • Lid
Windows XP installeren maar wil niet booten
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/15, 21:32:51 »
Citaat van: DrComputer
Dat is het hele vreemde van alles. Die boot wel netjes maar cd van XP niet.

Wanneer ik mijn eigen cdrom gebruik van XP dan werkt het weer wel. Maar ja dat mag dan weer niet van Microsoft.
Volgens mij mag je wel gewoon je eigen CD gebruiken, als je maar de key van die ander gebruikt (en de versie moet gelijk zijn)
...correct me if I'm wrong...

DrComputer

  • Gast
Windows XP installeren maar wil niet booten
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/15, 21:43:12 »
Hmm, helaas heb ik daar niets aan. Echter is je idee wel goed. Helaas kan ik niet gebruik maken van een floppy. De floppy-drive is wel aanwezig maar niet aangesloten. Daarbij heb ik geen diskettes om mee te werken.

DrComputer

  • Gast
Windows XP installeren maar wil niet booten
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/15, 21:51:52 »
Citaat van: tabasco
Citaat van: DrComputer
Dat is het hele vreemde van alles. Die boot wel netjes maar cd van XP niet.

Wanneer ik mijn eigen cdrom gebruik van XP dan werkt het weer wel. Maar ja dat mag dan weer niet van Microsoft.
Volgens mij mag je wel gewoon je eigen CD gebruiken, als je maar de key van die ander gebruikt (en de versie moet gelijk zijn)
...correct me if I'm wrong...
Hmm, volgens mij klopt het niet wat je zegt. Tenminste ik ben niet zeker ervan of het zo werkt. Wanneer je hier zeker van bent dan zou mijn probleem opgelost moeten zijn. Want ik heb mijn eigen product code ook niet bij me nu (ik draai trouwens vista waar xp op stond dus ik doe niets meer met xp) alleen de product code van de cdrom die hier aanwezig is. Beide zijn het Pro versies dacht ik.

Windows XP installeren maar wil niet booten
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/15, 21:52:45 »
xp wordt door microsoft gewoon ondersteund.
*nog*
Dus als je maandag naar ms belt dan helpen die je wel om je xp weer op je machine te zetten.

suc6
groeten,
Schall
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

DrComputer

  • Gast
Windows XP installeren maar wil niet booten
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/15, 22:32:34 »
@ arie: Uhm, nee die kon ik niet meer aansluiten geloof ik. Dan zal ik even moeten kijken. Maar zoals ik al zei in een van mijn eerdere posts, ik heb geen diskettes meer. Dus ook al zou ik die aan kunnen sluiten dan heb ik er eigenlijk nog vrij weinig aan. Is er misschien niet een andere manier om te booten? Vanaf DOS lukt het wel denk ik. Dus als ik kan booten in DOS zonder diskette dan zou dat geweldig zijn.

@schall: Ik gebruik een OEM versie en dat houdt in dat ik geen hulp krijg tenzij ik 72 dollar of euro neer leg.

@tabasco: Ik had helaas gelijk. Het zijn beide Pro versies met SP2 maar je moet wel een aparte sleutel hebben voor beide versies.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Windows XP installeren maar wil niet booten
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/15, 22:49:56 »
Citaat van: Schall
xp wordt door microsoft gewoon ondersteund.
*nog*
XP wordt nog 5 jaar ondersteund.
Dit besluit is genomen met oog op de vele klachten over Vista.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

DrComputer

  • Gast
Windows XP installeren maar wil niet booten
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/15, 22:58:17 »
Dat zou wel een optie kunnen zijn ja. Want de cd doet het wel het is alleen dat hij hem niet pakt als ik hem wil installeren. Ik heb net de optie geprobeerd door mijn eigen cd te gebruiken die gelijk is aan wat hier op de computer moet alleen dan niet mijn product sleutel maar die van deze computer. Maar dat werkte ook niet.

Dus als ik via die Freedos bij de map i386 kan komen en winnt.exe kan uitvoeren dan kan ik hem denk ik wel installeren aangezien setup.exe niet werkt onder dos.

Enige idee waar ik dat kan vinden?

Offline lizardman

  • Lid
Windows XP installeren maar wil niet booten
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/15, 23:30:27 »
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Windows XP installeren maar wil niet booten
« Reactie #13 Gepost op: 2008/03/16, 02:46:14 »
Wat je nog kan doen is jouw cd erin stoppen waar hij wel van wil booten.
Tijdens het booten krijg je iets over SCSI drivers of SATA drivers.
Klik dan de F toets hiervoor in.

Dan kom je in een keuze toestand.
Op dat moment wissel je de CDtjes uit, dus de jouwe eruit en die van die gast erin.

Dit keuze menu alles skippen en doorgaan met de installatie.

Heb dit zelf in het verleden veel gedaan met cdtjes die halfgaar waren.

nog ff ter info.
Een key van windo hoort bij die cd.
Je kan niet de ene cd gebruiken en dan een andere key erin zetten.

Las dat ergens hierboven dat iemand dat zij, maar dit kan helaas niet :P

je kan wel achteraf de key veranderen naar wat je wilt, maar niet tijdens de installatie...
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline tabasco

  • Lid
Windows XP installeren maar wil niet booten
« Reactie #14 Gepost op: 2008/03/17, 15:24:48 »
Citaat van: arie
Citaat van: Gandyman
nog ff ter info.
Een key van windo hoort bij die cd.
Je kan niet de ene cd gebruiken en dan een andere key erin zetten.

Las dat ergens hierboven dat iemand dat zij, maar dit kan helaas niet :P

je kan wel achteraf de key veranderen naar wat je wilt, maar niet tijdens de installatie...
ik heb hier 1 win xp home oem cd liggen met 4 originele key's ( allemaal legaal ) en die kan ik gewoon met die ene cd gebruiken

2 key's zijn  zelfs nog van xp sp1 terwijl de cd sp2 is
In de geschetste situatie van DrComputer zijn er 2 keys en 1 installatie cd van Xp pro. Als dit toevallig dezelfde versies zijn (geen OEM en normaal ofzo) dan kun je gewoon die andere CD gebruiken om te installeren. Zolang je maar je eigen key bij je eigen computer blijft gebruiken.
De key hoort inderdaad bij de installatie cd, maar wanneer het dezelfde installaties zijn kun je altijd de cd uitwisselen dat werkt gewoon. (Wissel nooit je key uit met een andere computer)

Offline peedee

  • Lid
Windows XP installeren maar wil niet booten
« Reactie #15 Gepost op: 2008/03/18, 23:15:49 »
waarschijnlijk heb je een oem backup op je stickie staan. dus als je deze bestanden wel op de juiste manier zou branden denk ik dat het nog niet gaat werken. je zou omdat het om een oem gaat, kunnen bellen naar de oem builder (merk van de pc), daar betaal je voor!!!  zelf heb ik HP en bespaar je de moeite kost je 40 euro extra voor een oem install cd.

serie nummers zijn naar mijn idee ook. gewoon uit te wisselen mits de zelfde verzie zo als tabasco aangaf. en je kan ze zo veranderen achteraf en dan ben je niet illegaal bezich.

Het is mij niet duidelijk waarom jouw cd niet geinstaleerd wil worden:
als de pc nog niet zo oud is probeer dan SATA native support in je bios uit te zetten. of staat er toevallig Vista op?? dan mag je geen xp instaleeren van microsoft. dit kan je oplossen door je hele hardeschijf te formateeren met bv je instalatie cd van ubuntu. en dan xp opnieuw instaleeren. maar houd er rekening mee dat in sommige gevallen niet de juiste drivers hebt. (netwerk bv)

mocht je cd corrupt zou zijn. google even naar een torrent file van xp en open alles met standaard toepassingen van ubuntu dan komt alles goed. maar gebruik je eigen registratie code!!  ;-) anders breng ik dit forum mogenlijk in gevaar.