Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GParter ziet geen partities  (gelezen 545 keer)

Ramy

  • Gast
GParter ziet geen partities
« Gepost op: 2008/07/30, 16:40:45 »
Hallo,

Ik probeer de nieuwste versie van Ubuntu te installeren, alleen loop ik tegen een probleempje op.
Wanneer ik hem wil installeren, en bij het gedeelte van GParter kom, kan ik niks selecteren. Er verschijnen geen harddisks of partities, terwijl ik nog wel juist een partitie heb gemaakt, speciaal voor Ubuntu.
Verder kom ik niet, dus ik dacht, misschien met Wubi. Alleen dat wil dus ook niet lukken.
Als Wubi het geïnstalleerd heeft, en ik moet rebooten, kan ik wel naar Ubuntu booten, maar ik kom niet in Ubuntu terecht. Ik zie alleen een menu (MS-DOS achtig) met 'Enter Help to see all the build-in commands'.

Ik draai Win Vista Home Premium... Partitie van 15GB gemaakt, en in Wubi zelfs nog 30GB geselecteerd...

Nog even wat meer info: Na een toetsenbord te hebben gekozen, kom ik dus meteen in dit scherm:
http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDualBoot?action=AttachFile&do=get&target=09_overzicht_partities.png
En daar zie ik dus geen enkele partitie of iets dergelijks. Het scherm die ik ervoor hoor te krijgen krijg ik dus nooit te zien:
http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDualBoot?action=AttachFile&do=get&target=08_schijfruimte_handmatig.png
En die afbeeldingen komen dus ook uit een tutorial. :P

Iemand raad?

Offline vanadium

  • Lid
GParter ziet geen partities
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/30, 16:48:01 »
Het is duidelijk mislukt en het lijkt me geen klein probleempje. Het scherm dat je ziet door Ubuntu te kiezen lijkt me eerder een "Windows recovery prompt" dan een linux prompt.

Laat hier misschien eens zien of en hoe de live CD je schijf "ziet": dit kan misschien licht werpen op de zaak. Start een live sessie, open een terminal (Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminal) en voer het volgende commando uit: "sudo fdisk -l". Kopieer en plak de output in een tekstbestand (Hulpmiddelen - Texteditor) dat je dan op een USB kan wegschrijven om het hier te posten (tenzij je rechtstreeks uit de live sessie naar hier kunt surfen: dan plak je het rechtstreeks in de browser).