Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mijn eerste flatpak  (gelezen 1323 keer)

Offline Rik123

  • Lid
mijn eerste flatpak
« Gepost op: 2021/04/11, 17:37:45 »
Ik had vandaag mijn eerste flatpak geïnstalleerd,  de nieuwste versie van Shortwave.. v 2.0 
Vraag, is flatpak   een geweldig systeem?  Of zijn er toch nadelen ..Shortwave doet het  prima , maar op één of andere manier heb ik het idee dat dit niet verstandig is, want het is niet de standaard procedure in Ubuntu..   

https://flathub.org/apps/category/AudioVideo

overigens  Shortwave is zo  8-)

Offline vanadium

  • Lid
Re: mijn eerste flatpak
« Reactie #1 Gepost op: 2021/04/11, 18:29:38 »
Ik verkies Flatpak veruit boven Snap. Ik vind de integratie beter (ook theming: er zijn soms kleine verschillen tussen de looks van een flatpak en een snap, waarbij flatpak voor mij steeds wint), opstart is even vlug als een APT pakket (snaps blijven toch wat trager), en je hebt al die "loop" mounts niet, en geen "snap" folder recht in je gezicht (in je home folder). Ik betrap mij er zelfs op soms "flatpak list" te moeten doen, omdat ik niet meer weet of een pakket via flatpak of "gewoon" geïnstalleerd is.

Ondertussen is snap zelfs van mijn computer verwijderd.

Standaard in Ubuntu? Neen, maar wel standaard in Mint en andere distributies. Betrouwbaar is het wel.

Ik heb trouwens de indruk dat de kwaliteitscontrole van flatpak beter is. Niet zelden is er in snap een pakket te vinden dat het na installatie niet doet. Bij flatpak ben ik dat nog niet tegengekomen.

Gimp verpakt zelf rechtstreeks in flatpak.  Andere flatpaks die ik gebruik zijn PDF Arranger, Xournal++, Audacity, Audacious, Avidemux, Darktable, Inkskape, ... en ook sommige proprietaire noodwendigheden zoals Skype en Teams.

Offline MKe

  • Lid
Re: mijn eerste flatpak
« Reactie #2 Gepost op: 2021/04/11, 19:05:11 »
Enige nadeel is dat het wat meer ruimte op je harde schijf gebruikt dan deb installaties. Voor de rest sluit ik me bij de vorige spreker aan 8-)

Offline Rik123

  • Lid
Re: mijn eerste flatpak
« Reactie #3 Gepost op: 2021/04/11, 23:08:58 »
Standaard in Ubuntu? Neen, maar wel standaard in Mint en andere distributies. Betrouwbaar is het wel.
 

Wat een  uitleg vanadium en ik heb deze zin even naar voren gehaald, want met een eenvoudige plug-in is in Ubuntu ineens flatpak ook standaard geworden, althans bij mij 

Hartelijk dank, het is me een stukje duidelijker geworden nu !!! 

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: mijn eerste flatpak
« Reactie #4 Gepost op: 2021/04/11, 23:39:56 »
Wat vanadium bedoelde is dat Mint en andere distributies Flatpak standaard OOTB mee leveren. Ubuntu levert standaard geen Flatpak mee maar Snap.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline Rik123

  • Lid
Re: mijn eerste flatpak
« Reactie #5 Gepost op: 2021/04/11, 23:47:59 »
Ik denk dat ik vanadium volkomen goed heb begrepen, en  nu is bij mij flatpak ook standaard.. maar niet in mint want dat is niets voor mij ..ondanks de promotie op deze site  :)

Offline HWE64

  • Lid
Re: mijn eerste flatpak
« Reactie #6 Gepost op: 2021/04/12, 09:18:35 »
Ik denk dat ik vanadium volkomen goed heb begrepen, en  nu is bij mij flatpak ook standaard.. maar niet in mint want dat is niets voor mij ..ondanks de promotie op deze site  :)
Ik lees dit interessante topic over flatpak en het dat het beter werkt dan snap in Ubunu. Mijn vraag: geld dit ook voor Xubuntu? Zo ja, hoe installeer ik deze dan en moet je da snap verwijderen????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Rik123

  • Lid
Re: mijn eerste flatpak
« Reactie #7 Gepost op: 2021/04/12, 09:49:14 »
Ik denk dat ik vanadium volkomen goed heb begrepen, en  nu is bij mij flatpak ook standaard.. maar niet in mint want dat is niets voor mij ..ondanks de promotie op deze site  :)
Ik lees dit interessante topic over flatpak en het dat het beter werkt dan snap in Ubunu. Mijn vraag: geld dit ook voor Xubuntu? Zo ja, hoe installeer ik deze dan en moet je da snap verwijderen????

snap en flatpak kunnen gewoon naast elkaar draaien ..ze had ik twee versies van shortwave, de snap en de Flatpak ..maar de laatste was de nieuwe versie, dus de snap verwijderd..  zowel snap. . deb als flatpack kunnen met softwarecentrum geïnstalleerd of verwijderd worden.

https://flatpak.org/setup/Ubuntu/


Offline HWE64

  • Lid
Re: mijn eerste flatpak
« Reactie #8 Gepost op: 2021/04/12, 10:35:54 »
@Rik123, heb geinstalleerd volgens https://flatpak.org/setup/Ubuntu/
maar als ik in het software centre kijk zie bv. Pinta, wel een ubuntu versie en ook een snap versie maar geen flatpak versie. Die zou er wel moeten zijn want die heb ik ook in Mint 20.1. Ik heb Xubuntu 20.04 dus heb ik de ppa niet binnengehaald. Heb ik iets fout gedaan?

Edit: toch gevonden. Hij staat onder software
« Laatst bewerkt op: 2021/04/12, 10:48:54 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Rik123

  • Lid
Re: mijn eerste flatpak
« Reactie #9 Gepost op: 2021/04/12, 10:50:47 »
Ik haal hier de software :   https://flathub.org/apps/category/All

En open de flatpak met softwarecentrum, na de  installatie staat de software in  softwarecentrum om eventueel weer verwijderd te worden ... maar misschien is er een betere oplossing. Ach, een website openen om software te installeren is geen extra moeite volgens mij

Vandaag weer een flatpak geïnstalleerd:  Lumiance HDR  :D

Edit, ik lees nu uw edit  :)

Offline wowo

  • Lid
Re: mijn eerste flatpak
« Reactie #10 Gepost op: 2021/04/12, 12:44:41 »
Hier wordt ook, zonder problemen , van alles naast elkaar gebruikt  ;):

1) .deb: de meeste programma’s (ook ppa’s en repository’s)

2) Snaps: p7zip-desktop; spotify; naast de standaard geleverde Ubuntu-snaps: canonical-livepatch; gnome-clocks en spa-store (nb snap-map “onzichtbaar” gemaakt in de persoonlijke map)

3) Flatpacks: GIMP inclusief diverse plugins; LMMS

4) AppImages: EXIF ReName; Kdenlive; Puddletag; Qucs (Jammer dat de integratie met de Ubuntu desktop niet overal geregeld is maar dat vind ik niet onoverkomelijk want dat kan je zelf evt realisren)

5) Zelf gecompileerde programma’s: QMapShack (Misschien straks hiervoor AppImage want die wordt nu uitgetest)

6) Wine Applicaties: Foobar2000 en Mp3tag (zelden nog gebruikt want gebruik liever PuddleTag)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Rik123

  • Lid
Re: mijn eerste flatpak
« Reactie #11 Gepost op: 2021/04/12, 13:35:26 »
 AppImage is echt heel nieuw voor mij.. ik heb te lang onder een steen geleefd denk ik  :|

Offline HWE64

  • Lid
Re: mijn eerste flatpak
« Reactie #12 Gepost op: 2021/04/12, 13:41:57 »
AppImage is echt heel nieuw voor mij.. ik heb te lang onder een steen geleefd denk ik  :|
Ik neemt toch het petje af voor je af hoe er onderuit bent gekropen.
« Laatst bewerkt op: 2021/04/12, 13:47:18 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Rik123

  • Lid
Re: mijn eerste flatpak
« Reactie #13 Gepost op: 2021/04/12, 14:24:23 »
Dankjewel HWE64, ik moet oppassen dat me deze site me niet te veel uitput ..ik merk het nu al, maar ben heel blij met de hulp wat ik hier krijg !  en wat ik eventueel kan geven
Citaat
Ik had vandaag mijn eerste flatpak geïnstalleerd,
daar was ik best wel trots op.   ^-^ 

De liefde voor Ubuntu ben ik niet kwijt geraakt,  dat motiveert me enorm  om onder die steen weg te gaan.


 


Offline bryan

  • Lid
Re: mijn eerste flatpak
« Reactie #14 Gepost op: 2021/04/14, 14:33:22 »
AppImage is echt heel nieuw voor mij.. ik heb te lang onder een steen geleefd denk ik  :|
Wel lekker rustig onder zo'n steen hoor ;).

Het nadeel bij AppImages vind ik het updaten. Wanneer er een nieuwe versie is moet je die steeds weer eerst downloaden. Oa om die reden ben ik dan ook naar Flatpaks overgestapt. Verder hier ook van alles door elkaar, maar werkt prima.

Offline rico70

  • Lid
Re: mijn eerste flatpak
« Reactie #15 Gepost op: 2021/04/14, 18:45:42 »

Het nadeel bij AppImages vind ik het updaten. Wanneer er een nieuwe versie is moet je die steeds weer eerst downloaden.
Niet waar, ik heb verschillende AppImages en die geven keurig een melding als er een nieuwe versie is, even op een knop klikken en je krijgt de nieuwste