Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Dualboot XP/Mint 8 lukt niet  (gelezen 8602 keer)

Offline Jarod

  • Lid
[OPGELOST] Dualboot XP/Mint 8 lukt niet
« Gepost op: 2010/03/21, 03:16:44 »
Ik probeer al meerdere malen Mint 8 te installeren d.m.v een dualboot met XP. Ik zou hierbij tijdens de installatie bij de partitiemanager een keuze scherm krijgen waarbij de mogelijkheid geboden wordt Mint te installeren naast Win XP. Deze keuze zie ik echter niet, dus ik krijg het niet voor elkaar. De installatie op zich lukt wel maar ik krijg geen boot manager te zien. Na de installatie wordt gelijk Win XP opgestart en kan ik met geen mogelijkheid in Mint komen. Wat doe ik verkeerd ??

Groet, Jarod
« Laatst bewerkt op: 2010/03/22, 18:05:27 door Jarod »

Offline chaos7

  • Lid
Re: Dualboot XP/Mint 8 lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/21, 06:02:35 »
ik neem aan dat je de iso als een iso hebt weggeschreven op een cd met een langzame brandsnelheid.
dat je de computer opstart met deze schijf. (cd/dvd rom moet als eerste opstart staan ingesteld)
als ik het mij goed herinner dan zal zich bij mint eerst zijn livesessie opstarten, zodat je vanaf de cd-rom werkt, en je kan alles uitproberen in mint.
op dit bureaublad staat een icoon met "mint installeren" en je klikt hierop.
dan zal de procedure van het installeren opstarten.
hij vraagt dan de gebruikelijke gegevens in te vullen, waaronder ook hoeveel ruimte je mint wilt geven etc.
kijk even op de volgende site en daar staat een mint installgids in het nederlands.
http://www.geertlinux.woelmuis.nl/Index.html
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Dualboot XP/Mint 8 lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/21, 08:49:39 »
Verhaal van Chaos7 klopt. Ik gebruik Mint al een hele poos ipv Ubuntu. De installer van Mint is gewoon die van Ubuntu en het plaatsen van Mint naar om het even welk besturingssysteem  verloopt hier altijd volstrekt probleemloos. Op dit moment lopen Mint 8 en Win7 naast elkaar op deze pc.

De door Chaos7 genoemde site ken ik niet, maar als je deze link gebruikt lukt het zeker: http://sites.google.com/site/computertip/installeren. Mocht het dan nog niet duidelijk zijn, dan kan deze je misschien helpen: http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop

Succes!


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Jarod

  • Lid
Re: Dualboot XP/Mint 8 lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/21, 11:13:45 »
Geen succes. Ik heb een foto gemaakt van de installatie. Zoals jullie zien is er geen keuze om Mint naast XP te installeren terwijl Windows wel gezien wordt.

Groet, Jarod

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Dualboot XP/Mint 8 lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/21, 12:16:44 »
waarschijnlijk krijg je de keuze wel als je eerst vrijë ruimte aanmaakt op de HD.

en krijg je dan de keuze nog niet kan je eenvoudig via handmatig specificeren de vrijë ruimte indelen.

zo moet het lukken, eenvoudig en veilig.

Offline Jarod

  • Lid
Re: Dualboot XP/Mint 8 lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/21, 12:33:55 »
Dit heb ik ook al geprobeerd, maar dan ook geen keuze scherm. De installatie van mint lukt wel en hij geeft dan ook aan dat grub wordt geïnstalleerd bij (ik dacht) 85%. Echter ik kan na de installatie alleen XP opstarten. Maar via een partitiemanager kan ik wel zien dat Mint geïnstalleerd is.

FrSu

  • Gast
Re: Dualboot XP/Mint 8 lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/21, 12:55:56 »
Geen succes. Ik heb een foto gemaakt van de installatie. Zoals jullie zien is er geen keuze om Mint naast XP te installeren terwijl Windows wel gezien wordt.

Groet, Jarod

Jarod,

Wat zijn de partities die op jouw plaatje allemaal achter XP aankomen? Via de Live CD van Mint kunt je via Gparted de niet noodzakelijke partities deleten, je krijgt er dan unallocated space voor terug. Mooi zo laten en dan de install doen. Dan kun je Mint op die ruimte kwijt. In jouw scherm krijg je dan ook die keuzemogelijkheid te zien. En dan moet het goedkomen. ;)

Offline Jarod

  • Lid
Re: Dualboot XP/Mint 8 lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/21, 13:07:16 »
Ik heb drie partities achter XP. 1 partitie vol met drivers, 1 met (gedownloade) programma's en 1 met audio. Ik maak nl van alle programma's en drivers een back voor het geval dat ik de cd's kwijtraak of de programma's niet meer kan terugvinden op internet. Ik wil ze liever niet deleten. Maar ik heb met Gparted al een keer XP verkleint om vrije ruimte te creëren maar dit heeft ook geen succes gehad.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Dualboot XP/Mint 8 lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/21, 13:15:07 »
dan heb je toch iets niet goed gedaan want alleen je xp en drie extra partitie's zijn aanwezig, geen vrije ruimte of een extra partitie.

en zijn het allemaal primaire partitie's ?
dan ga je daar al de mist in, je kan er niet meer hebben, je zal in een primaire partitie ruimte moeten maken en daar meerdere secundaire partities maken.

Re: Dualboot XP/Mint 8 lukt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/21, 13:19:54 »
Citaat
1 partitie vol met drivers, 1 met (gedownloade) programma's en 1 met audio. Ik maak nl van alle programma's en drivers een back voor het geval dat ik de cd's kwijtraak of de programma's niet meer kan terugvinden op internet.

Een backup voor/van je drivers is een goed idee, maar aangeraden is dan wel om die op een externe media te bewaren, voor het geval dat je schijf niet meer te benaderen is.  ;)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Jarod

  • Lid
Re: Dualboot XP/Mint 8 lukt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/21, 14:18:15 »
@Chris

Win XP: primaire partitie, de rest extended met daarin de 3 logical partities.

Ik heb alles weer teruggezet zoals ik het had. Daar is de foto van. Maar ik had XP verkleint tot 30G. Daardoor had ik 10G unallocated space. Maar geen succes.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Dualboot XP/Mint 8 lukt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/21, 14:30:25 »
okay niets gezegt :)

Offline Jarod

  • Lid
Re: Dualboot XP/Mint 8 lukt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/21, 14:38:48 »
Geeft niet............ Ik had het ook misschien wat duidelijker kunnen aangeven.......................

Maar misschien nog ideeën ?? Kan het zijn dat er iets met de iso is ??. Hij komt van de mainpage van Mint overigens. Het lukt me ook niet om grub achteraf te installeren. Ik heb ook geprobeerd grub op de eigen Mint partitie te plaatsen tijdens de installatie en een andere bootloader te gebruiken. Maar dan start Mint eveneens niet op. Ik krijg dan alleen een keuze tussen XP en................niets, terwijl Mint echt wel geïnstalleerd is. Het zit duidelijk in het boot gedeelte.......
« Laatst bewerkt op: 2010/03/21, 14:42:34 door Jarod »

Offline Drummies

  • Lid
Re: Dualboot XP/Mint 8 lukt niet
« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/21, 15:04:30 »
Heb je Xp al een schijf controle laten uitvoeren.
Optie Fouten in het bestands systeem automatisch corrigeren.Herstarten en Xp zal een schijf controle met CHKDSK uitvoeren.
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Jarod

  • Lid
Re: Dualboot XP/Mint 8 lukt niet
« Reactie #14 Gepost op: 2010/03/21, 15:17:49 »
Heb ik ook al geprobeerd.....

Offline Drummies

  • Lid
Re: Dualboot XP/Mint 8 lukt niet
« Reactie #15 Gepost op: 2010/03/21, 15:31:14 »
Hmm zou dit er iets mee te maken hebben.
Known issues
Because of compatibility issues between wubi/mint4win and grub2, Linux Mint 8 comes without a Windows installer. The development team is working on the issue and new ISOs will be published when it is resolved.

Upstream issues
Linux Mint 8 is based on Karmic Koala.
Installations with separate /boot partition
If there is a previously existing Ubuntu (or other Linux) installation and the  new one gets installed side by side (with e. g. using the "auto-resize"  option), the previous installation will not start from the boot menu. This is  due to wrong settings in the generated /boot/grub/grub.cfg. A fix for this  issue will be provided in a post-release update immediately after the Ubuntu  9.10 release.(462961 bug)

bug 462961
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Jarod

  • Lid
Re: Dualboot XP/Mint 8 lukt niet
« Reactie #16 Gepost op: 2010/03/21, 15:41:58 »
Dit heb ik ook gelezen. Maar ik lees tegelijkertijd dat bij anderen wel gelukt is....................Ik ga eens kijken wat Ubuntu doet....Ik laat het weten.

FrSu

  • Gast
Re: Dualboot XP/Mint 8 lukt niet
« Reactie #17 Gepost op: 2010/03/21, 15:46:30 »
Ik zou de drivers etc. op een DVD zetten, dan weet je zeker dat je bij een schijfchrash dat in elk geval niet kwijt raakt. Verder is het nu dode ruimte op je schijf die je nu goed zou kunnen gebruiken.

Dan kun je daarna die partitites weggooien, volgens mij krijg je er teveel als je Mint erbij wilt zetten. Er komen dan n.l. nog 2 bij: De Mint en de Swap.

Net het verhaal van de boot even gelezen, dan is het m.i. beter om de tip toch te doen die ik eerder gaf. Je hebt als basis dan een XP Partititie en de rest is unallocated. Bij mij werkt dat zonder problemen.

Als ik een andere distributie wil installeren gooi ik het hele oude Linux verhaal er via de Live CD met GParted eerst weg en begin dan met de nieuwe installatie. Weet ik zeker dat er niets achterblijft wat problemen kan geven.

Offline Drummies

  • Lid
Re: Dualboot XP/Mint 8 lukt niet
« Reactie #18 Gepost op: 2010/03/21, 15:53:29 »
Het lijk er eerder op dat het probleem in Grub2 zit
Citaat
This bug was fixed in the package grub2 - 1.97~beta4-1ubuntu4

Mocht er een mogelijkheid zijn om in de terminal te geraken zou je het volgende kunnen proberen.
althans als dit
Citaat van: Jarod
Ik krijg dan alleen een keuze tussen XP en................niets, terwijl Mint echt wel geïnstalleerd is. Het zit duidelijk in het boot gedeelte.......
echt zo is

sudo apt-get install grub2sudo apt-get upgrade grub2en als laatst sudo update-grub
« Laatst bewerkt op: 2010/03/21, 16:00:25 door Drummies »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Jarod

  • Lid
Re: Dualboot XP/Mint 8 lukt niet
« Reactie #19 Gepost op: 2010/03/21, 16:05:32 »
Ubuntu net geprobeerd, eveneens geen keuzemogelijkheid bij installatie.......ga inderdaad maar even iets aan de partities doen en probeer e.e.a. ook eens op een oude laptop met XP. Kijken wat daaruit komt.....

FrSu

  • Gast
Re: Dualboot XP/Mint 8 lukt niet
« Reactie #20 Gepost op: 2010/03/21, 16:10:18 »
XP partitie en een unallocated ernaast? Dan moet het goed komen, je zult het zien. :D

Succes, want Mint is een mooie distributie. ;)

Offline Jarod

  • Lid
Re: Dualboot XP/Mint 8 lukt niet
« Reactie #21 Gepost op: 2010/03/21, 23:11:18 »
Inderdaad, op m'n laptop is het gelukt !! Vreemd, voor zover ik weet kun je op een schijf 3 primaire en 1 extended partitie maken. In de extended kun je zoveel logische partities maken als je wilt. Maar Linux gaat er klaarblijkelijk anders mee om ??!!
« Laatst bewerkt op: 2010/03/21, 23:19:36 door Jarod »

Offline Jarod

  • Lid
Re: Dualboot XP/Mint 8 lukt niet
« Reactie #22 Gepost op: 2010/03/22, 10:16:12 »
Helaas op de desktop lukt het niet. Schijf leeggemaakt, alleen XP er op laten staan, maar helaas geen boot mogelijkheid. Er is dus iets anders aan de hand. Maar wat ...................?? Ik ga daar eens even naar op zoek..............

Offline Jarod

  • Lid
Re: Dualboot XP/Mint 8 lukt niet
« Reactie #23 Gepost op: 2010/03/22, 18:02:29 »
Gelukt !!!!! Ik moest wel achteraf grub installeren maar alles werkt. Ziet er goed uit overigens........

FrSu

  • Gast
Re: [OPGELOST] Dualboot XP/Mint 8 lukt niet
« Reactie #24 Gepost op: 2010/03/22, 18:37:16 »
Mooi! Gefeliciteerd en veel plezier met Mint 8 ;)