Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beeld(scherm) opslaan in een bestand en achteraf bekijken  (gelezen 986 keer)

Offline linuxmen

  • Lid
Beeld(scherm) opslaan in een bestand en achteraf bekijken
« Gepost op: 2011/08/10, 21:36:44 »
Hallo,
ik zou graag alles wat naar men beeldscherm gestuurd word opslaan in een bestand en dat achteraf kunnen bekijken
Ik veronderstel dat ik dat kan instellen in "xorg.conf" maar dat bestand kan ik niet vinden in ubuntu 10.10
Kan ik dat in een ander bestand instellen?
En bestaat er dan een programma waarmee ik dat opgeslagen bestand kan bekijken.

Bedankt op voorhand.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Beeld(scherm) opslaan in een bestand en achteraf bekijken
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/10, 22:59:11 »
Hallo

Kijk even of de mogelijkheden die gtk-recordmydesktop je biedt, datgene is dat je zoekt.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline linuxmen

  • Lid
Re: Beeld(scherm) opslaan in een bestand en achteraf bekijken
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/12, 10:36:38 »
Hallo,
bedankt voor je reactie, en heb het is geïnstalleerd, en kan er wel iets mee doen, maar is nog niet helemaal wat ik zoek.
Maar wat ik zoek is iets waarmee ik alles kan opslaan in een bestand, ook als ik bijvoorbeeld van console verander .
Alles wat ik naar men grafische kaart stuur zou ik willen opslaan in een bestand en achteraf kunnen bekijken.

Groetjes

Offline mrGee

  • Lid
Re: Beeld(scherm) opslaan in een bestand en achteraf bekijken
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/12, 11:06:49 »
Hallo

Console; je bedoelt een echte (virtuele terminal) eentje die je buiten de xserver
wil grabben? Dat gaat niet lukken met gtk-recordmydesktop (of istanbul een andere)
Die pakken alleen alles wat voorbijkomt op je grafische desktop.
Maar bureaubladwisselingen etc. worden allemaal netjes meegenomen, kun je niet gewoon wat
terminals levensgroot op enkele van die bladen "parkeren" ?

Groeten Gerrit

edit: een andere gedachte; ik maak wel eens instructiefilmpjes waarbij bijv. een installatie proces
van 0 af moet worden weergegeven, dat doe ik dan vanuit een Virtualbox machine en laat dat
door gtk-recordmydesktop grabben, misschien een idee om de virtuele terminals ook zo te pakken?
« Laatst bewerkt op: 2011/08/13, 23:06:01 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline linuxmen

  • Lid
Re: Beeld(scherm) opslaan in een bestand en achteraf bekijken
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/19, 09:26:19 »

Heb recordmydesktop geprobeerd en het werkt, als ik het opstart in een teminal in men gnome-omgeving.
Maar als ik een gewone teminal opstart op tty1 krijg ik de volgende fout:

No display specified for conection!

Kan iemand me zeggen hoe ik een moet  display aanduiden.

Groetjes

Re: Beeld(scherm) opslaan in een bestand en achteraf bekijken
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/19, 12:10:55 »
tty1 heeft geen X-server draaien dus volgens mij kun je daar niet zomaar grafisch van opnemen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Beeld(scherm) opslaan in een bestand en achteraf bekijken
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/19, 13:31:31 »
Volgens mij moet je eens aangeven wat je echt wil doen, wat de bedoeling is van dit alles. Dat verhoogt de kans dat je tips krijgt die je helpen.

Offline linuxmen

  • Lid
Re: Beeld(scherm) opslaan in een bestand en achteraf bekijken
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/20, 07:41:43 »
Wat ik eigenlijk wil doen staat in men eerste bericht, maar daar heb ik nog geen echt antwoord op gekregen.
Is de bedoeling dat ik elke stap die ik op men pc doe kan opnemen, ook als ik van bv van tty7 naar tty8 zonder dat ik moet beginnen te knippen en te plakken.
Volgens mij moet dat mogelijk zijn met linux.

Groetjes

Offline mrGee

  • Lid
Re: Beeld(scherm) opslaan in een bestand en achteraf bekijken
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/20, 12:06:30 »
Hallo

En dat is nu het grote verschil; tty1-tty6 zijn virtuele terminals, die draaien zonder X-server; dus
daar valt ook niets te capturen. In ieder geval niet door de regulier te vinden screencast/capture
programma's. Misschien dat er eentje is die dit doet voor een virtuele terminal, maar die zal dat dan
echt weer niet doen voor spullen die vanaf de tty7 (X server) draaien. (je kunt natuurlijk ook zelf de
uitvoer naar het scherm ombuigen/splitsen, maar ook dan geen X spullen)
Als je zonder switchen dat toch wil capturen, is er maar één oplossing; ga virtueel en capture dan dat
scherm.(=de complete computer, zelfs grub en opstart info, of hoe je een distro installeert is te capturen)
Dat doe ik zelf ook en door een capture gebied aan te geven heb je ook niet van die grote randen erom heen.
Gelukkig heb ik een forse monitor, zodat er voldoende pixeltjes overblijven voor de capture area.

En dat je aangeeft dat dit in je eerste bericht al gevraagd wordt; blijkt pas in de rest van de draad. Je wilt
'alles' pakken en noemt xorg.conf. Dat levert meteen onze vragen inzake mogelijkheden, in dit geval dus onmogelijk,
en als voorstel een Virtualbox toe te passen en daar van capturen, dit leek me toch duidelijk.

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2011/08/20, 12:08:07 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >