Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: installeer Systeemkernbeheer in Ubuntu  (gelezen 5723 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tip: installeer Systeemkernbeheer in Ubuntu
« Gepost op: 2021/04/18, 19:41:51 »
Beheer van systeemkernen in Ubuntu is lastig. Te lastig. Dat kan beter.

Een onderdeel van het systeembeheergereedschap van Linux Mint, blijkt (nog steeds) makkelijk te installeren in Ubuntu 20.04 Focal. Namelijk Systeemkernbeheer (kernel-manager).

Als volgt kun je dat installeren, vanuit mijn eigen PPA:
sudo add-apt-repository -y ppa:computertip/mint-tools-ubuntu
sudo apt-get update
sudo apt-get install kernel-manager
Daarna zou je het moeten kunnen terugvinden in je menu als Systeemkernbeheer. Zodat verwijderen en toevoegen van systeemkernen voortaan een fluitje van een cent is. Netjes volledig in het Nederlands vertaald, want zo hoort het natuurlijk.  :)

Ik raad aan om de PPA direct daarna weer te verwijderen uit je bronnenlijst, want hij zal toch nooit worden bijgewerkt (en je wilt niet "per ongeluk" nog meer eruit installeren). Als volgt:
sudo add-apt-repository -r -y ppa:computertip/mint-tools-ubuntu
Let op: installeer in *buntu 20.04 niet vanuit deze PPA ook andere programmatuur; die werkt namelijk helaas niet goed in *buntu 20.04.

Tot slot: ik heb het slechts beperkt beproefd, dus testers gevraagd! Probeer alle functies van Systeemkernbeheer eens uit en meld hier het resultaat. Alvast bedankt!
« Laatst bewerkt op: 2021/04/18, 22:48:29 door Pjotr »

Offline HWE64

  • Lid
Re: Tip: installeer Systeemkernbeheer in Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2021/04/18, 21:37:57 »
Kan helaas nog niet alles proberen want ik heb nog het programma er inzitten "oude systeemkernels opruimen" https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/schoon-ubuntu.html#ID5

Ik had de 5.4.0-71 als standaard ingesteld maar bij herstart gaat hij toch naar de 72 toe
« Laatst bewerkt op: 2021/04/18, 22:09:20 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tip: installeer Systeemkernbeheer in Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2021/04/19, 13:01:04 »
Kan helaas nog niet alles proberen want ik heb nog het programma er inzitten "oude systeemkernels opruimen"
Dat is niets anders dan een script, dat niets doet zolang jij het niet opstart. Dus wellicht kan jij wel alles proberen  :)

Ik denk toch dat je, ook in Mint, die nieuwere kernel moet verwijderen om standaard steeds een vorige kernel te gebruiken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: installeer Systeemkernbeheer in Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2021/04/19, 13:34:59 »
Ik had de 5.4.0-71 als standaard ingesteld maar bij herstart gaat hij toch naar de 72 toe

Die functie zou moeten werken wanneer je eerst zelf GRUB_DEFAULT=saved hebt ingesteld. Heb je dat gedaan?

@vanadium: het betreft een geavanceerde functie die zelfs niet in het standaard-systeemkernbeheer van Mint zit. Dit Systeemkernbeheer is afgetakt door een ontwikkelaar die een tijdlang de hoofdontwikkelaar van de officiële mintupdate is geweest.
« Laatst bewerkt op: 2021/04/19, 15:20:52 door Pjotr »

Offline HWE64

  • Lid
Re: Tip: installeer Systeemkernbeheer in Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2021/04/19, 16:55:41 »
@Pjotr, had ik niet . Nu wel maar na sudo update-grub en herstart ook bij mint want het is dual boot werkt het nog niet.# If you change this file, run 'update-grub' afterwards to update
# /boot/grub/grub.cfg.
# For full documentation of the options in this file, see:
#   info -f grub -n 'Simple configuration'

GRUB_DEFAULT=saved
GRUB_TIMEOUT_STYLE=menu
GRUB_TIMEOUT=10
GRUB_DISTRIBUTOR=`lsb_release -i -s 2> /dev/null || echo Debian`
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
GRUB_CMDLINE_LINUX=""

# Uncomment to enable BadRAM filtering, modify to suit your needs
# This works with Linux (no patch required) and with any kernel that obtains
# the memory map information from GRUB (GNU Mach, kernel of FreeBSD ...)
#GRUB_BADRAM="0x01234567,0xfefefefe,0x89abcdef,0xefefefef"

# Uncomment to disable graphical terminal (grub-pc only)
#GRUB_TERMINAL=console

# The resolution used on graphical terminal
# note that you can use only modes which your graphic card supports via VBE
# you can see them in real GRUB with the command `vbeinfo'
#GRUB_GFXMODE=640x480

# Uncomment if you don't want GRUB to pass "root=UUID=xxx" parameter to Linux
#GRUB_DISABLE_LINUX_UUID=true

# Uncomment to disable generation of recovery mode menu entries
#GRUB_DISABLE_RECOVERY="true"

# Uncomment to get a beep at grub start
#GRUB_INIT_TUNE="480 440 1"
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: installeer Systeemkernbeheer in Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2021/04/19, 17:12:18 »
Probeer het nog eens, maar dan met savedefault erbij:
GRUB_DEFAULT=saved
GRUB_SAVEDEFAULT=true

Zie:
https://askubuntu.com/a/149572

Offline HWE64

  • Lid
Re: Tip: installeer Systeemkernbeheer in Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2021/04/19, 17:18:36 »
@Pjotr, kan dit hier tussen geplaatst worden?
 GRUB_DEFAULT=saved
GRUB_TIMEOUT_STYLE=menu
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: installeer Systeemkernbeheer in Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2021/04/19, 17:56:12 »
Lijkt me wel....

Offline HWE64

  • Lid
Re: Tip: installeer Systeemkernbeheer in Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2021/04/19, 18:35:08 »
Lijkt me wel....
Allerlei instellingen gedaan met steeds herstart en sudo update-grub maar het is net of hij helemaal niet reageert.  :'(
GRUB_DEFAULT=saved
GRUB_SAVEDEFAULT=true
GRUB_TIMEOUT_STYLE=menu
GRUB_TIMEOUT=10
GRUB_DISTRIBUTOR=`lsb_release -i -s 2> /dev/null || echo Debian`
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
GRUB_CMDLINE_LINUX=""

Edit: opnieuw opgestart en de keuze in grub zelf gemaakt en dan verandert hij wel in systeemkernbeheer naar de 71
« Laatst bewerkt op: 2021/04/19, 18:48:16 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: installeer Systeemkernbeheer in Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2021/04/19, 19:26:58 »
Hmmm, tja, dan lijkt het erop dat deze geavanceerde functie niet werkt, helaas. Gelukkig wel het herstarten met een systeemkern naar keuze: dat heb ik zelf uitgeprobeerd.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Tip: installeer Systeemkernbeheer in Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2021/04/19, 19:53:27 »
Alles weer in de oude situatie gebracht zoals je beschreven hebt maar in systeemkernbeheer is het installeren en verwijderen van kernen nog steeds mogelijk????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: installeer Systeemkernbeheer in Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2021/04/19, 20:16:45 »
Alles weer in de oude situatie gebracht zoals je beschreven hebt maar in systeemkernbeheer is het installeren en verwijderen van kernen nog steeds mogelijk????

Ja, dat werkt sowieso goed.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Tip: installeer Systeemkernbeheer in Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2021/04/19, 20:25:43 »
Ja, dat werkt sowieso goed.
Pjotr, Thx
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline wowo

  • Lid
Re: Tip: installeer Systeemkernbeheer in Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2021/04/19, 22:30:36 »
Ik heb systemkernbeheer gebruikt om in Ubuntu 20.04 van kernelserie 5.8 terug te gaan naar 5.4.
Er blijven een paar zaken geinstalleerd achter, wanneer je iets verwijdert maar dat kan je handmatig snel rechtzetten.
Het werkt snel en bij mij verder foutloos.  :)
Zie ook:  https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=109054.0
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline HWE64

  • Lid
Re: Tip: installeer Systeemkernbeheer in Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2021/04/20, 10:30:05 »
@Pjotr en wowo, zou het kunnen zijn dat het bij mij niet helemaal werkt omdat ik dual boot draai Mint/Xubuntu????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: installeer Systeemkernbeheer in Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2021/04/20, 11:23:10 »
@Pjotr en wowo, zou het kunnen zijn dat het bij mij niet helemaal werkt omdat ik dual boot draai Mint/Xubuntu????

Nee, maakt niet uit. Het is bovendien maar één onbelangrijke geavanceerde functie die het niet doet, hè... Verder is het prima bruikbaar.  :)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: installeer Systeemkernbeheer in Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2021/12/26, 09:33:25 »
.... Netjes volledig in het Nederlands vertaald, want zo hoort het natuurlijk.  :)
Als je wel eens scripts maakt met grep, awk, cut, etc. (moi) dan zul je merken dat dit juist een absolute ramp is, omdat het afhankelijk is van de taal-instelling of je scripts wel of niet werken. Ja, je kunt tijdens het uitvoeren van het script de taal op Engels zetten, maar het blijft lastig