Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: welke linux versie te nemen  (gelezen 2664 keer)

elspeetseboer

  • Gast
welke linux versie te nemen
« Gepost op: 2008/03/18, 11:31:02 »
ik heb een oud pc'tje met 700 megahertz amd duron processor, en 256 mb ram geheugen.
op dit pc'tje wil ik een beetje kunnen msnen en emailen.
voor windows xp is hij echt te traag dus wil ik er graag een linux distributie opzetten.

nu ben ik niet zo thuis in linux (ubunten ect.) dus heb geen idee welke distributie en versie ik het beste kan gebruiken voor zo een soort pc.

graag goede suggesties en ook waarom, zou me een hoop helpen
alvast bedankt voor de hulp

welke linux versie te nemen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/18, 11:34:02 »
Xubuntu werkt wel goed op wat langzamere pc'tjes. Draait bij mij zelfs op een 350 mhz (al issie wel traag). Die 700mhz van jou zou hem wel aardig moeten kunnen draaien.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

elspeetseboer

  • Gast
welke linux versie te nemen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/18, 11:53:31 »
thnx, maar welke versie zou ik dan moeten gebruiken>?? want je hebt volgens mij ook de oudere versies ervan, wat draait er dan beter

welke linux versie te nemen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/18, 11:57:55 »
Ik heb Xubuntu 7.10 op een 700 MHz en 128 mb ram. Is niet al te snel, maar bij jou zou het dan ook zeker moeten lukken.
Op de chat te vinden als debiantux

elspeetseboer

  • Gast
welke linux versie te nemen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/18, 12:44:03 »
ok thnx vor de reacties voor goeie tips zou ik het nog steeds graag horen :D
maar ik denk dus dat ik voor de xubuntu 7.10 ga tenzij iemand nog wat beterz weet
ik heb bijv aan damm small ubuntu gedacht is dat niet wat?¿¿
greetz

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
welke linux versie te nemen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/18, 12:44:46 »
misschien installeren via de alternate cd ipv de live cd?? (xubuntu dus).
Anders kun je kijken naar de mini distro's zoals bijvoorbeeld puppy linux. Heb ik pas geinstalleerd op een 733mhz met 128 mb, werkt als een zonnetje!

succes idzme
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Calimerubuntu

  • Gast
welke linux versie te nemen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/18, 15:16:36 »
damn small zou ikniet doen,ga dan maar voor kubuntu

Offline Bobbie

  • Lid
welke linux versie te nemen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/18, 15:49:07 »
Voor ongeveer 20 euri is er wel 256 mb bij te prikken, dan kan je Ubuntu gewoon draaien.


Gr

Offline jan11000

  • Lid
welke linux versie te nemen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/18, 22:26:56 »
www.distrowatch.com

Daar vind je veel versies, daar staan ook testen bij.

Fluxbuntu

Offline woteb

  • Lid
welke linux versie te nemen
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/18, 22:32:48 »
Ik heb zelf een Compaq Armada E500 waarop ik een KDE-lite heb draaien (een KDE-core installatie). Die loopt veel vlotter dan (standaard) Xubuntu. Ook Xubuntu kun je minimaliseren, en dan draait ook dat veel sneller.
Op dit moment heb ik (tijdelijk) ook een Dell Latitude met vergelijkbare hardware (P3, 256 MB) en daar draait ook die Kubuntu lite als een speer.

Vanmiddag nog op een P3 128 MB deze KDE-lite geïnstalleerd (Gutsy) en ook dat loop gewoon vlot. Alleen met de commandline installatie van de alternate CD geïnstalleerd.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline joop905

  • Lid
welke linux versie te nemen
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/18, 23:35:33 »
Ik heb Debian GNU/Linux 4.0 op een Compaq Armada E500 600 MHz en 128 mb ram. Is niet al te snel, maar werkt wel.

Hendrikdegraaf

  • Gast
welke linux versie te nemen
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/19, 10:31:37 »
Fluxbuntu schijnt de lichtste versie van Ubuntu te zijn, waar je niet zo heel veel aan hoeft te doen (aan je registratiedatum te zien heb je nog geen ervaring).

Kijk maar eens hier:http://wiki.fluxbuntu.org/
Citaat
What is Fluxbuntu?

Fluxbuntu is a modern operating system based upon the extremely successful and powerful Linux and GNU technology base.

Why Fluxbuntu?

Although there are a plethora of options available to an individual who wishes to harness a Linux / GNU environment, we believe Fluxbuntu fills an extremely important niche. Fluxbuntu was created for the user who wishes to utilize the massively popular and versatile Ubuntu distribution base while minimizing the impact on their system's resources. To this end, we firmly believe that Fluxbuntu is the wisest choice for anyone seeking a low profile operating system -- from performance enthusiasts to people who need a lightweight operating system to breathe new life into an old computer.

We know you have exceptionally high standards for your computing environment. So does Fluxbuntu.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, want ik werk met een vrij nieuwe computer (Dual core2, 2GB RAM)

Succes,
Hendrik

welke linux versie te nemen
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/19, 10:52:46 »
Ik zou als je geen ervaring hebt voor Xubuntu gaan, want dat werkt gewoon direct. Dat heb ik hier ook draaien in dual-boot met windows 98SE, op een computer met 128mb ram en 500mhz. Het draait daar sneller dan de verse 98SE installatie. Met fluxubuntu heb ik geen ervaring, maar ik denk dat het ingewikkelder is, want het is geen echte Ubuntu-distrubutie. Ook mis je denk ik wat functionaliteit. Wel moet je de Alternate Cd gebruiken als je voor Xubuntu gaat, want je hebt niet genoeg geheugen als je Xubuntu installeert via de Live-cd. Dat moet wel lukken als je geen dualboot wil maken, anders zou ik me er eerst even verdiepen in partitioneren en grub.

elspeetseboer

  • Gast
welke linux versie te nemen
« Reactie #13 Gepost op: 2008/03/20, 17:02:04 »
alvast hartstikke bedankt voor alle reacties.
ik ben zelf geen doorgewinterde linux gebruiker. heb wel eens met  ubuntu gewerkt maar jullie hebben het over commandlines enz. dat zegt mij helemaal niks! maar ik denk dat inderdaad voor mij de xubuntu dan het beste is.
dan word het ook niet te ingewikkeld :D.
mochten er beter suggesties zijn hoor ik ze nog steeds graag

Tsiburaska

  • Gast
welke linux versie te nemen
« Reactie #14 Gepost op: 2008/03/20, 18:16:12 »
Persoonlijk zou ik eerder Ubuntu adviseren, alleen als er geen geheugen meer te koop zou zijn zou ik Xbuntu kiezen, omdat deze minder gebruikers en dus minder snel  hulp als het fout gaat, en hoewel de andere goed zijn, later zul je vermoedelijk toch van Xbuntu op Ubuntu over willen en als je nog even wacht, de LTS of Lange Termijn Service van 8.04 komt er aan... en dus in april beschikbaar als het goed gaat....

Offline Dave

  • Lid
welke linux versie te nemen
« Reactie #15 Gepost op: 2008/03/20, 18:57:51 »
mocht je nog vrije sloten hebben doe dan een pm, stuur ik wat 64Mb modules.