Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: venster " versleutelingswachtwoord invullen" elke keer onnodig in beeld.  (gelezen 3120 keer)

Offline Shan

  • Lid
Beste helpers,
sinds kort krijg ik vaak het dialoogvenster te zien " Versleutelingswachtwoord invullen. "
Ws komt dat omdat ik vorige week  bestanden uit  mijn " Persoonlijke map " heb gebackup-ed naar een externe harde schijf. Klopt dat? En hoe kan ik dat elke keer weer (onnodig) in beeld komen van dat venster tenietdoen?
Of is het een gevalletje van " annuleren klikken" ?
Shan met gr
« Laatst bewerkt op: 2019/12/12, 17:53:56 door Shan »
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Shan

  • Lid
Re: venster " versleutelingswachtwoord invullen" elke keer onnodig in beeld.
« Reactie #2 Gepost op: 2019/12/05, 17:22:17 »
Tips gelezen en zie de opmerking :De sleutelbos is er alleen voor extra netwerkgerelateerde (en internetgerelateerde) wachtwoorden.
In mijn geval zie ik het verband niet. Ik heb wel een versleutelingswachtwoord voor bepaalde Writerdocumenten. Maar dat venster komt alleen als je er om vraagt.
Mijn vraag is dan of het gewraakte venster daar iets mee te maken heeft.
Is mij nog niet duidelijk.
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: venster " versleutelingswachtwoord invullen" elke keer onnodig in beeld.
« Reactie #3 Gepost op: 2019/12/05, 18:39:28 »
Heb je automatische login aanstaan? Dat is meestal de oorzaak van dit probleem. Bij automatisch inloggen hoef je je login paswoord niet in te geven, en start je direct door naar de desktop. Probleem is dan echter dat je sleutelbos niet automatisch meer wordt geopend. Van zodra het systeem een sleutel behoeft, verschijnt de dialoog om de sleutelbos vooralsnog te openen. De methode om dat te vermijden is eenvoudig geen sleutelwoord meer zetten op de sleutelbos.

Mogelijk is dat je probleem niet, maar dan zal je nog wat specifieker je probleem moeten gaan duiden, zodat we het hopelijk wel zien.

Offline Shan

  • Lid
Re: venster " versleutelingswachtwoord invullen" elke keer onnodig in beeld.
« Reactie #4 Gepost op: 2019/12/06, 14:47:41 »
Als ik de laptop aanzet dan start ubuntu zonder meer. Het venster wat daarna mee in beeld komt ziet er zo uit. Zie bijlage.
Een probleem is dat niet maar wel een onnodig fenomeen dat op zeker ogenblik ontstond.
Het is niet zeker of kort daaraan vooraf een update werd  geinstalleerd of dat het een gevolg is van een backup van de persoonlijke map naar een externe disk.
Wat mij nu te binnen schiet is het volgende en vermodelijk de reden.
Wat ook boven in het scherm ( zwarte deel) de mededeling verschijnt , is dat een reservekopie gemaakt wordt. Dat zou de oorzaak kunnen zijn , maar dan zit ik met het probleem : waarom wil Ubuntu een reservekopie maken en waar zet hij die neer ? 
Gr Shan

« Laatst bewerkt op: 2019/12/06, 14:53:53 door Shan »
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Re: venster " versleutelingswachtwoord invullen" elke keer onnodig in beeld.
« Reactie #5 Gepost op: 2019/12/06, 14:57:29 »
Ik kan je hier helaas niet mee helpen.

Zo'n schermpje heb nog  nooit gehad/gezien, wellicht versleutelde home map?

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Shan

  • Lid
Re: venster " versleutelingswachtwoord invullen" elke keer onnodig in beeld.
« Reactie #6 Gepost op: 2019/12/06, 16:07:56 »
nee, tot nu heb ik nog maar 1 bestand versleuteld opgeslagen.
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: venster " versleutelingswachtwoord invullen" elke keer onnodig in beeld.
« Reactie #7 Gepost op: 2019/12/06, 17:01:10 »
Als ik de laptop aanzet dan start ubuntu zonder meer.
Bevestig eerst nog eens klaar en duidelijk. Moet je, ja of nee, na opstart een paswoord ingeven om op je desktop te komen.

Los daarvan: de afbeelding die je geeft, geeft aan dat er automatisch een proces gestart wordt om een reservekopie te maken. Als dat niet gewenst is, dan moet je dat stoppen. Zoals je al zelf aangaf, heeft dat te maken met het feit dat je "Persoonlijke map" heb gebackup-ed. Zonder het te willen, moet je daar iets ingesteld hebben, wat ervoor zorgt dat dit automatisch na iedere opstart (of op geregelde tijdstippen) gebeurt.  Kijk eens in je programma waarmee je de Backup gemaakt hebt. Je zal daar de optie moeten vinden om de dialoog weer af te zetten.
« Laatst bewerkt op: 2019/12/06, 17:02:57 door vanadium »

Offline Shan

  • Lid
Re: venster " versleutelingswachtwoord invullen" elke keer onnodig in beeld.
« Reactie #8 Gepost op: 2019/12/06, 18:40:01 »
  Nee, ik hoef geen paswoord in te gevn en de backup heb ik gemaakt met Dolphin.
Gesplitst venster, en vanuit  de home map bestanden verplaatst naar externe hd.
Geen enkele instelling in Dolphin gewijzigd. Kan daar geen aangevinkte optie  vinden die daar op wijst.
« Laatst bewerkt op: 2019/12/06, 18:42:01 door Shan »
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: venster " versleutelingswachtwoord invullen" elke keer onnodig in beeld.
« Reactie #9 Gepost op: 2019/12/06, 18:52:29 »
Je gebruikt Kubuntu? Ik zou dat vermoeden nu je melding maakt van Dolphin als bestandsbeheerder. Vergeet niet dat wij jou conputerscherm niet kunnen zien.

@maasnet, ik vermoed heel sterk dat het hier niet om een versleutelde home map gaat, want dan kom je je desktop niet in zonder paswoord, zelfs met automatisch inloggen aan.

Aangezien we hier wel degelijk te maken hebben met automatische login, zal je de eerste tip van maasnet nog wat beter moeten bekijken. Het waarom heb ik in een vorige bijdrage uitgelegd. Toon eventueel wat schermafbeeldingen als je twijfelt.
« Laatst bewerkt op: 2019/12/06, 18:59:17 door vanadium »

Offline Shan

  • Lid
Re: venster " versleutelingswachtwoord invullen" elke keer onnodig in beeld.
« Reactie #10 Gepost op: 2019/12/06, 19:30:12 »
ik gebruik Ubuntu LTS 18.04.3  en Dolphin heb ik , meen ik , gedownload. Stond er niet oorspronkelijk op, dacht ik.
ik heb inmiddels de keyring verwijderd .
kan dat niet controleren op dit moment. Als het gewerkt heeft meld ik dat nog.
Dank voor zover voor alle moeite om mij te helpen. Dank daarvoor.
« Laatst bewerkt op: 2019/12/06, 19:36:18 door Shan »
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: venster " versleutelingswachtwoord invullen" elke keer onnodig in beeld.
« Reactie #11 Gepost op: 2019/12/07, 13:48:45 »
ik gebruik Ubuntu LTS 18.04.3  en Dolphin heb ik , meen ik , gedownload. Stond er niet oorspronkelijk op, dacht ik.
ik heb inmiddels de keyring verwijderd .
kan dat niet controleren op dit moment. Als het gewerkt heeft meld ik dat nog.
Dank voor zover voor alle moeite om mij te helpen. Dank daarvoor.

Qt mengen in een Gnome omgeving is vragen om problemen ....... nooit mengsels maken van desktops en al zeker niet van de achterliggende technieken van die desktops. Ervaren gebruikers weten op wat ze kunnen botsen en oplossen, maar soms is er simpel geen oplossing. Dolphin is voor KDE Plasma desktop en geschreven in Qt ..... niet goed verenigbaar met een Gnome, Mate omgeving.

sudo apt purge dolphin

normaal is dan dat Qt app-je eraf.

Voor uitbreiding van (nautilus) beheerstaken kan je best

sudo apt install nautilus -admin

En nu kan je root taken vervullen met Nautilus de standaard bestandsbeheerder in Gnome .

Het Softwarecentrum heeft nog geen achterliggend management (is geen prioriteit ook niet) ogv aangeboden software. Je bent daar nogal op je eigen aangewezen. Maar een vraag op het Forum kost je niets  ;)

Offline Shan

  • Lid
Re: venster " versleutelingswachtwoord invullen" elke keer onnodig in beeld.
« Reactie #12 Gepost op: 2019/12/07, 18:43:07 »
@Joshua  e.a. .hetgeen hier geadviseerd wordt :
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/tips-3.html#ID18  , werkte niet.
De aktie die Joshua aangeeft heeft gewerkt. Dolphin is verwijderd. clean.
En het gewraakte venster : '  versleuteligswachtwoord  vereist  '  blijft weg.
Probleem opgelost.
Maar zie de bijlage ; daarin staat ergens dat er nog een commando ingegeven moet worden om e.e.a. te removen. ( sudo apt autoremove)  Is dat nu nog nodig en zo ja , wat en hoe ?

en, oh ja, sudo apt install nautilus -admin  in terminal ingegeven maar de a bij admin wordt niet begrepen?
« Laatst bewerkt op: 2019/12/07, 18:50:19 door Shan »
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

DarkEra

  • Gast
Re: venster " versleutelingswachtwoord invullen" elke keer onnodig in beeld.
« Reactie #13 Gepost op: 2019/12/07, 18:52:39 »
sudo apt autoremove kun je gewoon uitvoeren, deze verwijdert de overgebleven overbodige zut die is achtergebleven en je dus niet meer nodig hebt.

Re: venster " versleutelingswachtwoord invullen" elke keer onnodig in beeld.
« Reactie #14 Gepost op: 2019/12/07, 18:58:06 »
Sudo apt autoremove kan je gerust doen en je krijgt 8992 kb cadeau.

Wel in de terminal maar dat weet je denk wel.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: venster " versleutelingswachtwoord invullen" elke keer onnodig in beeld.
« Reactie #15 Gepost op: 2019/12/07, 19:07:15 »
Dit is het juiste commando:

sudo apt-get install nautilus-admin
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Shan

  • Lid
Re: venster " versleutelingswachtwoord invullen" elke keer onnodig in beeld.
« Reactie #16 Gepost op: 2019/12/07, 19:41:44 »
@Allen :  Ontzettend bedankt voor jullie hulp. Grandioos ! Problemen opgelost. nautilus werkt als een tierelier.
Allemaal een pluim verdient.
fijne groet
Shan
« Laatst bewerkt op: 2019/12/07, 19:44:10 door Shan »
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

DarkEra

  • Gast
Re: venster " versleutelingswachtwoord invullen" elke keer onnodig in beeld.
« Reactie #17 Gepost op: 2019/12/07, 20:41:11 »
Markeer het topic dan ook even als opgelost: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=89824.0

Joshua Orbit

  • Gast
Re: venster " versleutelingswachtwoord invullen" elke keer onnodig in beeld.
« Reactie #18 Gepost op: 2019/12/08, 08:34:42 »
@Joshua  e.a. .hetgeen hier geadviseerd wordt :
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/tips-3.html#ID18  , werkte niet.
De aktie die Joshua aangeeft heeft gewerkt. Dolphin is verwijderd. clean.
En het gewraakte venster : '  versleuteligswachtwoord  vereist  '  blijft weg.
Probleem opgelost.
Maar zie de bijlage ; daarin staat ergens dat er nog een commando ingegeven moet worden om e.e.a. te removen. ( sudo apt autoremove)  Is dat nu nog nodig en zo ja , wat en hoe ?

en, oh ja, sudo apt install nautilus -admin  in terminal ingegeven maar de a bij admin wordt niet begrepen?

Sorry ik heb een typo gemaakt ivm nautilus-admin maar Maasnet heeft het juist getypte commando opgegeven.
sudo apt install nautilus-admin 

De Linuxtips van Pjotr zijn blog zijn ook maar juist als je de standaarden ook blijft respecteren. Dolphin op Qt (Kubuntu) heeft meer uitgewerkte protocollen dan Nautilus en Seahorse op Gnome, vandaar dat de Blogtip niet goed uitpakte.

Maar de hoofdles voor je is toch: geen, of zo min mogelijk, Qt apps installeren op NIET Qt zijnde gebaseerde desktops en vooral geen protocollaire software wat Dolphin wel degelijk is. KDE is nogal een flink uitgewerkte omgeving waar véél meer mogelijk is algemeen dan wat de hoofdversie te bieden heeft. Maar KDE is knowledge-based software, terwijl de hoodfversie het standaardprotocol (waar ook Microsoft zich aan houdt zo veel mogelijk) wysiwyg-protocol (what you see is what you get: of geen voorkennis vereist) volledig respecteert en daarmee een speler is op de markt voor een professionele toepassing. Denk maar aan de Gendarmerie in Frankrijk die integraal op hun netwerken Ubuntu gebruiken @ this very point.
« Laatst bewerkt op: 2019/12/08, 08:47:14 door Joshua Orbit »

Offline Shan

  • Lid
Re: venster " versleutelingswachtwoord invullen" elke keer onnodig in beeld.
« Reactie #19 Gepost op: 2019/12/08, 11:26:14 »
De waarschuwing of beter gezegd 'de goede raad' is duidelijk. Maar ja, als very  newbe met U en elke andere buntu weet ik noch van de hoed noch van de rand. Maar vind al die ervaringen geweldig om door te maken . Qt ? Nooit van gehoord maar ga dat opzoeken. Meer lezen dus. Het is er goed weer voor vandaag.
 ^-^
Fijne zondag allemaal.!
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: venster " versleutelingswachtwoord invullen" elke keer onnodig in beeld.
« Reactie #20 Gepost op: 2019/12/08, 14:34:16 »
Echt "afraden" om in het algemeen een Qt programma te installeren, lijkt nu ook niet aan de orde. Wel is het specifieke advies voor de bestandsbeheerder iets waar ik achter sta. Een bestandsbeheerder is immers sterk verweven in je desktopomgeving.

Qt programma's kunnen zonder problemen draaien in een GTK desktop, maar zien en gedragen zich mogelijk minder "geïntegreerd". Samengevat, GTK en Qt zijn totaal verschillende programmabibliotheken voor een grafische omgeving. Programmaontwikkelaars bouwen hun programma op één van die bibliotheken. Zo leveren die bibliotheken bijvoorbeeld de "Bestand openen" dialogen, zodat niet iedere ontwikkelaar deze voor zijn eigen programma zelf weer moet programmeren.

Vele linux desktops gebruiken de GTK bibliotheken (Gnome Shell in Ubuntu, xfce in Xubuntu, Budgie in Ubuntu Budgie, Mate in Ubuntu Mate, Cinnamon in Linux Mint, ...) (ondertussen versie 3). Enkele desktops, waaronder Kubuntu (KDE) en Lubuntu (LXQT) gebruiken de Qt bibliotheken (ondertussen versie 5).

Net zoals de Gnome desktop bestaat de KDE desktop al heel lang, en de twee waren ooit geduchte rivaliserende desktopomgevingen. Tegenwoordig is het GTK-ecosysteem meer prominent, hoewel KDE ook nog steeds zeer actief ontwikkeld wordt, van zeer hoge kwaliteit is, en dus ook zijn aanhangers heeft.

Als je een Qt programma in Ubuntu installeert, dan trekt dat onvermijdelijk heel wat Qt bibliotheken, waar het programma op steunt, naar binnen in jou desktop, die enkel uit GTK programma's bestaat. Geen nood, het pakketsysteem APT houdt alles bij. Als je je Qt programma verwijdert, dan ga je nadien ook al die QT bibliotheken die automatisch werden geïnstalleerd, verwijderen met het "autoremove" commando dat je hebt uitgevoerd.

Zelf als die Qt bibliotheken blijven staan, is er geen nood. Ze nemen enkel schijfruimte in (ongeveer 8.5 MB zoals je in je schermafdruk ziet), maar ze hebben geen enkele invloed op je andere geïnstalleerde programma's.
« Laatst bewerkt op: 2019/12/08, 14:37:38 door vanadium »

Offline Shan

  • Lid
Re: venster " versleutelingswachtwoord invullen" elke keer onnodig in beeld.
« Reactie #21 Gepost op: 2019/12/09, 17:07:53 »
Dank vanadium voor deze uitvoerige toelichting . Heb inmiddels enige ' How to ' info gevonden voor beginners  en ook de geschiedenis  van  Linux gelezen.
Liep vandaag tegen een probleempje aan met een printopdracht die niet geaccepteerd werd.
Iets met adminstratorrechten vermoedelijk. Ga ik even naar op zoek.
Probleem blijkt geen probleem te zijn. Ivm etenstijd werk op de laptop beeindigd. Nu na het eten laptop weer aangezet en de printopdracht werd prompt uitgevoerd. ?????????
« Laatst bewerkt op: 2019/12/09, 18:16:23 door Shan »
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline Shan

  • Lid
Re: venster " versleutelingswachtwoord invullen" elke keer onnodig in beeld.
« Reactie #22 Gepost op: 2019/12/11, 18:38:58 »
@Maasnet :  Ik wil mijn topic als opgelost melden maar ik zie de button niet. Komt die automatisch na bepaalde tijd in beeld ?
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Re: venster " versleutelingswachtwoord invullen" elke keer onnodig in beeld.
« Reactie #23 Gepost op: 2019/12/11, 19:04:08 »
 Je vraag als opgelost kan door je eerste bericht aan te passen: dan moet je daar een knop zien om een topic opgelost te markeren.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Shan

  • Lid
Re: venster " versleutelingswachtwoord invullen" elke keer onnodig in beeld.
« Reactie #24 Gepost op: 2019/12/12, 17:53:08 »
dit begrijp ik niet ? Kun je iets meer aangeven?
« Laatst bewerkt op: 2019/12/12, 18:09:07 door Shan »
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.