Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Firefox 5 Ervaringen en indrukken  (gelezen 3207 keer)

Firefox 5 Ervaringen en indrukken
« Gepost op: 2011/06/23, 13:22:12 »
Ben benieuwd naar jullie mening over Firefox 5  :). Aangezien deze voor Natty via de reguliere updates is binnegekomen lijkt het me wel de moeite van bespreken waard. Ben vooral benieuwd naar de volgende punten:
 
1. Heb je de indruk dat 5 significant sneller is dan 4?
2. Gebruik je de "do not track"/"volg me niet"-optie of zie je er het nut niet van?
3. Maak je  gebruik van app tabs (eigenlijk tabbladen als bladwijzer)?

Om zelf maar af te trappen:

1. Soms lijkt het van wel, maar heb geen cijfers om het te ondersteunen.
2. Heb het aangevinkt maar weet eigenlijk niet precies wat het nou doet.
3. Twijfel nog aan het nut daarvan. Is vooral handig wanneer je een bepaalde site continu open hebt zoals gmail of facebook. Zelf log ik altijd direct weer uit na het checken van mail en facebook dus hebben de app tabs ook minder zin.

Weet niet of het hier goed staat maar het is geen hulpvraag dus vandaar dat ik m niet onder Software heb gezet.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Firefox 5 Ervaringen en indrukken
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/23, 15:33:38 »
Heb de do not track optie aangezet, maar ik merk geen verschil. Ook de snelheid is hetzelfde. Ik denk dat ff5 gewoon ff4.2 had moeten zijn :rolleyes:

Offline Tom

  • Lid
Re: Firefox 5 Ervaringen en indrukken
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/23, 16:11:56 »
Met FF4 had ik regelmatig een absturtz oorzaak o.a de add-on NoScript.
In de FF5 gaat alles zeer stabiel en geen problemen meer.
En sneller is hij zeker weten.
En als ik hem vergelijk met de FF3 bij de 10.04 LTS of te wel Isadora9  dan is het zelfs een heel pak sneller.
Do not track staat aan.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Firefox 5 Ervaringen en indrukken
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/23, 16:14:48 »
1) ik ondervind, en dat is subjectief, precies een sneller laden van de webpagina's. Als ik switch tussen Opera 11.en nog wat, en FF5 merk ik dat
    de verschillen eigenlijk kleiner en kleiner worden (zowel op een WXP-systeem, als met Ubuntu 10.04-2). Ook op Mint draait FF5 als een speer.
     Maar eigenlijk een significant verschil is er eigenlijk niet om er hoge bomen mee op te zetten.
2) Ik zie het nut niet om zoiets te gebruiken. Track zoveel als je wilt; je komt steeds uit dat ik meestal op dit (en Mint, Debian en het engelstalig)
    forum zit. Maar in andere gevallen gebruik ik zoiets ook niet.
3) ja, maar ik zie de eigenlijke meerwaarde van dat gegeven ook niet helemaal; het zal gebaseerd zijn op gebruikerservaringen dat ze dat ontwikkeld
    hebben, maar ik gebruik FF vooral op de 'traditionele' manier. Moet er eigenlijk nog wat aan wennen en vooral meer gebruiken.  


Zoals al gereageerd, deze versie is eigenlijk 4.02 of zoiets.

Maar ja we zitten ook al met FF6 (Aurora) al aan het spelen.
Ik mis eigenlijk een goede geïntegreerde mailclient in FF, en daarom is Opera nog steeds mijn beste lief.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Firefox 5 Ervaringen en indrukken
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/23, 16:18:40 »
Lol.

HTML5-test geeft hetzelfde resultaat, dus daar kan het niet aan liggen.

Interface ziet er ook hetzelfde uit.

Conclusie? Firefox gaat mee in het "wij hebben een nieuwe versie want het versienummer is hoger" van Chrome en Linux.

Refereer anders gewoon naar de revisienummers of de buildnummers.

Citaat
Firefox r17256 is uit!

Veranderingen:
* Typo in commentaarregel in src/firefox/interface/Button.h verbeterd

Download nu!
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Firefox 5 Ervaringen en indrukken
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/23, 16:29:25 »
Oh, ik gebruik het dus al de hele dag zonder dat ik het zelf door heb. Niet echt spectaculair veel veranderingen als ik het een paar uur kan gebruiken zonder het te merken :")

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Firefox 5 Ervaringen en indrukken
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/23, 16:29:36 »
Ik merk geen verschil in snelheid ― eigenlijk ook niet in andere opzichten ― met Firefox 4. Ik gebruikte de "do not track"-optie ook al in Firefox 4, al zat die optie daarin nog wat beter verstopt, maar ik weet niet in hoeverre deze optie al effect heeft, aangezien het alleen werkt als de websites die je mogelijk volgen hier ook aan meewerken. Sowieso probeer ik zoveel mogelijk tracksystemen te blokkeren. Ik maak geen gebruik van "app tabs" en zie de meerwaarde boven bladwijzers niet zo.

Offline MKe

  • Lid
Re: Firefox 5 Ervaringen en indrukken
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/23, 16:30:13 »
Ik heb nog steeds geen FF5 binnengekregen  ???

Re: Firefox 5 Ervaringen en indrukken
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/23, 16:37:52 »
Ik heb nog steeds geen FF5 binnengekregen  ???

Even handmatig de updates checken? Kreeg 'm gister ook niet direct vanzelf maar toen ik hier las dat ie uit was even de lijst met updates ververst.

Offline joop13

  • Lid
Re: Firefox 5 Ervaringen en indrukken
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/23, 16:43:50 »
Ik werd verrast door de update!! En verrast door de mededeling van Firefox dat Moonlight niet compatibel is met FF 5. Nu hebben we, ondanks het feit dat ik het eigenlijk nooit gebruikte, geen gelegenheid meer om silverlight sites (slecht, maar toch) te kunnen gebruiken.

Verder heb ik geen verschil gemerkt tussen deze versies.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Re: Firefox 5 Ervaringen en indrukken
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/23, 23:17:04 »
Had niet eens door dat ik FF5 al had, ik maar wachten op de updates, blijkt het dat het al versie 5 was. Zie echt totaal geen verschil.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline ThomasN

  • Lid
Re: Firefox 5 Ervaringen en indrukken
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/23, 23:32:06 »
Ik werd verrast door de update!! En verrast door de mededeling van Firefox dat Moonlight niet compatibel is met FF 5. Nu hebben we, ondanks het feit dat ik het eigenlijk nooit gebruikte, geen gelegenheid meer om silverlight sites (slecht, maar toch) te kunnen gebruiken.

Verder heb ik geen verschil gemerkt tussen deze versies.

Moonlight is wel compatibel, maar installeert niet omdat Moonlight zelf aangeeft niet compatibel te zijn.
Een oplossing eerder op dit forum:
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/het-lukt-niet-moonlight-aan-de-praat-te-krijgen/msg741885/#msg741885

Pjotr wees er eerder (in een andere thread) op dat het nog maar de vraag is of Moonlight verder onderhouden wordt. Het is een deelproject van Mono en met Mono gaat het niet zo erg goed.
http://agilitator.com/blog/?p=908

Offline joop13

  • Lid
Re: Firefox 5 Ervaringen en indrukken
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/24, 00:06:48 »
Ik werd verrast door de update!! En verrast door de mededeling van Firefox dat Moonlight niet compatibel is met FF 5. Nu hebben we, ondanks het feit dat ik het eigenlijk nooit gebruikte, geen gelegenheid meer om silverlight sites (slecht, maar toch) te kunnen gebruiken.

Verder heb ik geen verschil gemerkt tussen deze versies.

Moonlight is wel compatibel, maar installeert niet omdat Moonlight zelf aangeeft niet compatibel te zijn.
Een oplossing eerder op dit forum:
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/het-lukt-niet-moonlight-aan-de-praat-te-krijgen/msg741885/#msg741885

Pjotr wees er eerder (in een andere thread) op dat het nog maar de vraag is of Moonlight verder onderhouden wordt. Het is een deelproject van Mono en met Mono gaat het niet zo erg goed.
http://agilitator.com/blog/?p=908
Bij mij gaf FF aan dat ML niet compatibel was met FF. Maar goed het maakt ook niet uit wie hoe compatibel is.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Re: Firefox 5 Ervaringen en indrukken
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/24, 01:13:02 »
Heb de do not track optie aangezet, maar ik merk geen verschil. Ook de snelheid is hetzelfde. Ik denk dat ff5 gewoon ff4.2 had moeten zijn :rolleyes:

Dat was ook de bedoeling, maar Mozilla gaat nu mee met Google en MS met hun snelle releases dus ze hebben de puntversies laten vallen ;)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Firefox 5 Ervaringen en indrukken
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/24, 07:08:16 »
Ik zie in de updatebeheerder nu alweer een update ervan staan, ff6? :rolleyes:

EDIT: Nope, nog steeds 5.0 ???
« Laatst bewerkt op: 2011/06/24, 07:10:48 door tiempjuuh »

Offline Edje29b6

  • Lid
Re: Firefox 5 Ervaringen en indrukken
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/24, 10:29:10 »
Pagina's openen lijkt me sneller te gaan.
New Tab Homepage 0.4.3 =Not available for Firefox 5.0 mis ik wel.
Krijg op meerdere site's  -Incorrect syntax near en kan deze niet openen.

Re: Firefox 5 Ervaringen en indrukken
« Reactie #16 Gepost op: 2011/06/24, 11:52:29 »
Ik zie in de updatebeheerder nu alweer een update ervan staan, ff6? :rolleyes:

EDIT: Nope, nog steeds 5.0 ???

FF6 kun je alleen verkrijgen via de .tar.gz of via de Firefox Next PPA ;)

Re: Firefox 5 Ervaringen en indrukken
« Reactie #17 Gepost op: 2011/06/24, 12:13:05 »
Ik zie in de updatebeheerder nu alweer een update ervan staan, ff6? :rolleyes:

EDIT: Nope, nog steeds 5.0 ???

Dat was denk ik gewoon een upate met bugfixes voor 5 (nou ja met het huidige uitgifteschema is 5 met bugfixes 6), kreeg m ook door gister (goh verrassend  :D).