Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu steeds langzamer...?  (gelezen 1407 keer)

Offline Partynoud

  • Lid
Ubuntu steeds langzamer...?
« Gepost op: 2010/02/10, 02:53:00 »
Hallo! Ik werk nu met Ubuntu sinds ruim 2 jaar en wat ik vooral merk is dat Ubuntu naar verloop van tijd steeds langzamer wordt. (ondanks dat het systeem niet schoongemaakt hoeft te worden volgens de gebruiksaanwijzing van Pjotr:

http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Firefox:-stel-hem-optimaal-in

V. Gebruik geen schoonmaakprogramma's zoals Computerschoonmaak (Computer Janitor), ook al is dat programma helaas standaard geïnstalleerd in Ubuntu 9.10.

U maakt daarmee meer kapot dan u lief is. Schoonmaakprogramma's als Computerschoonmaak (Computer Janitor) zijn niet te vertrouwen, want ze verwijderen al gauw teveel. Waardoor Ubuntu kan worden beschadigd.

Bovendien zijn ze nutteloos. Linux vervuilt nauwelijks. Schoonmaken is dus overbodig. U wint er hooguit enkele tientallen megabytes mee, tegen een onaanvaardbaar hoog beschadigingsrisico.

Ik heb wel een oud besje van een pc, maar ik heb er onlangs weer een nieuw syteem op gezet en nu loopt ie weer als een tierelier! Terwijl ik vóór deze installatie echt dacht dat er wat mis was met mijn harde schijven aangezien een bestand openen op de schijven vaak een halve minuut (!!) duurde (of langer) en zelfs mijn pc ging vastlopen !

Hebben meer mensen dit opgemerkt/hier last van? En voor de kenners: enig idee hoe dit komt en wat je zoal kan doen om dit te voorkomen? (schoonmaken heeft dus geen zin volgens de handleiding van Pjotr).

Ik gebruik wel Frostwire en omdat het systeem zó langzaam liep (dwz het openen van schijven en bestanden erop) dat het wel leek of er misschien een trojan bezig was, maar in ubuntu heb je hier toch in principe geen last van? Ook niet van virussen toch?




Re: Ubuntu steeds langzamer...?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/10, 09:27:51 »
Wellicht zit je harde schijf aardig vol. Om het systeem vlot te houden, probeer ik zelf altijd 20% van de ruimte vrij te houden. En frostwire is ook een zwaar programma hoor ;)
En wellicht had je nog wat zware programma's opstaan? En wat zijn de specificaties van je pc? Ik heb laatst nog een vlotte machine met 8.04 zien draaien, en die draait sinds mei 2008 (800 Mhz, 384 Mb ram).
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Ubuntu steeds langzamer...?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/10, 10:16:13 »
Aan Partynoud,

Is je geheugen misschien wat aan de magere kant? Dan wordt steeds een stukje weggeschreven naar je HD. Dat vreet tijd. Vooral met zwaardere programma's  heb je daar last mee.

Vr.groet, peter
« Laatst bewerkt op: 2010/02/10, 10:18:43 door Petervdw »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu steeds langzamer...?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/10, 15:24:27 »
Zelf heb ik nooit de indruk gehad dat het systeem met "verouderen" vertraagde. De LTS heb ik één jaar lang gedraaid. Andere releases heb ik maar zes maanden, en ik doe steeds een "clean install". Geheugengebrek én volle schijven kunnen inderdaad een verklaring zijn voor een stroperig systeem.

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Ubuntu steeds langzamer...?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/10, 23:36:56 »
Aan Partynoud,

Is je geheugen misschien wat aan de magere kant? Dan wordt steeds een stukje weggeschreven naar je HD. Dat vreet tijd. Vooral met zwaardere programma's  heb je daar last mee.

Vr.groet, peter


Hoi Peter,

Mijn geheugen is 1GB, dacht dat dat toch voldoende zou moeten zijn. Hoeveel is minimaal vereist?

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu steeds langzamer...?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/10, 23:39:37 »
Is voldoende. :) heb ik op mijn lap ook.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Ubuntu steeds langzamer...?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/11, 00:04:45 »
Zelf heb ik nooit de indruk gehad dat het systeem met "verouderen" vertraagde. De LTS heb ik één jaar lang gedraaid. Andere releases heb ik maar zes maanden, en ik doe steeds een "clean install". Geheugengebrek én volle schijven kunnen inderdaad een verklaring zijn voor een stroperig systeem.

Volle schijven lijkt me ook niet het probleem bij mij, aangezien ik 1 250 GB-schijf heb en 1 TB-schijf. Wel was er nog maar 30 GB over op die 250 GB. Ik had vervolgens de inhoud van die 250 GB-schijf verplaatst naar mijn 1TB maar toch bleef het systeem enorm stroperig. Wél werd die 250 GB-schijf makkelijker en sneller toegankelijk en begon mijn 1 TB-schijf langzamer te lopen (!!).

Vervolgens nieuw systeem geinstalleerd en nu heb ik er geen last meer van. Conclusie voor mij: het ligt niet aan mijn hardware maar toch ergens aan het besturingssysteem.

Offline softbart

  • Lid
Re: Ubuntu steeds langzamer...?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/11, 00:11:46 »
Misschien een Windows virus?  ;) ;)

groet,

Theo

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Ubuntu steeds langzamer...?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/11, 17:05:17 »
Misschien een Windows virus?  ;) ;)

groet,

Theo

Of Linux-worm....