Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Herinstallatie nieuwere versie  (gelezen 3493 keer)

Herinstallatie nieuwere versie
« Gepost op: 2010/12/28, 21:26:44 »
Beste mensen,

Een tijdje geleden (gisteren) wilde ik Ubuntu op mijn computer zitten. Heb toen versie 10.10 naar me toe gehaald en wilde die op de harde schijf pletten. Heb 2 harde schijven, op de ene staat Windows XP home en nu dus op de andere Ubuntu. Alleen image van de de installatie van versie 10.10 gedownload (.iso) en op CD gebrand. Alleen toen ik er mee opstartte begon hij raar te doen en na ettelijke malen, maar een wat oudere versie geïnstalleerd. Ergens uit het stof had ik nog één met versie 7.4 liggen. Deze dus geïnstalleerd en daarna het internet op. Hiervoor hoefde ik helemaal niets te doen en dat liep allemaal vanzelf. Echter allerlei programma's e.d. op internet vereisen iets als een bepaalde versie van flash en zo. Dus ik dacht "plug in". Maar helaas de gebruikte versie van de browser komt nog uit het stenen tijdperk en die kent die snapt weigert die hele plug in. Dan denk je misschien "de nieuwste versie van firefox installeren", maar helaas daar heb ik geen kaas van gegeten, dus maar even kijken of we de boel kunnen upgraden ofzo. Gelukkig iets van een updater gevonden (ik dacht ergens in het middelste menu. 'plaatsen' als ik me het goed herrinder). Alleen ik kan de updater wel starten, en dan komt er een foutmelding, waarvan ik de melding niet meer weet. Dit gebeurde waarschijnlijk tijdens het vergaren van updates ofzo. Maar ja dat zullen er misschien wel aardig wat zijn. Maar nu heb ik wederom versie 10.10 gedownload en op een andere computer op CD gebrand. Nu weet ik alleen niet hoe het met die oude installatie zit. Moet ik deze nog op de één of andere manier nog deïnstalleren. En ik krijg nu bij het opstarten een menu om te kiezen tussen een aantal mogelijkheden: Ubuntu, Ubuntu (recovery), Windows XP Home, Dos e.d Hoe zit het hier eigelijk mee. Op de XP partities zitten gegevens die ik ook niet kwijt wil. Dus ik wil ook liever geen fouten hiermee maken. ???ö

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Herinstallatie nieuwere versie
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/28, 21:29:41 »
Beste lap tekst zeg :-)

Nouja, wat je het beste kan doen is, als je in de installer zit, zeggen dat de 7.04 partitie gebruikt moet worden voor 10.10. Formatteren dus. Ubuntu zal dan van je XP afblijven.
En die error van 7.04 lijkt me iets van No updates found ofzo. Kan kloppen, want 7.04 is al een paar jaar niet meer ondersteund ;)

Bazzertje

  • Gast
Re: Herinstallatie nieuwere versie
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/28, 23:08:54 »
Ik zou eerst even een goede back-up van mijn bestanden maken, een foutje is snel gemaakt en dan ben je alles kwijt!


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Herinstallatie nieuwere versie
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/28, 23:14:39 »
Aangezien versie 10.10 problemen gaf, zou ik eens 10.04 LTS proberen. Sowieso een uitstekende keuze, want het is een LTS-versie: http://sites.google.com/site/computertip/versiekeuze

Installatie kun je als volgt doen:
http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Re: Herinstallatie nieuwere versie
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/29, 12:23:18 »
inderdaad.
eerst een back-up maken (op een externe hd/usb), dan de 7.04 partitie formatteren (hoeft niet in ext4, maar gewoon unallocated, want bij de nieuwe installatie maakt ubuntu er zelf weer ext4 van), en dan de 10.04 LTS versie proberen te installeren.
op pjotr's site staat alles geweldig goed beschreven, dus die zou ik zeker gebruiken.

veel succes!

dex
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Re: Herinstallatie nieuwere versie
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/29, 17:40:08 »
Nou: the story continues zou ik zeggen
Vandaag nieuwe beschrijfbare CD's gehaald (CD-r). Met de oudere versie van Ubuntu wederom Ubuntu 10.10 naar me toe gehaalt (gedownload). En deze image (.ISO) op de CD gezet. Natuurlijk eerst een backup gemaakt van wat belangrijke bestanden / mappen op het Windows/systeem. En daarna dacht ik `knallen maar`, maar veel is dat niet geweest. >:( Als er met de gebrand CD van Ubuntu wordt opgestart zie ik eerst iets van een paars/achtig scherm met wat tekentjes of icoontjes of iets dergelijks onder in het midden. Daarna maakt de CD/speler een raar geluid (alsof er niet goed van de CD gelezen kan worden) en gaat het scherm op stand/by. Ik zit nu een beetje te denken, dat die CD speler misschien niet helemaal goed is, maar ik heb in Win XP gekeken en diezelfd CD wordt volgens mij wel goed weergegeven. Maar ja, wat nu. Kép nog wel een externe DVD rewriter op m´n computer aangesloten, maar kan ik ook in de BIOS aangeven, dat daarvan gestart moet worden  ???

sprokkel

  • Gast
Re: Herinstallatie nieuwere versie
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/29, 17:59:54 »
maar kan ik ook in de BIOS aangeven, dat daarvan gestart moet worden

Moet je in de bios kijken,, of  dat mogelijk is

Brand je cd ook op minimale speed, snelheid zo laag mogelijk

Re: Herinstallatie nieuwere versie
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/29, 18:29:05 »
Klopt, heb ik ook net even getest. Ik kan in mijn BIOS aangeven welke CD-spelers er zijn en dan ook aangeven van welke er gestart moet worden. Dat heb ik dan ook gedaan, maar helaas hetzelfde resultaat als bij de vorige vermelding. Dus weer dat paars-achtige scherm en daarna weer het scherm op stand-by. Begin nu ook zo'n beetje rood aan te lopen. Maar ok, ik zal nu eerst de image op een lagere snelheid branden (kun je dat ook aangeven? heb ik verder nooit bij stilgestaan). Mocht dit alles niet lukken, dan ga ik me op versie 10.04 storten (mocht dat wel lukken).

sprokkel

  • Gast
Re: Herinstallatie nieuwere versie
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/29, 18:37:40 »
In brasero ( UBUNTU )kan je dat aangeven (speed)
« Laatst bewerkt op: 2010/12/29, 18:40:50 door sprokkel »

Re: Herinstallatie nieuwere versie
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/30, 00:55:51 »
Nou, daar gaan we dan.
Image op een lagere snelheid gebrand. Dit heb ik trouwens op een andere computer gedaan. Op diezelfde PC met de gebrande CD proberen op te starten, maar helaas niet gelukt. Wel kwam hij verder dan de andere PC. Nu zag ik na het paars-achtige scherm een ander paars-achtig scherm met in witte letters Ubuntu in het midden en er onder vijf witte stippen, die af en toe rood werden alsof hij aan het laden was. Toch deze CD ook op de andere PC geprobeerd, maar je kunt het wel raden. Nul op het rekest. Nu zit ik toch te denken of de installatie van versie 10.10 niet wat te zwaar is voor mijn systeem (AMD Athlon 64 processor 3200+). Dus ik ga toch ook op aanraden van eerdere adviezen versie 10.04 LTS proberen. Ik dacht dat LTS voor iets als LichT System stond ofzo, maar bij nader inzien blijkt het iets als Long Time Support te zijn. =D

Re: Herinstallatie nieuwere versie
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/30, 08:36:12 »
Bij een installatie altijd eerst je schijven indelen. Anders loop je gegarandeerd tegen problemen aan.
Zie : http://sites.google.com/site/computertip/partitioneren
       http://sites.google.com/site/guyenlutgard/home/schijf-indelingen
 ^-^ 
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: Herinstallatie nieuwere versie
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/30, 11:12:58 »
Bij een installatie altijd eerst je schijven indelen. Anders loop je gegarandeerd tegen problemen aan.
Zie : http://sites.google.com/site/computertip/partitioneren
       http://sites.google.com/site/guyenlutgard/home/schijf-indelingen
 ^-^ 

onzin.
ik installeer altijd gewoon over de oude versie heen.
nooit ergens last van gehad, en ik ga toch best wel al een flink aantal releases mee :P

@TS (topicstarter):
wat zijn de specificaties van je computer?
het gaat vooral om RAM. voor ubuntu wordt geloof ik aangeraden 700 nogwat mb ram te hebben.

succes!
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Re: Herinstallatie nieuwere versie
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/30, 15:55:39 »
Citaat van: dexterd
onzin.
ik installeer altijd gewoon over de oude versie heen.
nooit ergens last van gehad, en ik ga toch best wel al een flink aantal releases mee
Mooi. Misschien kun je de tientallen topics eens lezen waar mensen met uw tactiek in de problemen kwamen. U moet jaaaren ervaring hebben. En aan "onzin" heeft niemand iets ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: Herinstallatie nieuwere versie
« Reactie #13 Gepost op: 2010/12/30, 17:09:41 »
Heb versie 10.04 LTS geprobeerd, maar het laat zich al raden, niet gelukt. Op mijn andere PC geprobeerd (niet installeren) en daar gaat ie er volgens mij op zijn tandvlees mee vooruit. De spec's van deze PC zijn trouwens (Intel Pentium 4 2.4 Ghz, Asus P4B533, 2 Gb ram). Mijn andere PC, waarop ik Ubuntu wil installeren is een Amd Athlon 64 3200+, Asus K8V, 2 Gb Ram). Ik dacht iets van 333 Mhz FSB bij beide. Ik denk dat zelfs versie 10.04 LTS misschien nog te hoog gegrepen is. Het wel of niet formatteren van de HDD is volgens mij nog niet eens ter sprake. Hij start immers nog niet eens op van de CD. Suggesties ...

Re: Herinstallatie nieuwere versie
« Reactie #14 Gepost op: 2010/12/30, 17:26:05 »
Aan de specificaties van de pc's zal het zeker niet liggen. Als je de pc opstart met de livecd (bootvolgorde veranderen in bios) en je krijgt het purper scherm druk je direkt op de spatiebalk en kiest in het menu "cd controleren". Doe dat eens eerst.
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: Herinstallatie nieuwere versie
« Reactie #15 Gepost op: 2010/12/30, 21:14:52 »
Bedankt voor de tip trouwens.
Op dit moment ben ik dit bericht in versie 10.10 van Ubuntu in aan het tokkelen. Alleen doe ik dit wel op de computer waar ik Ubuntu niet op wil installeren. Heb dus ook gekozen om deze vesie van Ubuntu te proberen en niet te installeren. Ik zal deze computer voor het gemak ook maar Computer A noemen (P4B533) en de andere Computer B (K8V). Met deze computer de CD met versie 10.04 LTS van Ubuntu ook gecontroleerd en geen fouten gevonden. Daarna in computer B gedaan en nu lijkt het er op dat dat scherm er vóór de keuze om te installeren er mee stopt. Dat gebeurt ook als je in het paars-achtige scherm op de spatie drukt en dan voor CD controleren of zoiets kiest. Overigens heb ik daar een draadloos toetsenbord, die weer ergens verbinding mee heeft en dat apparaat maakt weer verbinding via een USB poort. Hoogst ongemakkelijk als je je BIOS wil wijzigen. Dan moet ik een oud toetsenbord uit het stof vissen met een ps/2 aansluiting en die op de computer aansluiten. Dan kan ik via de delete knop in mijn BIOS komen. Alleen de escape knop van dat toetsenbord doet het niet meer, dus als je eenmaal voor een menu hebt gekozen zit je er ook nog eens aan vast. Gelukkig heb je dan een F10 waarmee je de boel kunt vastleggen en rebooten en dan niet vergeten om snel weer op <del> te drukken om weer in het BIOS te komen. Overigens de spatiebalk van mijn draadloze toetsenbord werkt ook niet in het paars-achtige (purper) scherm als je mij nog kunt volgen.

Re: Herinstallatie nieuwere versie
« Reactie #16 Gepost op: 2010/12/31, 09:26:55 »
Toetsenborden anders dan ps2 bedrade aansluitingen brengen regelmatig problemen met zich mee, zeker hardware die draadloos werkt via bluetooth of usb, zeker als je in het bios wil geraken. Misschien is dit met de nieuwste hardware niet meer zo (m'n meeste recente machine is ook al 3 jaar oud) maar ik neem ALTIJD een standaard keyboard met draad op de ps2 ingang om het bios aan te passen, schijven in te delen en te installeren. Kan je veel problemen besparen. Als je al niet fatsoenlijk in je bios kunt werkt dat frustrerend. Dus, standaard keyboard met draad op ps2, en liefst eentje dat volledig werkt.
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: Herinstallatie nieuwere versie
« Reactie #17 Gepost op: 2010/12/31, 10:28:32 »
@summer of 69:
oke, sorry voor de iets te enthousiaste opmerking :)

@TS:
het zal inderdaad niet aan de specs van de pc's liggen.
ik begin het idee te krijgen dat het een foute iso geweest is.
dat betekend (volgens mij dan :P ), dat de .iso verkeerd gedownload is, en daardoor verkeerd brand.
ik heb op deze manier al vele cd'tjes verspild. :(
van welke site download je het .iso bestand?

groet,
dex
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Re: Herinstallatie nieuwere versie
« Reactie #18 Gepost op: 2010/12/31, 10:40:54 »
Ik begin licht de indruk te krijgen dat het met mijn beeldscherm of beeldschermadapter niet helemaal goed gaat. Ik wilde met een opstartbare CD met Parted Magic de oude Ubuntu partitie formatteren of aanpassen en dat gaat goed tot aan het moment dat alles in het RAM geheugen is gekopieerd. Dan wil hij waarschijnlijk dat besturingssysteem in het RAM starten, waarna je ook gelijk je partities/schijven e.d. kunt beheren/bewerken. Als ik goed heb opgelet wordt volgens mij ook de een of andere versie van Linux gebruikt. Dit werkt wel op mijn andere PC (Computer A: P4B533). Dit bericht op dit forum wordt ook ingetokkeld via het opstarten met deze CD op mijn andere computer (A). Is er misschien iets veranderd (aan de scherminstellingen of adapterinstellingen) in de tussentijd ofzo, omdat een oudere versie van Ubuntu het wel blijkt te doen ?
Mocht dit niet het euvel zijn (nu draai ik misschien een beetje door), dan heb ik een tijdje geleden (niet gisteren) in die PC (Computer B) mijn RAM geheugen opgehoogd van 1 Gb (2 x 512 Mb) naar 2 Gb (2x 1 Gb). Misschien dat er daar iets niet helemaal goed zit. Dat die oudere versie misschien van minder RAM (bij installatie) gebruik maakt. Heb er verder overigens nog nooit problemen mee gehad. Zat er op de Ubuntu CD ook iets van het controleren van het geheugen (RAM) ? Daar stond me wel iets van bij, maar ik weet niet meer precies in welk menu.

Overigens denk ik niet dat het een foute iso is geweest. Heb deze meerdere malen naar me toe gehaald (gedownload) o.a. Ubuntu 10.10, Kubuntu 10.10, Ubuntu 10.04 LTS en op zowel CD-r als CD-rw gezet. Daarnaast vind ik het vreemd dat er wel mee opgestart kan worden op een andere PC (A) van mij.

Re: Herinstallatie nieuwere versie
« Reactie #19 Gepost op: 2010/12/31, 10:47:08 »
helaas begin ik nu ook een beetje aan het eind van mijn kennis te komen..
ik zou niet weten wat er fout is.

sorry.

groet,
dex
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline Reijer

  • Lid
Re: Herinstallatie nieuwere versie
« Reactie #20 Gepost op: 2010/12/31, 10:55:43 »
Aangezien versie 10.10 problemen gaf, zou ik eens 10.04 LTS proberen. Sowieso een uitstekende keuze, want het is een LTS-versie: http://sites.google.com/site/computertip/versiekeuze

Installatie kun je als volgt doen:
http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie
Pjotr,
Ik draai 9.10 en wil over op 10.04 of 10.10
Ik heb ook nog een "oefen-PC"staan: dual boot 10.10 en XP; Virtual Box in 10.10.
Op deze PC heb ik eerst maar eens geprobeerd of het bestand .Mozilla-Thunderbird bruikbaar is om meteen weer te kunnen mailen. Maar het blijkt dat de overgang van TB 2. ... naar 3. .... een stuk ingewikkelder is dan jij schrijft. Ik moest de account gegevens opnieuw invoeren en met veel moeite kreeg ik m'n adresboek weer op het scherm, maar de mails nog niet. TB versie 3 geeft gelukkig een Migratie Assistent. Het was gisteren al veel te laat om te proberen. Ik wacht nog even met de overstap totdat het overzetten soepel gaat.
Heb jij al ervaring met de overstap naar TB 3?

Reijer.

Re: Herinstallatie nieuwere versie
« Reactie #21 Gepost op: 2010/12/31, 13:11:49 »
@ dex : Geen probleem kerel  ^-^
Maar ik heb hier op 't forum al zovele berichten gelezen over mensen die beginnen met ubuntu, de livecd in de drive droppen en de partitie manager automatisch laten gaan terwijl ze windows op hun systeem hebben draaien en zo  in de problemen komen. Een goede kennis van schijf indelingen en partities is onontbeerlijk. En vooral de partitie indeling manueel uitvoeren aan de hand van gparted vooraleer je nog maar begint te installeren. Op die 5 jaar ervaring met linux heb ik zo nog geen enkel probleem gehad.
Succes nog
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: Herinstallatie nieuwere versie
« Reactie #22 Gepost op: 2010/12/31, 13:20:30 »
@Baconcutter : Je mag je grafische adapter niet met je ram geheugen verwarren. Als je de livecd opstart (uitproberen zonder te installeren) worden de voornaamste files in het systeemgeheugen geladen (ram).Als je dan aan het proberen gaat moet de pc bijkomende files van de cd aflezen en in het geheugen laden. Daarom verloopt dat ook trager.
Misschien je cd/dvd lezer eens nakijken. En ook belangrijk :  de cd op een zo laag mogelijjke snelheid branden.
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: Herinstallatie nieuwere versie
« Reactie #23 Gepost op: 2010/12/31, 15:46:21 »
Al geprobeerd om met de VESA drivers te starten?

het lijstje op deze site (https://help.ubuntu.com/community/BootOptions) wil wel eens helpen. Kijk vanaf het kopje Kernel Options.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Herinstallatie nieuwere versie
« Reactie #24 Gepost op: 2010/12/31, 16:33:51 »
Interessant.
Bedankt voor de link   ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk