Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kun je wel van Win 8 af met de huidige hardware (uefi) beperkingen?  (gelezen 4760 keer)

FrSu

  • Gast
Re: Kun je wel van Win 8 af met de huidige hardware (uefi) beperkingen?
« Reactie #25 Gepost op: 2014/04/27, 09:24:19 »
@nero: Heb ik nu de instellingen in de UEFI net zo staan als bij jou? Dan zou ik dus van een USB moeten kunnen opstarten. Is het drukken op een functietoets bij het opstarten dan nog wel noodzakelijk? Zo ja, welke?

Offline Suns

  • Lid
Re: Kun je wel van Win 8 af met de huidige hardware (uefi) beperkingen?
« Reactie #26 Gepost op: 2014/04/27, 10:44:11 »
Hier totaal geen problemen met UEFI , Windows 8  en Ubuntu 14.04  is allemaal snel geinstalleerd ,  ik had wel problemen met Ubuntu 12.04 , ik heb ook niks in me Bios veranderd alleen Ubuntu heb ik als eerste laten opstarten en via het Grub menu kan ik Windows 8 opstarten  ( zie printscreen )

« Laatst bewerkt op: 2014/04/27, 10:48:52 door Suns »
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline Suns

  • Lid
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

FrSu

  • Gast
Re: Kun je wel van Win 8 af met de huidige hardware (uefi) beperkingen?
« Reactie #28 Gepost op: 2014/04/27, 13:07:23 »
Zet die Windows Boot Manager eens onderaan in het rijtje?

Heb ik gedaan, grub komt bij opstart gewoon in beeld.

Zal straks eens kijken of ik de Live USB van Gnome 14.04 kan opstarten.

Edit: En dat kan nu. Bij de opstart herhaaldelijk op esc drukken geeft de windows bootmanager. Daar kon ik voor USB en UEFI USB kiezen. Wat is het verschil? Moet ik kiezen voor UEFI USB boot? Ik heb de andere gedaan en de Live USB werd gewoon opgestart.

Ga nu eerst even data opgeslagen in Linux even naar mijn Data partitie verplaatsen en een back-up ervan maken via Win naar mijn externe schijf en dan kan ik later Ubuntu Gnome 14.04 er vers opzetten
« Laatst bewerkt op: 2014/04/27, 13:42:34 door FrSu »

FrSu

  • Gast
Re: Kun je wel van Win 8 af met de huidige hardware (uefi) beperkingen?
« Reactie #29 Gepost op: 2014/04/28, 19:33:48 »
Dat had ik dus beter niet kunnen doen. Zie ander topic: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=84154.0

Misschien inderdaad maar afscheid nemen van Linux op deze Asus Vivobook of toch maar definitief naar Linux en Win 8.1 er dan maar af? Zou ik wel jammer vinden.

Eerst maar eens kijken via het andere topic of ik een dualboot wel terug kan krijgen......

Ik kan via de esc wel in de bootmanager terecht komen om een Live USB op te starten, maar Win opstarten geeft nu ook een Grub rescue.

Ga het nu met een nieuwe Ubuntu 14.04 64 bit proberen.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/28, 20:20:14 door FrSu »

FrSu

  • Gast
Re: Kun je wel van Win 8 af met de huidige hardware (uefi) beperkingen?
« Reactie #30 Gepost op: 2014/04/28, 20:45:18 »
Zelfde verhaal:

error : unknown filesystem
Entering rescue mode...
grub rescue> _

Tja..... ???  Ik ga de Bootrepair USB nog maar eens proberen.

Krijg de melding: EFI detected. Please check the options. Ok gedrukt. Dan: Warning: this will install necessary packages from Ubuntu 13.04 repositories. Back-up your data before this operation. Ok gedrukt. Daarna op Recommended gedrukt. Melding: The boot of your PC is in Legacy mode. You may want to retry after changing it to EFI mode. Do you want to continue? Op Yes gedrukt. Vervolgens moest ik een terminal openen en diverse commamndo's invoeren. Maar dit werkt niet in de terminal die ik daar open. Heb op cancel gedrukt en toen draaide het progje uit tot OK. Herstart gedaan en toen startte Win weer op. Geen grub in beeld. Ik kan nu dus weer met Win werken.

Nog even URL die ik heb laten genereren: http://paste.ubuntu.com/7354413/

En hoe krijg ik Ubuntu nu aan de praat? De install is wel goed gegaan. Heb alleen nu geen grub zichtbaar.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/29, 19:09:12 door FrSu »

FrSu

  • Gast
Re: Kun je wel van Win 8 af met de huidige hardware (uefi) beperkingen?
« Reactie #31 Gepost op: 2014/04/29, 19:15:16 »
Zal ik dan toch nog maar een keer Boot Repair draaien? Of is dat niet aan te raden?

Win 8 wordt nu goed opgestart. Weet zeker dat de Ubuntu installatie goed gegaan is. Krijg echter geen grub te zien. Fastboot staat nog steeds uit, is gecontroleerd. Wel vreemd dat er nog een Ubuntu in de Windows bootmanager staat die dan ook weer prompt een Grub rescue geeft. ???

FrSu

  • Gast
Re: Kun je wel van Win 8 af met de huidige hardware (uefi) beperkingen?
« Reactie #32 Gepost op: 2014/04/29, 20:03:43 »
Bootrepair heeft weer geen effect gehad. Weer een melding dat ik 3 regels  met sudo chroot in de terminal moet kopieren en plakken, maar dat wil maar niet lukken. copy paste niet en control c en v ook niet.  Dan de eerste regel zelf maar eens ingetypt maar dat geeft een Unknown command.

Ik geef het op, ik ben nu uitgezocht. :|

Hoop dat er iemand hier is die nog een oplossing weet.

Groet,
Frits

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Kun je wel van Win 8 af met de huidige hardware (uefi) beperkingen?
« Reactie #33 Gepost op: 2014/04/30, 19:03:02 »
........ 3 regels  met sudo chroot in de terminal moet kopieren en plakken, maar dat wil maar niet lukken. copy paste niet en control c en v ook niet.

Plakken in de terminal kun je met Ctrl+Shift+v  Of gewoon via de rechtermuisknop.

FrSu

  • Gast
Re: Kun je wel van Win 8 af met de huidige hardware (uefi) beperkingen?
« Reactie #34 Gepost op: 2014/04/30, 19:05:39 »
Het antwoord op de topic start is dus: Ja! .............Maar niet omdat ik het wou. :|

Na installatie van Ubuntu 14.04 met weghalen vorige Ubuntu installatie EN Windows 8.1 installatie startte mijn laptop weer gewoon op. Nu goed gaan nadenken of ik dit zo laat of dat ik toch een recovery van Win terug zet. Helaas is Linux installeren naast Win 8.1 op een UEFI PC niet meer zo'n betrouwbare zaak als met de oude BIOS.

Ik hou me aanbevolen voor tips, want er blijkt toch geen algemene werkwijze te zijn waarmee een goede afloop van een dualboot te verwachten is. Jammer...... :|

FrSu

  • Gast
Re: Kun je wel van Win 8 af met de huidige hardware (uefi) beperkingen?
« Reactie #35 Gepost op: 2014/04/30, 19:07:01 »
........ 3 regels  met sudo chroot in de terminal moet kopieren en plakken, maar dat wil maar niet lukken. copy paste niet en control c en v ook niet.

Plakken in de terminal kun je met Ctrl+Shift+v  Of gewoon via de rechtermuisknop.

Absoluut niet. Heb het diverse malen gedaan, zelfs het overtypen van het command werkte niet. Unkown command.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Kun je wel van Win 8 af met de huidige hardware (uefi) beperkingen?
« Reactie #36 Gepost op: 2014/04/30, 19:54:23 »
Tja, ik zie natuurlijk niet wat je precies doet en het zal een hele stomme vraag zijn, maar vóórdat je probeerde te plakken heb je eerst toch wel iets gekopieerd.....? Kan me niet voorstellen dat plakken met de rechtermuisknop niet werkt.
Dat 'unknown command' krijg je misschien doordat je een fout maakt bij het overtypen. Een spatie vergeten is bijvoorbeeld snel gebeurd. ;)

FrSu

  • Gast
Re: Kun je wel van Win 8 af met de huidige hardware (uefi) beperkingen?
« Reactie #37 Gepost op: 2014/04/30, 20:21:27 »
Het kopieren en plakken wou echt niet. Heb de regel wel 6 keer ingetypt met spaties steeds op een andere plek. Geen resultaat.

Heb het ook met Easy BCD vanuit Win geprobeerd, zonder succes. Waarschijnlijk iets fout gedaan, maar ik kon Win niet meer aan de praat krijgen. Heb echt de balen als ik in een ander topic op ons forum lees dat het wel anders kan. >:(

 Blijft bij mij de vraag waar het aan ligt, mijzelf, de hardware, de software en ......?  Joost mag het weten. Teleurstellend is het wel als je eerdere ervaringen met XP en Win 7 zo anders zijn. :'(




Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Kun je wel van Win 8 af met de huidige hardware (uefi) beperkingen?
« Reactie #38 Gepost op: 2014/04/30, 23:11:06 »
Heb je wel eens aan een steunpunt gedacht??
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

FrSu

  • Gast
Re: Kun je wel van Win 8 af met de huidige hardware (uefi) beperkingen?
« Reactie #39 Gepost op: 2014/05/01, 18:25:20 »
Ja, zal dit bekijken als ik zover ben dat ik mijn Win 8.1 weer ga installeren. Wordt waarschijnlijk komend weekend.

FrSu

  • Gast
Re: Kun je wel van Win 8 af met de huidige hardware (uefi) beperkingen?
« Reactie #40 Gepost op: 2014/05/04, 13:43:53 »
Van alles geprobeerd om met mijn recovery Win USB weer een install te doen, maar dat wil niet. Er wordt een device gemist. Nou vind ik dat nu niet erg. Dan maar een keer naar een IT zaak met de recovery USB als ik echt weer terug wil naar Win.

Heb besloten eerst toch alleen met Ubuntu (Unity/Gnome/KDE met Homerun) verder te gaan. 8-)

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Kun je wel van Win 8 af met de huidige hardware (uefi) beperkingen?
« Reactie #41 Gepost op: 2014/05/05, 09:00:41 »
Een 2e terminal openen en de opdrachten daarin uitvoeren,
wel met sudo ervoor.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

FrSu

  • Gast
Re: Kun je wel van Win 8 af met de huidige hardware (uefi) beperkingen?
« Reactie #42 Gepost op: 2014/05/05, 19:29:28 »
Ik zou niet weten hoe ik dat kan doen als ik een Live USB opstart met de volledige (dacht ik tenminste gemaakt te hebben) Win recovery. ???