Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hulp op afstand  (gelezen 7695 keer)

Offline johande

  • Lid
hulp op afstand
« Gepost op: 2008/09/12, 08:24:18 »
bestaat er software die 2 ubuntu pc's elkaars scherm kunnen overnemen voor hulp op afstand?

Offline siegi

  • Lid
hulp op afstand
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/12, 09:23:46 »
Om hulp te krijgen.
systeem > voorkeuren > bureablad op afstand.
Om hulp te geven.
toepassingen > internet > werkblad op afstand

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
hulp op afstand
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/12, 10:39:09 »
Citaat van: siegi
Om hulp te krijgen.
systeem > voorkeuren > bureablad op afstand.
Om hulp te geven.
toepassingen > internet > werkblad op afstand
Da's een mooie voor de "tips en trucs"... Bij dezen.     :-)

hulp op afstand
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/12, 10:41:41 »
Je moet wel, indien je een router en/of firewall gebruikt, een poort openzetten. Volgens mij is dat poort 5900.

moderator edit : dubbelpost verwijderd

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
hulp op afstand
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/12, 10:48:09 »
Citaat van: cumulus007
Je moet wel, indien je een router en/of firewall gebruikt, een poort openzetten. Volgens mij is dat poort 5900.
Beter om de firewall tijdelijk helemaal uit te schakelen, denk ik. Zowel in de computer (softwarematige firewall) als in de router (hardwarematige firewall).

Offline siegi

  • Lid
hulp op afstand
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/12, 11:31:03 »
Je moet de poort 5900 forwarden in je router naar de pc.
Simpelweg een firewall afzetten in de router helpt dus niet veel.

Offline lizardman

  • Lid
hulp op afstand
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/12, 11:47:08 »
Je kunt zelfs tegenwoorig (sinds Hardy) zelf een poort aanwijzen bij:Systeem-->Voorkeuren-->Bureaublad op afstand.  Dit kan erg handig zijn als je meerdere computers achter een router hebt die je allemaal wilt kunnen bereiken.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
hulp op afstand
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/12, 12:45:09 »
Citaat van: siegi
Je moet de poort 5900 forwarden in je router naar de pc.
Hoe doe je dat, in onze Linksys WRT54GL?

Offline siegi

  • Lid
hulp op afstand
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/12, 13:06:42 »
Surf naar de router standaard adres is 192.168.1.1 . En log in.
tabblad applications & gaming
En vul in.
VNC | 5900 | 5900 | both | adres van de computer bv 100 |  vinkje bij enable|

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
hulp op afstand
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/12, 13:13:05 »
Citaat van: siegi
Surf naar de router standaard adres is 192.168.1.1 . En log in.
tabblad applications & gaming
En vul in.
VNC | 5900 | 5900 | both | adres van de computer bv 100 |  vinkje bij enable|
OK, dank... En hoe zie je wat het adres is van de computer?

Offline siegi

  • Lid
hulp op afstand
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/12, 13:15:22 »
Rechtse klik op networkmanager > verbindingsinformatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
hulp op afstand
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/12, 13:17:45 »
Citaat van: siegi
Rechtse klik op networkmanager > verbindingsinformatie
Mooi! En moeten zowel hulpvrager als hulpverlener dit zo instellen, met de port forwarding?

Offline siegi

  • Lid
hulp op afstand
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/12, 13:20:18 »
Alleen de hulpvrager.

Het is opzich gewoon best dat je bij mensen die je hulp wil geven het eerst even instelt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
hulp op afstand
« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/12, 13:32:20 »
Citaat van: siegi
Alleen de hulpvrager.

Het is opzich gewoon best dat je bij mensen die je hulp wil geven het eerst even instelt.
Bedankt!

Kun je even nakijken, of ik het zo goed heb geformuleerd:
http://computertip.googlepages.com/ubuntutipsentrucs
(nummer 24)

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
hulp op afstand
« Reactie #14 Gepost op: 2008/09/12, 13:32:46 »
Ook niet vergeten: om verbinding te maken met de PC in kwestie moet je dan met je vnc-viewer connectie maken met het externe (WAN) IP waar de PC zich bevindt. Door de port forwarding kom je dan rechtstreeks op de juiste PC terecht.
Hou er rekening mee dat je in zulke gevallen best vaste IP adressen gebruikt in het interne netwerk, omdat de kans bestaat dat je forwarding instelt naar bv. 192.168.1.10 maar dat de PC nadien het IP 192.168.1.15 krijgt. De port forwarding staat ingesteld op 192.168.1.10 dus kan je niet meer aan de PC met het nieuwe IP adres

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline kihid

  • Lid
hulp op afstand
« Reactie #15 Gepost op: 2008/09/12, 13:42:17 »
Volg dit topic meet zeer veel interesse en ben zeer verheugd dat dit wederom in pjotr123 (geweldige) handleiding komt te staan.
Zo kan ik mooi bij mijn beide dochters (heb daar bij beide Ubuntu op gezet) zaakjes regelen als er problemen zijn en nog sneller ook nog. Perfect.
OS: Lubuntu 22.04.2 64 bit  and Mageia 8 64bit Registered Linux User #450631
Never trust an operating system you don't have sources for.

Offline siegi

  • Lid
hulp op afstand
« Reactie #16 Gepost op: 2008/09/12, 13:45:10 »
vncviewer naam_van_uw_computer:0

en stuur een e-mail met deze tekst, naar degene die u als hulpverlener wil toelaten op uw computer.

Deze stap is volledig overbodig, de hulpverlener heeft alleen je ip nodig en screen maar dit is zowiezo nul in de meeste gevallen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
hulp op afstand
« Reactie #17 Gepost op: 2008/09/12, 13:55:40 »
Citaat van: siegi
vncviewer naam_van_uw_computer:0

en stuur een e-mail met deze tekst, naar degene die u als hulpverlener wil toelaten op uw computer.

Deze stap is volledig overbodig, de hulpverlener heeft alleen je ip nodig en screen maar dit is zowiezo nul in de meeste gevallen.
OK, maar soms kunnen er meerdere schermen zijn.... Het kan geen kwaad toch, ook al is het meestal overbodig?

En de vuurmuur uitzetten: dat hoeft alleen bij de hulp*vrager*, toch?

hulp op afstand
« Reactie #18 Gepost op: 2008/09/12, 14:00:38 »
Ik weet niet of iemand hier handig is met Wine (windows emulator) ?
Maar het programma Crossloop is zeer handig hiervoor. Dan kun je via poort 80 (internet dus) je pc delen en dus overnemen. Hoef je niets in je router in te stellen etc.

Het hele gebeuren gaat over een server die 128 bit encrypted is. Alles valt te kraken dus doe dan maar geen bank zaken, maar voor het hulp op afstand is het wel handig.

Het is een Windows programma, maar ik lees dat je met Wine wel veel Windows programma's aan de praat kan krijgen. Ik wil dit al een tijdje uit proberen, maar vergeet het elke keer.


Succes !

http://www.crossloop.com

Gr Karel,
Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
hulp op afstand
« Reactie #19 Gepost op: 2008/09/12, 14:08:45 »
Citaat van: kakysan
Ik weet niet of iemand hier handig is met Wine (windows emulator) ?
Maar het programma Crossloop is zeer handig hiervoor. Dan kun je via poort 80 (internet dus) je pc delen en dus overnemen. Hoef je niets in je router in te stellen etc.

Het hele gebeuren gaat over een server die 128 bit encrypted is. Alles valt te kraken dus doe dan maar geen bank zaken, maar voor het hulp op afstand is het wel handig.

Het is een Windows programma, maar ik lees dat je met Wine wel veel Windows programma's aan de praat kan krijgen. Ik wil dit al een tijdje uit proberen, maar vergeet het elke keer.


Succes !

http://www.crossloop.com

Gr Karel,
Met alle respect: dat lijkt me een slechte oplossing. Wine is altijd een noodsprong, voor als je echt niet anders kan.

Als je die mooie VNC-functionaliteit gewoon standaard in je Ubuntu 8.04 hebt zitten, dan gebruik je die toch zeker?  :-)

@siegi: wil je hier nog even op antwoorden:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/302895#p302895

Offline siegi

  • Lid
hulp op afstand
« Reactie #20 Gepost op: 2008/09/12, 14:10:16 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: siegi
vncviewer naam_van_uw_computer:0

en stuur een e-mail met deze tekst, naar degene die u als hulpverlener wil toelaten op uw computer.

Deze stap is volledig overbodig, de hulpverlener heeft alleen je ip nodig en screen maar dit is zowiezo nul in de meeste gevallen.
OK, maar soms kunnen er meerdere schermen zijn.... Het kan geen kwaad toch, ook al is het meestal overbodig?

En de vuurmuur uitzetten: dat hoeft alleen bij de hulp*vrager*, toch?
De firewall van de router uitzetten lijkt me ook overbodig, hij gaat die poort toch niet meer blokkeren, als je hem geforward hebt.
En idd alleen bij de vraagsteller.

Offline johande

  • Lid
hulp op afstand
« Reactie #21 Gepost op: 2008/09/12, 15:40:57 »
wat als de hulpvrager geen firewall heeft, maar een gewone adsl-modem?
ik als hulpverlener heb een router/firewall... maar daar moet ik dus niets aan wijzigen...?

Donderbokje

  • Gast
hulp op afstand
« Reactie #22 Gepost op: 2008/09/12, 17:25:51 »
Citaat van: johand
wat als de hulpvrager geen firewall heeft, maar een gewone adsl-modem?
Meeste adsl-modems zit een hardwarematige firewall in.

Citaat
ik als hulpverlener heb een router/firewall... maar daar moet ik dus niets aan wijzigen...?
Alleen als je uitgaande verkeer geblokt wordt, maar dat is niet erg waarschijnlijk. (Anders is het een beetje lastig internetten ;) )

Offline Dump

  • Lid
hulp op afstand
« Reactie #23 Gepost op: 2008/09/16, 14:01:31 »
In xp kan ik aardig rondkomen en help dus familie en kennissen met hun problemen via crossloop. Die donderd overal doorheen. Zowel de aanvrager alsook de hulpverlener hebben eigenlijk haast geen (moeilijke) handelingen te verrichten. Het nieuwe probleem zou toch mogelijk kunnen gaan worden dat degene die hulp vraagt niet weet hoe de adsl router benaderd/ingesteld moet gaan worden om hulp te kunnen krijgen. (ik trouwens ook niet en nooit in verdiept omdat dit niet nodig was daar ik net zolang heb gezocht tot ik er eentje had die het gelijk kon).
Als je als " ubuntu " hulpverlener gelijk via wine i.c.m. crossloop aan de gang zou kunnen gaan scheelt dat al een hoop gemekker voor je aan het eigenlijke probleem kunt beginnen. Ik stuur meestal het bestandje op met de uitleg er bij en dit is zelfs voor een leek te doen. Misschien toch is proberen vanuit ubuntu naar een andere ubuntu (of XP) kast?
Doei, Dump.
Doei, Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
hulp op afstand
« Reactie #24 Gepost op: 2008/09/16, 14:34:27 »
Citaat van: Dump
In xp kan ik aardig rondkomen en help dus familie en kennissen met hun problemen via crossloop. Die donderd overal doorheen. Zowel de aanvrager alsook de hulpverlener hebben eigenlijk haast geen (moeilijke) handelingen te verrichten. Het nieuwe probleem zou toch mogelijk kunnen gaan worden dat degene die hulp vraagt niet weet hoe de adsl router benaderd/ingesteld moet gaan worden om hulp te kunnen krijgen. (ik trouwens ook niet en nooit in verdiept omdat dit niet nodig was daar ik net zolang heb gezocht tot ik er eentje had die het gelijk kon).
Als je als " ubuntu " hulpverlener gelijk via wine i.c.m. crossloop aan de gang zou kunnen gaan scheelt dat al een hoop gemekker voor je aan het eigenlijke probleem kunt beginnen. Ik stuur meestal het bestandje op met de uitleg er bij en dit is zelfs voor een leek te doen. Misschien toch is proberen vanuit ubuntu naar een andere ubuntu (of XP) kast?
Doei, Dump.
Doei, Dump.
Echt geen goede oplossing hoor, want zulke dingen zijn specifiek ontworpen voor windows, dus ga je er weinig of geen profijt aan hebben in Ubuntu. Volgens mij gaat het zelfs helemaal niet werken, maar dat laten we maar even terzijde.

En veel 'gemekker' heb je niet hoor: Zorg gewoon dat hulp vanop afstand toegelaten is op de PC die je moet overnemen en dat de router juist geconfigureerd is. Het enige wat dan nog overblijft is het WAN IP-adres dat je nodig hebt om naartoe te verbinden. Een eindgebruiker kan je dan sturen naar een website zoals http://www.myip.nk en je hebt ineens dat WAN IP te pakken!
Zo heb je een veilige en snelle verbinding met de hulpvrager, zonder 'gezooi' met wine.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °