Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rootbevoegdheden  (gelezen 486 keer)

Offline Onraad

  • Lid
    • arno schrauwers, wetenschapsjournalist
Rootbevoegdheden
« Gepost op: 2015/01/27, 16:41:14 »
Ik heb al een tijdje Ubuntu, maar probeer dat nu wat intensiever te gebruiken als vervanger van een oude Macbook. Ik loop echter steeds tegen "U bent niet de eigenaar van ..." Ik heb via Nautilus geprobeerd mezelf rootbevoegdheden toe te eigenen (daar kan ik kennelijk als beheerder niks aan doen, wat me erg vreemd voorkomt), maar dat lukt niet. Ik moet in scripts een leeg document maken, maar of ik het nu van rechts, links of onder probeer, dat document wil niet in scriptmap. Is er een simpele edoch listige wijze me die bevoegdheden toe te wijzen? Ik hoor dat graag.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Rootbevoegdheden
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/27, 17:08:41 »
Gebruik daarvoor liever niet Nautilus, maar Gnome Commander.

Eerst installeren, bijvoorbeeld met deze terminalopdracht (kopieer en plak, om tikfouten te vermijden):
sudo apt-get install gksu gnome-commander
Druk op Enter. Je wachtwoord blijft geheel onzichtbaar, je ziet zelfs geen sterretjes, dat hoort zo. Druk weer op Enter.

Daarna kun je Gnome Commander met de volgende terminalopdracht gebruiken met rootbevoegdheid:
gksudo gnome-commander
« Laatst bewerkt op: 2015/01/27, 17:11:15 door Pjotr »

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Rootbevoegdheden
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/27, 17:39:19 »
Voor normaal gebruik heb je sowieso geen root bevoegdheden nodig, aangezien je alles gewoon in je eigen map kan zetten. Als je de map 'scripts' in je persoonlijke map zet kan je daarin doen wat je wilt. Een bestandsbeheerder met root (of sudo) openen is eigenlijk altijd een slecht idee, 1 foutje en je kan je hele systeem naar de maan helpen.