Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: fglrx 8.42.3 + AIGLX (desktop effecten) installatie op gutsy  (gelezen 12320 keer)

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
fglrx 8.42.3 + AIGLX (desktop effecten) installatie op gutsy
« Reactie #25 Gepost op: 2007/11/25, 02:14:00 »
Citaat van: gekky29
heb de howto uitgevoerd en nu is ie nogal traag :(
Dit is een bekend probleem bij deze versie van de driver. De driver is op het moment volop in ontwikkeling. Heb je de tips die hierboven staan geprobeerd?
Terug gaan naar de oude driver en xgl gebruiken geeft het beste resultaat.

Binnenkort komt een nieuwe driver uit, deze beloofd betere ondersteuning.

allartk

  • Gast
fglrx 8.42.3 + AIGLX (desktop effecten) installatie op gutsy
« Reactie #26 Gepost op: 2007/11/25, 16:25:16 »
Beste Eelke,
De 9200 wordt niet ondersteund door deze driver. Het beste kun je de open source driver gebruiken, die je waarschijnlijk hiervoor gebruikte. De drivers van ati zelf zijn vooral nuttig voor de nieuwere kaarten waarvoor nog geen goede open source driver is. (voor de r500 kaarten (radeon x1300 is deze onderweg (2d en 3d) evenals voor radeonhd (voorlopig alleen 2d), aangezien er ondanks alle hoop nog niet echt wonderen zijn gebeurd met de drivers van ati geeft dit wel hoop voor mensen met deze kaarten zoals ik)!

Over traagheid:
Ondanks dat deze driver AIGLX introduceerde is dit eigenlijk nauwelijks bruikbaar omdat zodra je compiz (desktop effecten) je 2d snelheid verdwijnt. Daarnaast zit er een geheugenlek in de driver waardoor je werkgeheugen volgepompt wordt bij het gebruik van 3d applicaties (glxgears).

PS Mijn beginpost beetje aangepast mbt ondersteunde kaarten.

gekky29

  • Gast
fglrx 8.42.3 + AIGLX (desktop effecten) installatie op gutsy
« Reactie #27 Gepost op: 2007/11/25, 21:10:36 »
heb de laatste driver gebruikt 7.11 net uit en nog even traag als mesa :)

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
fglrx 8.42.3 + AIGLX (desktop effecten) installatie op gutsy
« Reactie #28 Gepost op: 2007/11/25, 21:31:10 »
Citaat van: gekky29
heb de laatste driver gebruikt 7.11 net uit en nog even traag als mesa :)
ehm, bij mijn weten is dat geen driver maar het control center Catalyst. Dat is om de driver aan te sturen, niet om de video kaart aan te sturen. Voor de nieuwste driver moet je nog even wachten.

gekky29

  • Gast
fglrx 8.42.3 + AIGLX (desktop effecten) installatie op gutsy
« Reactie #29 Gepost op: 2007/11/25, 21:34:21 »
is gewoon de driver heb em geinstalleerd werkt verder wel goed alleen traag

ff wat anders waar kun je catalyst controle center appart downen :)

Sisco88

  • Gast
fglrx 8.42.3 + AIGLX (desktop effecten) installatie op gutsy
« Reactie #30 Gepost op: 2007/11/27, 15:07:56 »
deze howto werkte voor mij niet, ik kreeg alerlij fouten tijdens het volgen hiervan. ook op een schone instalatie.

ik heb echter een andere howto gevonden en deze werkte perfect voor mij. alles loopt soepel op me laptopje met een mobility x1600.
goed lezen en alles stap voor stap volgen ;) stap 2.1 niet volgen. beginnen bij stap 2.2 :)

http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu_Gutsy_Installation_Guide

gekky29

  • Gast
fglrx 8.42.3 + AIGLX (desktop effecten) installatie op gutsy
« Reactie #31 Gepost op: 2007/11/27, 20:37:46 »
die is daar van afgeleid :)

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
fglrx 8.42.3 + AIGLX (desktop effecten) installatie op gutsy
« Reactie #32 Gepost op: 2007/11/28, 02:30:48 »
Citaat van: raggar
Citaat van: gekky29
heb de laatste driver gebruikt 7.11 net uit en nog even traag als mesa :)
ehm, bij mijn weten is dat geen driver maar het control center Catalyst. Dat is om de driver aan te sturen, niet om de video kaart aan te sturen. Voor de nieuwste driver moet je nog even wachten.
Ik las niet hier: http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=922&num=1 dat ati/amd een nieuw nummerings systeem heeft voor de fglrx drivers. Ze gebruiken nu het jaartal (7) en de maand (11) voor de nieuwe aanduiding. Een beetje onduidelijk als je verwacht dat de nieuwe driver iets zal zijn als 8.43....  De nieuwe driver is dus Catalyst 7.11 en is hier te downloaden: https://a248.e.akamai.net/f/674/9206/0/www2.ati.com/drivers/linux/catalyst_711_linux.html

hmm. eerst het jaar en dan de maand, waar doet me dat toch aan denken...... :)

Gekky je had gelijk! Ik deze driver van het weekend uitproberen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
fglrx 8.42.3 + AIGLX (desktop effecten) installatie op gutsy
« Reactie #33 Gepost op: 2007/11/28, 02:44:54 »
De performance is nog steeds niet super en veel bugs zijn er ook nog niet gefixt.
Kijk hier maar eens voor de eerste ervaringen: http://tweakers.net/meuktracker/16617/ati-catalyst-linux-display-driver-711.html

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
fglrx 8.42.3 + AIGLX (desktop effecten) installatie op gutsy
« Reactie #34 Gepost op: 2007/11/28, 23:15:27 »
Citaat van: Johanvd
De performance is nog steeds niet super en veel bugs zijn er ook nog niet gefixt.
Kijk hier maar eens voor de eerste ervaringen: http://tweakers.net/meuktracker/16617/ati-catalyst-linux-display-driver-711.html
Je hebt gelijk, maar ik denk toch dat ik het even ga uitproberen. Ik zit hier in de warmte (bonaire) en ik zie dat mijn laptop steeds veel te warm wordt. Ik hoop dat wanneer ik xgl kan uitschakkelen dat alles wat minder warm wordt.
Het is nu namelijk steeds switchen naar wel en geen xgl, en dat is ook geen doen (toch hou ik gewoon teveel van Compiz om het definitief eraf te gooien :) )