Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???

Geweldig
Goed
Matig
Valt tegen
3 keer niks
weet niet

Auteur Topic: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???  (gelezen 3754 keer)

Offline Phil II

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #25 Gepost op: 2018/12/21, 12:33:02 »
ik heb het gevoel dat dit topic niet meer over de nieuw mint versie gaat.
Wat ik vind van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa Cinnamon :
1/ wat betreft de upgrade van 19 naar 19.1 aangeboden door bijwerkbeheer :
als ik een upgrade uitvoer doe ik dit doorgaans uit voorzorg door een “ schone “ installatie “
ik heb dit nu voor de eerste maal uitgevoerd via de “ upgradeoptie “ in bijwerkbeheer “
dit is probleemloos verlopen en neemt slechts een paar minuutjes in beslag
de applicaties ( programma’s , inklusief Eid Belgium / kaartlezer ) die ik onder 19 draaien had werden er geenszins door verstoord …
waarbij ik mij afvraag wat DeBaas bedoeld met “  Met een beetje inspanning heb ik ondertussen alle door mij gewenste programma's of alternatieven werkend “ ?

2/ wat betreft  het wachtwoord / “ Sterretjes verhaal “ :
mag dan wel een occasionele “ terminal – surfer “ zijn , ik ben er blij mee dat dit nu in orde gezet is

3/ wat betreft het nieuwe bijwerkbeheer :
een verbetering t.o.v. 19 , en dan heb ik het over Kernel INFO en beheer ,
– nieuw is dat nu expliciet vermeld wordt welke Kernels al dan niet ondersteund worden en tot wanneer …
draaide nog onder 4.15.0.20 … kernel die niet meer ondersteund wordt , wist het niet eens !
En heb dan ook onmiddellijk de 4.15.0.43 geactiveerd welke ondersteund wordt tot april 2023

4/ wat betreft het naar het surrealistisch neigende Windows discours op dit forum :
Windows is een besturingssysteem dat ik nu al een vijftal jaar niet meer gebruik en interesseerd mij al lang geen bal meer

om bij het onderwerp te blijven : " Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa ? "

mijn voorlopige conclusie en advies , niet twijfelen , al was het om “up-to-date” te blijven en uit veiligheidsoverwegingen uiteraard… doe de opwaardering
« Laatst bewerkt op: 2018/12/21, 12:47:01 door Phil II »

Offline Phil II

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #26 Gepost op: 2018/12/22, 14:55:11 »
...
3/ wat betreft het nieuwe bijwerkbeheer :
een verbetering t.o.v. 19 , en dan heb ik het over Kernel INFO en beheer ,
– nieuw is dat nu expliciet vermeld wordt welke Kernels al dan niet ondersteund worden en tot wanneer …
draaide nog onder 4.15.0.20 … kernel die niet meer ondersteund wordt , wist het niet eens !
En heb dan ook onmiddellijk de 4.15.0.43 geactiveerd welke ondersteund wordt tot april 2023

volledigheidshalve :
bij wijze van test eens geprobeerd van terug te gaan naar een " oudere " systeemkern volgens de voorgeschreven procedure  , te weten het indrukken van de shift toets bij opstart (zie schermafdruk) , is mij althans niet gelukt ... de computer start bij mij gewoon door en krijg ook geen opstart scherm te zien ?
wat " en passant " de laatste van mijn zorgen is , heb tot dusver nog nooit " kernel " problemen gehad
en mocht dit zich ooit voordoen ,  tabula rasa , dan ga ik gewoon voor een " schone " herinstallatie "
« Laatst bewerkt op: 2018/12/23, 23:07:02 door Phil II »

Offline aartje

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #27 Gepost op: 2018/12/25, 12:37:29 »
Ik zie geen verbeteringen en Google earth pro crasht bij het inzoomen

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #28 Gepost op: 2018/12/25, 12:42:13 »
bij wijze van test eens geprobeerd van terug te gaan naar een " oudere " systeemkern volgens de voorgeschreven procedure  , te weten het indrukken van de shift toets bij opstart (zie schermafdruk) , is mij althans niet gelukt ... de computer start bij mij gewoon door en krijg ook geen opstart scherm te zien ?
Probeer het eens als volgt, door de Esc-toets herhaaldelijk in te drukken:
https://sites.google.com/site/computertip/faqx4#TOC-Hoe-kan-ik-het-opstartmenu-van-Grub-zichtbaar-maken-
(punt 1, linkerkolom)

Offline Phil II

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #29 Gepost op: 2018/12/25, 14:03:28 »
Probeer het eens als volgt, door de Esc-toets herhaaldelijk in te drukken:
https://sites.google.com/site/computertip/faqx4#TOC-Hoe-kan-ik-het-opstartmenu-van-Grub-zichtbaar-maken-
(punt 1, linkerkolom)
[/quote]
Heb de GNU GRUB 2.02 gezien !

Was eventjes zoeken , heeft wel degelijk te maken met de “ esc “ toets , leek mij niet evident gezien ik tijdens de opstart van mijn computers géén BIOS-scherm te zien krijg ( cfr door één keer op de Esc-toets te drukken, direct na het verdwijnen van het BIOS-scherm. )

op een rijtje , ik mijn concreet geval :

– als ik bij opstart de “ Shift-toets “ indruk , start hij gewoon door

– als ik bij opstart de “ Esc-toets “ ingedrukt hou  , kom ik in een UEFI opstart scherm terecht ( zie schermafdruk 7237 ) , waarna ik moet overgaan naar het “ klassieke “ UEFI ( waar ik normaliter met de " F2 " procedure inkom ) om door te kunnen  starten

– als ik bij opstart een drie-tal seconden wacht en de “ Shift-toets “ éénmaal indruk kom ik eindelijk in het GNU GRUB 2.02 menu terecht !!! ( zie schermafdruk 7238 )

– waarna ik na “ geavanceerde opties voor …”  in het menu kom waar ik waarschijnlijk zou moeten opteren met welke Kernel ik wens door te starten ( zie schermafdruk 7239 )
gezien ik na installatie van de 4.15.0.43 de 4.15.20 reeds verwijderd had is deze laatste optie dan ook niet meer aanwezig

een lange uitleg om mee te geven dat deze “ GRUB “  verhalen niet altijd een exacte wetenschap zijn maar dat het soms op fingerspitzengefühl aankomt ?

aan allen , een prettige Kerst gewenst ( moet nu dringend weg … de champagne is uitgeschonken )
« Laatst bewerkt op: 2018/12/25, 15:10:43 door Phil II »

Offline Phil II

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #30 Gepost op: 2018/12/25, 14:06:20 »
blijkbaar iets fout gegaan bij het opladen van mijn screenshot's , hierbij de ontbrekende :
« Laatst bewerkt op: 2018/12/25, 14:18:18 door Phil II »

FrSu

  • Gast
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #31 Gepost op: 2018/12/25, 16:07:58 »
Dus de upgrade naar 19.1 via Bijwerkbeheer werkt goed? Twijfel nog of ik dit zal doen of dat ik voor een schone installatie ga.

Net nog even nagekeken, krijg geen melding dat er een 19.1 beschikbaar is.

Oeps, kom er net achter dit ik nog met 18.3 werk.
« Laatst bewerkt op: 2018/12/25, 16:12:13 door FrSu »

Offline EvC

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #32 Gepost op: 2018/12/25, 16:15:42 »
Wordt het in Mint gezien als een upgrade?
Mint 19.1 is nog steeds gebaseerd op Ubuntu 18.04.1.
Mijns inziens blijft het een (forse) update.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline Phil II

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #33 Gepost op: 2018/12/25, 16:31:54 »
Wordt het in Mint gezien als een upgrade?
Mint 19.1 is nog steeds gebaseerd op Ubuntu 18.04.1.
Mijns inziens blijft het een (forse) update.

Linux Mint: snel en veilig opwaarderen naar 19.1 Tessa :

https://sites.google.com/site/computertip/9

wat is uw probleem ?

Offline EvC

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #34 Gepost op: 2018/12/25, 16:39:02 »
wat is uw probleem ?
De verwarring dat het een upgrade betreft waardoor menigeen denkt er beter aan te doen om voor een clean install te gaan.
Het is een update in Mint 19.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline Phil II

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #35 Gepost op: 2018/12/25, 17:00:31 »

De verwarring .... ?
[/quote]

kiezen of delen :

- je draait onder 19 en je doet de opwaardering naar 19.1 :

https://sites.google.com/site/computertip/9

- of je draait nog onder 18 en dan doe je een 19.1 schone installatie :

https://linuxmint.com/download.php

nogmaals , waar zit je probleem ?

nahjo

  • Gast
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #36 Gepost op: 2018/12/25, 17:26:54 »
offtopic:
@Phil II
bij het knippen s.v.p. de start tag van quote ook laten staan

Citaat
goed quoten en knippen is het halve werk ;)

Offline EvC

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #37 Gepost op: 2018/12/25, 18:08:59 »
Eén dag heb ik Linux Mint 19.1 (Cinnamon) als host laten fungeren.
Tot mijn vreugde kreeg ik geen melding voor de software rendering mode maar crashte het na een enkele herstarten toch.
Poging twee in software rendering mode gaf dat probleem niet, hoewel het tijdsbestek erg kort was.

In VMware had ik een back-up van Windows 10 terug gezet dat als corrupt werd gezien. Waarom? geen idee.

Mint 19.1 is absoluut een verbetering nu het met Cinnamon een andere koers vaart. Het traditionele karakter kan nog wel gekozen worden maar is niet meer leidend.
Deze versie heeft nog wat aanloopproblemen maar is op de goede weg. Wellicht zelfs net op tijd om de dalende belangstelling te keren.

Ubuntu 18.10 is nu weer de host geworden maar met een ander uiterlijk dan voorheen.
De Windows 10 back-up in VMware draait prima en was dus helemaal niet corrupt.


Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline Phil II

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #38 Gepost op: 2018/12/25, 18:38:36 »
Linux Mint 19 is géén VMware Workstation Player " speeltuigje " maar een volwaardig betrouwbaar en veilig besturingssysteem ...

en wat ga je nog allemaal te pas en te onpas om de haverklap uit je mouw schudden om dit virtualisatie programma onder de aandacht te brengen ?
« Laatst bewerkt op: 2018/12/25, 18:49:40 door Phil II »

Offline EvC

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #39 Gepost op: 2018/12/25, 18:51:16 »
Het Is wel gebaseerd op Ubuntu 18.04.1 en zou als zodanig perfect met VMware Player om moeten kunnen gaan.

Maar wat niet is kan nog komen. Deze versie is nog pril.
Out of the box biedt het heel veel. Dat was ook de reden om het als host te testen.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline Phil II

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #40 Gepost op: 2018/12/25, 19:34:20 »
Het Is wel gebaseerd op Ubuntu 18.04.1 en zou als zodanig perfect met VMware Player om moeten kunnen gaan.

Maar wat niet is kan nog komen. Deze versie is nog pril.
Out of the box biedt het heel veel. Dat was ook de reden om het als host te testen.

een heel vreemde voorstelling van zaken ; " VMware Workstation Player " zou volgens jou de referentie zijn om een Distro te beoordelen ?

you must be joking ? 
« Laatst bewerkt op: 2018/12/25, 19:38:30 door Phil II »

Offline EvC

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #41 Gepost op: 2018/12/25, 22:08:53 »
Virtualisatie geeft je de mogelijkheid om je op een simpele en vlotte manier breed te oriënteren hoe besturingssystemen en desktopomgevingen van elkaar verschillen.
Dual- of multibooten kan ook.
Zonder goede ondersteuning valt die essentie voor mij weg. Geen grap dus!
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline Phil II

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #42 Gepost op: 2018/12/25, 22:36:55 »
Virtualisatie geeft je de mogelijkheid om je op een simpele en vlotte manier breed te oriënteren hoe besturingssystemen en desktopomgevingen van elkaar verschillen.
Dual- of multibooten kan ook.
Zonder goede ondersteuning valt die essentie voor mij weg. Geen grap dus!

is uw probleem , kan ik U helaas niet verder mee helpen

Offline EvC

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #43 Gepost op: 2018/12/25, 23:37:45 »
Wellicht kun je me helpen met de Radio++ applet in Linux Mint 19.1

Het is geïnstalleerd in de taakbalk maar het  toont geen icoontje. Hoover ik erover dan is er iets zichtbaar.
Is dat op te lossen?





Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #44 Gepost op: 2018/12/31, 06:17:59 »
Elders in dit forum werd geopperd om Linux Mint eens van de KDE desktop te voorzien en dan kijken wat het brengt.
Dat bracht mij op het idee om Mint 19.1 met de Ubuntu desktop uit te rusten. sudo apt install ubuntu-desktop
Tem eerste is het probleem met de software rendering mode opgelost en ten tweede kan ik dan gebruik maken van mijn favoriete extensies die in Mint niet aanwezig zijn.
Dat bracht me erg ver, maar een menu extensie - zoals Arc Menu -  kon ik helaas niet werkend krijgen.
Feitelijk is de eenvoud van Mint nu verdwenen en staat het nu veel dichter bij Ubuntu (en zou men dat beter kunnen kiezen).
Toch is het een leuk experiment.

Linux Mint 19.1 met de extensies Dash to Panel, Internet Radio en Open Weather (met Beaufort schaal):


Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #45 Gepost op: 2018/12/31, 10:48:16 »
Citaat
Dat bracht me erg ver, maar een menu extensie - zoals Arc Menu -  kon ik helaas niet werkend krijgen.
Eigenaardig. Dit is maar een gnome-extensie. Moet op elke gnome installatie werken.

Offline EvC

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #46 Gepost op: 2018/12/31, 16:13:28 »
Eigenaardig. Dit is maar een gnome-extensie. Moet op elke gnome installatie werken.
Wellicht omdat Gnome niet volledig geïnstalleerd is?

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #47 Gepost op: 2019/01/01, 12:19:36 »
Je systeem moet ingericht zijn om Gnome Shell extensies vanaf de website te kunnen installeren: https://linuxconfig.org/how-to-install-gnome-shell-extensions-on-ubuntu-18-04-bionic-beaver-linux, onder "Install extensions from Gnome.org".

Offline EvC

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #48 Gepost op: 2019/01/01, 15:31:11 »
Uiteraard zijn dat de eerste vereisten om extensies te kunnen installeren.

Maar met het installeren van de Ubuntu desktop is Gnome in Linux Mint niet volledig aanwezig. Dat zie je in de Synaptic afbeelding.
Waarschijnlijk heeft een menu-extensie toch wat meer van Gnome nodig om goed te kunnen functioneren.

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 19.1 Tessa???
« Reactie #49 Gepost op: 2019/01/01, 16:05:33 »
Je bijdrage was terecht.
Buiten chrome-gnome-shell en de gnome shelll integratie add-on in de browser is dit ook nodig in Mint:
sudo apt install gnome-shell-extensions
Nu werkt het wel:

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes