Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: beetje administratoren  (gelezen 734 keer)

Offline rkerklaan

  • Lid
beetje administratoren
« Gepost op: 2009/02/17, 21:39:40 »
Oei, dat is geloof ik een windows uitdrukking . . . .sorry

Ik heb verschillende accounts op mijn ubuntu PCtje en op 1 daar van heb ik via wine een applicatie geinstalleerd. Nu wil ik graag dat die applicatie bij een andere account ook te gebruiken is. Moet ik hem daar dan weer installeren of (ik durf het bijna niet te zeggen) kan het net zo makkelijk als bij windows dat je een snelkoppeling in een map kopieer waardoor het ook in dat startmenu verschijnt.

Offline ivo

  • Lid
Re: beetje administratoren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/17, 21:42:38 »
In /etc/group de naam van de account die het ook moet gaan gebruiken, toevoegen aan de groep waarbij het account staat waaronder je die app hebt geinstalleerd.

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline rkerklaan

  • Lid
Re: beetje administratoren
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/17, 23:38:31 »
Ik heb wel gezocht in dat bestand, maar ik kwam die applicatie niet tegen. Had ik er bij moeten zeggen dat het een windows dingetjes is welke ik onder WINE heb geinstalleerd ?

By the way . . . mag ik uit dat group-bestand zomaar regels wissen ? er staan bijvoorbeeld een regel over scannergebruik, maar die hang er niet eens aan.

Offline siegi

  • Lid
Re: beetje administratoren
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/17, 23:47:04 »
Voor native programma's werkt het allemaal gemakkelijk. (dus onder linux werkt het net zo goed als onder windows)

Maar bij wine wordt er eigenlijk gebruik gemaakt van een afgeschermde omgeving waarin de windows programma's gedraaid worden.
Wine is eigenlijk een oplossing om het onmogelijke mogelijk te maken, een programma gebruiken dat voor een totaal ander systeem is geschreven.
Op internet vind ik wel ideeën maar deze zijn misschien nog te moeilijk als beginner.
http://wiki.jswindle.com/index.php/Advanced_Wine_Installation#Sharing_a_Wine_Installation

Het simpelste lijkt me idd de andere gebruikers ook rechten geven in de wine map van de ene gebruiker. En vervolgens links leggen naar die map.