Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Onbetrouwbare USB-stick(?)  (gelezen 1033 keer)

Offline koelieman

  • Lid
Onbetrouwbare USB-stick(?)
« Gepost op: 2016/09/14, 07:59:39 »
Forummers,
Ik gebruik al enkele maanden een USB-stick om het gebruik van het energiegebeuren te beheren. Natuurlijk staan daar ook andere documenten op.
Sinds kort heb ik opgemerkt, dat er niks meer opgeslagen wordt. Geen bijwerkingen van de bestanden, maar ook nieuwe bestanden kunnen niet aangemaakt of gekopieerd worden. Indien ik een documentbestand open op de stick, krijg ik boven op het scherm dat het geopend is in "alleen lezen modus".
Als ik op bewerken klik, kan ik alle aanpassingen verrichten, maar het wordt niet opgeslagen.
Wie heeft hier ervaring mee? Is dit het begin van het einde voor de stick, of is er misschien iets anders ingeslopen. De stick wordt wel normaal herkend door zowel Linux als Windows. Het is een Intenso van 32 GB.
Dank voor het lezen,
Koelie.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Onbetrouwbare USB-stick(?)
« Reactie #1 Gepost op: 2016/09/14, 09:32:37 »
Hoe is-ie geformatteerd? FAT, FAT32, NTFS, .... ?

Offline Kees3

  • Lid
Re: Onbetrouwbare USB-stick(?)
« Reactie #2 Gepost op: 2016/09/14, 09:42:42 »
Heb hetzelfde gehad met zowel een usb-stick en een sd-kaart. Gelukkig nog wel te lezen, maar schrijven lukt niet meer. Waarschijnlijk kan je hem niet eens meer formatteren. Garantie claimen als je dat nog hebt, anders weggooien en nieuwe kopen.

Offline koelieman

  • Lid
Re: Onbetrouwbare USB-stick(?)
« Reactie #3 Gepost op: 2016/09/14, 09:51:15 »
Hoi Pjotr, bedankt voor je reactie.
Ik weet niet zeker meer hoe die geformatteerd is; ik neem aan FAT32, want hij werd ook in Windows gelezen.
Als ik kijk naar de eigenschappen in Linux Mint, zie ik iets van Rechten, Emblemen en Share. Dus kan ik niet achterhalen hoe die geformatteerd is; jij misschien wel. Ik heb de bestanden die erop staan reeds gekopieerd naar de vaste schijf, maar misschien is het maar een kleinigheidje. Overigens is het geen Intenso, maar een Kingston.

@Kees3
Zie bovenstaande.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Onbetrouwbare USB-stick(?)
« Reactie #4 Gepost op: 2016/09/14, 09:53:03 »
Start 't programmaatje "Formatteur voor USB-staafjes". Kun je 'm opnieuw formatteren?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Onbetrouwbare USB-stick(?)
« Reactie #5 Gepost op: 2016/09/14, 19:44:16 »
fat 32 heeft geen rechten , dus dat kan niet.

Misschien heb je de usb stick verkeerd los gekoppeld , dan kan de usb stick naar alleen lezen springen.

Ga eens  naar een windows pc, koppel en ontkoppel 2x de usb stick.
Het is verplicht de usb stick eert via de software te ontkoppelen en dan pas ontkoppelen, anders is je usb stick opeens leeg, of defect.
En voor als je het niet weet, een usb stick is ongeveer het slechtste om iets op te bewaren.

En gebruik ntfs als je ook voor windows nodig hebt, fat32 is het slechtste wat er is.

Offline koelieman

  • Lid
Re: Onbetrouwbare USB-stick(?)
« Reactie #6 Gepost op: 2016/09/15, 07:31:36 »
Heren, dank voor de reacties.
@Pjotr: Nee, hij heeft geen toegang tot het apparaat. Ik heb ook Gparted geprobeerd, maar ook dit wil niet lukken. Dan houdt het op.

@Jan11000: Jan, deze wijze lessen knoop ik zeker in mijn oren. Bedankt voor de adviezen.
En inderdaad . . . . hij is NTFS geformatteerd; kon ik zien op de laptop van iemand anders.

Allemaal bedankt en tot het volgend probleem.
Grtz, koelie.

Re: Onbetrouwbare USB-stick(?)
« Reactie #7 Gepost op: 2016/09/15, 23:42:30 »
Mag ik misschien ook nog wat op merken?Ik heb ook USBsticks,die ik gebruik voor muziek in mijn autoradio.Op de PC werken ze prima,maar niet meer in de autoradio!Is dat ook omdat ik ze zo er uit heb getrokken,of geld dat niet bij een autoradio?Formatteren kan ik ze wel,want de bestanden komen van mijn PC,en die kan ik er dan gewoon weer op zetten.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Onbetrouwbare USB-stick(?)
« Reactie #8 Gepost op: 2016/09/16, 05:25:14 »
Als de usb stick gewoon op je pc werkt, dan zouden ze in je auto ook moeten werken.

Je zou kunnen proberen te formatteren, files opnieuw erop zetten, en dan weer in de auto testen.
Test eens met een kleinere usb stick, misschien is een te grote stick het probleem.

Re: Onbetrouwbare USB-stick(?)
« Reactie #9 Gepost op: 2016/09/16, 09:21:29 »
Zijn 8 GB sticks,dat is nou niet al te groot.Ook al omdat ze niet vol staan,en ze hebben gewerkt.
« Laatst bewerkt op: 2016/09/16, 09:23:21 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Onbetrouwbare USB-stick(?)
« Reactie #10 Gepost op: 2016/09/16, 16:52:36 »
Zijn 8 GB sticks,dat is nou niet al te groot.Ook al omdat ze niet vol staan,en ze hebben gewerkt.
Je moet uitzoeken of je autoradio het aan kan , dus de grootte van de stick, en niet wat jij groot of klein vind.

Re: Onbetrouwbare USB-stick(?)
« Reactie #11 Gepost op: 2016/09/16, 23:00:40 »
Zo als ik al schreef,ze hebben gewerkt op die autoradio...
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.