Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Adobe flashplayer  (gelezen 3299 keer)

Re: Adobe flashplayer
« Reactie #50 Gepost op: 2015/07/18, 09:19:46 »
Heb ik helemaal niet gedaan,gewoon in Synaptic alleen Firefox laten verwijderen en daar na in Synaptic weer installeren.Wat daar verder staat van Firefox laten staan.Voordeel:alle bladwijzers en andere instellingen blijven.Als je alles van Mozilla weg haalt zijn die ook weg.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

FrSu

  • Gast
Re: Adobe flashplayer
« Reactie #51 Gepost op: 2015/07/18, 09:24:36 »
Heb ik helemaal niet gedaan,gewoon in Synaptic alleen Firefox laten verwijderen en daar na in Synaptic weer installeren.Wat daar verder staat van Firefox laten staan.Voordeel:alle bladwijzers en andere instellingen blijven.Als je alles van Mozilla weg haalt zijn die ook weg.

Mijn tip gelezen? Werkt perfect.

Incl. wachtwoorden voor inloggen op fora.

Re: Adobe flashplayer
« Reactie #52 Gepost op: 2015/07/18, 09:30:35 »
Heb gedaan wat Femke schreef en dat was de oplossing!Gewoon de fleshplayer deinstalleren,Firefox deinstalleren en Firefox opnieuw installeren en alles werkt weer..
Toppie! Voor petineke en anderen: Lees nu eens goed hoe en wat. Als je gewoon doet wat ik schrijf, komt alles in orde.
Het advies om dan weer met een ppa te updaten naar versie 18 nog wat, adviseer ik niet meer aangezien FF daarmee crasht. Hier althans en dat zou bij een ander ook zomaar kunnen, getuige Lowlands.

Precies!

Met verbazing lees ik hier, en in andere topics:
- Hoe makkelijk mensen anderen PPA's etc adviseren (zonder argumenten en uitleg vd risiko's... >:( )
- Hoe makkelijk mensen PPA's installeren (zonder besef van de gevolgen).
- Hoe verbaast mensen vervolgens zijn dat het niet goed meer werkt.....  :o


Samenvatting:
Een standaard Firefox, inclusief de standaard Adobe-flash-plugin, werkt in 99% vd gevallen normaal en kun je flash filmpjes kijken. Deze krijgt voorlopig gewoon veiligheids updates. Geen reden om rare akties te ondernemen.
Heb je problemen? Verwijder dan eerst alle rariteiten en begin met een schone Firefox en standaard adobe-flash-plugin.

Algemene tip: zet flash op 'click-to-play' dan beperk je het veiligheidsrisisko van flash al behoorlijk (want flash zal altijd een veiligheidsrisiko blijven)


En ja flash wordt langzaam uitgefaseerd.
En ja deze plugin krijgt geen updates meer (wel veiligheidsupdates tm minstens 2017).
So what? In twee jaar kan er veel gebeuren in softwareland en inmiddels komen er alternatieven; HTML5 en bv Shumway.

Wil je iets anders? Prima, maar besef de gevolgen.

FrSu

  • Gast
Re: Adobe flashplayer
« Reactie #53 Gepost op: 2015/07/18, 09:54:38 »
Ik heb nu een nieuwe install gedaan van FF.  Lijkt goed te gaan, tot nu toe geen crashes.

Kan echter Flash niet vinden in de Add-ons onder plug-ins. Er staat nu een video codec in van Cisco. Video in bv Youtube werkt goed.

Kan het zijn dat Mozilla Flash er nu geheel uitgehaald heeft?

Offline RikRik

  • Lid
Re: Adobe flashplayer
« Reactie #54 Gepost op: 2015/07/18, 09:58:52 »
@Vuurvosje, een prima samenvatting, tot 2017 kan je prima Shockwave Flash gebruiken en met Shumway is het helemaal veilig.. maar...
ik heb privé best veel contact met Linux- en Windows-gebruikers, het viel me op dat niemand, die ik ken, op de hoogte is van het gevaar van Flash, niemand die het interesseert..

Het gevoel bekruipt mij steeds meer dat het gevaar van Flash alleen op papier aanwezig is... zijn er voorbeelden te vinden dat Flash in een Linux-systeem schade heeft toegebracht? Volgens mij niet.
Voorlopig gebruik ik maar  Shumway, een mooie oplossing voor Firefox, in Google Chrome is Flash standaard uitgeschakeld, met Flashcontrol kan ik eventueel Flash weer activeren voor een bepaalde site..
Flash, in 2017 zal het wel verdwenen zijn, hoop ik  ;)

Re: Adobe flashplayer
« Reactie #55 Gepost op: 2015/07/18, 09:59:27 »
Ik heb nu een nieuwe install gedaan van FF.  Lijkt goed te gaan, tot nu toe geen crashes.

Kan echter Flash niet vinden in de Add-ons onder plug-ins. Er staat nu een video codec in van Cisco. Video in bv Youtube werkt goed.

Kan het zijn dat Mozilla Flash er nu geheel uitgehaald heeft?


je moet nog de flash-plugin (via Synaptic ofzo ) apart installeren en Firefox herstarten zodat hij die plugin oppikt .
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Adobe flashplayer
« Reactie #56 Gepost op: 2015/07/18, 10:06:16 »
Zou ik niet doen!!!!Heb ik ook niet gedaan en YT doet het prima..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

FrSu

  • Gast
Re: Adobe flashplayer
« Reactie #57 Gepost op: 2015/07/18, 10:10:11 »
Ik laat het even zo. Kijken of het zo goed blijft. Heb nog geen problemen weer gehad.

Re: Adobe flashplayer
« Reactie #58 Gepost op: 2015/07/18, 10:13:44 »
Precies.

Als alles het nu doet niets meer veranderen!

Nogmaals laat je niet gek maken ik heb tot nu toe nog bij geen enkele Windows of laat staan Linux gebruiker zowel privé als zakelijk gehoord dat er iets is gebeurd met hun systemen.

Zie ook de reactie hierboven van RikRik.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

FrSu

  • Gast
Re: Adobe flashplayer
« Reactie #59 Gepost op: 2015/07/18, 12:44:16 »
Dank voor de tip Femke! DE oplossing en ik hou het zo. :)