Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Solus  (gelezen 3194 keer)

Offline vilamar

  • Lid
Solus
« Gepost op: 2017/03/04, 19:56:53 »
Heb Solus, met de Budgie desktop, nu een paar weken in dualboot met Ubuntu, ik vind het een zeer fijne distributie.
Er is nog geen echte CAD applicatie beschikbaar, maar de rest is top.
Het proberen/testen meer dan waard dacht ik zo!
https://solus-project.com/



Re: Solus
« Reactie #1 Gepost op: 2017/03/05, 08:46:18 »
Vilamar,

Zoek je een 2D CAD applicatie voor Linux, probeer eens DraftSight.
https://www.3ds.com/products-services/draftsight-cad-software/free-download/

Wil je een 3D probeer eens FreeCAD / Blender, deze zit tussen de pakket bronnen.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

DarkEra

  • Gast
Re: Solus
« Reactie #2 Gepost op: 2017/03/05, 10:07:06 »
Maurice,

Solus is een onafhankelijke distributie en heeft een eigen pakketten systeem wat gebaseerd is op Pisi. De distributie is dus niet op Ubuntu, Fedora of een andere distro gebaseerd dus dat zal niet veel helpen.

Vilamar kan een request doen om eventueel zo'n programma in de pakkettenlijst te krijgen.

DarkEra

  • Gast
Re: Solus
« Reactie #3 Gepost op: 2017/03/05, 10:45:37 »
Heb Solus, met de Budgie desktop, nu een paar weken in dualboot met Ubuntu, ik vind het een zeer fijne distributie.
Er is nog geen echte CAD applicatie beschikbaar, maar de rest is top.
Het proberen/testen meer dan waard dacht ik zo!
https://solus-project.com/

Voordat ik ooit, nog een keer, begin aan Solus moeten ze zich eerst maar eens bewijzen dat ze zich staande kunnen blijven houden en niet steeds zaken gaan veranderen of plotsklaps weer de bijl erbij neer gaan gooien.

Solus was een paar jaar geleden een linux distributie project ,onder de naam SolusOS, gebaseerd op Debian waar ik zelf veel energie in had gestoken als admin op het forum aldaar.

Screenshot is van Wikipedia.

Het team bestond toen uit mensen die een geheel andere agenda hadden dan de ontwikkelaar. Sommigen zaten er helaas alleen bij voor de benaming/status om deze op hun CV te kunnen zetten, stelden eisen terwijl ze niets uitvoerden en de oprichter en ontwikkelaar vertelden wat hij moest doen. De meeste "team" leden draaiden gewoon Os X of Windows op hun PC in plaats van Solus. Hoe wil je dan kunnen bij dragen aan een project....
Helaas was het toen ook zeer snel gedaan.

Ik blijf er nu nog steeds argwanend naar kijken door de hele voorgeschiedenis en zeker omdat ze weer zaken blijven vervangen en aanpassen. Tot voor kort was Solus een fixed release, nu een rolling release. Ook switchen ze van GTK3 over naar Qt omdat ze problemen hebben met de core componenten van Gnome. Wie weet, misschien probeer ik de nieuwe Solus over een paar jaar nog een keer uit mits alles een keer blijft zoals het is.....

Offline vilamar

  • Lid
Re: Solus
« Reactie #4 Gepost op: 2017/03/05, 13:09:17 »
Bedankt voor de achtergrondinformatie Maik.
Zelf heb ik Solus pas ontdekt. Ik heb toch de indruk dat ze een nieuwe, frisse doorstart genomen hebben.
De eopkg-pakketten zijn nog niet compleet, bijvoorbeeld (nog) geen DraftSight.
Maar wat niet is kan nog komen, Ubuntu heeft ook een bepaalde groeifase meegemaakt sinds ik er ben ingestapt met Dapper Drake.



Re: Solus
« Reactie #5 Gepost op: 2017/03/05, 15:07:14 »
Vilamar.

Voor DraftSight moet je niet op rekenen.
Ik had het ook niet door dat Solus een ander pakket-installer gebruiken dan rpm of deb.
Als Solus geen omvormer heeft zoals alien ....
Dat blijf er niet veel over dan de deb of rpm uit tepakken als een zip bestand via een archief programma alla 'fileroler / ark'
En handmatig verhuizen maar /opt/....
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Solus
« Reactie #6 Gepost op: 2017/03/06, 13:36:00 »
Ter informatie voor de Solus-gebruikers:

FreeCad  is heel interessant, maar heeft een steile leercurve.
De taal is, bij de recente versie, Nederlands (na de installatie - via synaptic en is via een PPA ook als nieuwste versie te installeren ...), de handleiding is nog Engelstalig.
http://linuxg.net/how-to-install-freecad-0-14-on-ubuntu-linux-mint-elementary-os-pinguy-os-and-their-derivative-systems/

QCad is meer geschikt voor de Cad-gebruiker maar vraagt een leercurve (niet zo steil, het toont misschien wat "oubollig" maar, het werkt goed en efficiënt én is, na installatie - via synaptic-, ook Nederlandstalig ).

https://www.ribbonsoft.com/en/component/content/article/78-qcad/142-qcad-installation-linux

Voel je vrij.

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2017/03/06, 16:15:58 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

FrSu

  • Gast
Re: Solus
« Reactie #7 Gepost op: 2017/10/06, 08:12:19 »
Wat ouder topic, maar was nieuwsgierig of Solus Budgie mijn geluidskaart op mijn Asus Vivobook 200H aan de gang kon krijgen.

Solus ziet er mooi uit en na enige video reviews gezien te hebben een dual boot gemaakt met Ubuntu Budgie 17.10 beta. Installatie goed verlopen maar een Grub met opstart mogelijkheid komt niet in beeld. Ook niet na een commando sudo update-grub.

FrSu

  • Gast
Re: Solus
« Reactie #8 Gepost op: 2017/10/06, 08:21:08 »
Mijn schijfindeling is als bijgaand. Secure boot staat uit. De EFI partitie is nog van een voormalige Win 10 installatie.
« Laatst bewerkt op: 2017/10/06, 08:23:08 door FrSu »

FrSu

  • Gast
Re: Solus
« Reactie #9 Gepost op: 2017/10/10, 15:05:48 »
Kwam erachter dat ik wel kon opstarten via de esc toets en dan kiezen voor linux boot. Heb de dualboot nu eerst maar eens verwijderd en een geheel nieuwe installatie gedaan met gebruik van de gehele schijf.

Werkt super. Is erg snel bij opstarten, gebruik en afsluiten. Deksel sluiten en weer openen geeft ook een snelle herstart. Hoop dat op termijn mijn geluid ook gaat werken, dan is Solus op mijn Asus Vivobook 200H een perfecte partner.

Offline MKe

  • Lid
Re: Solus
« Reactie #10 Gepost op: 2017/10/10, 22:05:15 »
Gebruikt het pulse of alsa voor geluid?

FrSu

  • Gast
Re: Solus
« Reactie #11 Gepost op: 2017/10/10, 23:00:15 »
Geen idee, hoe kan ik dat zien?

FrSu

  • Gast
Re: Solus
« Reactie #12 Gepost op: 2017/10/16, 12:37:51 »
Gegevens:

frits@asus200h ~ $ inxi -Fxz
System:    Host: asus200h Kernel: 4.13.7-27.current x86_64 bits: 64 gcc: 6.4.0 Desktop: Budgie 10.4
           Distro: Solus 3
Machine:   Device: laptop System: ASUSTeK product: E200HA v: 1.0 serial: N/A
           Mobo: ASUSTeK model: E200HA v: 1.0 serial: N/A
           UEFI: American Megatrends v: E200HA.303 date: 12/21/2016
Battery    BATC: charge: 17.9 Wh 98.0% condition: 18.2/19.0 Wh (96%)
           model: Intel SR 1 SR Real status: Discharging
           hidpp__0: charge: N/A condition: NA/NA Wh model: Logitech Wireless Mouse M315/M235 status: Discharging
CPU:       Quad core Intel Atom x5-Z8350 (-MCP-) arch: Airmont rev.4 cache: 1024 KB
           flags: (lm nx sse sse2 sse3 sse4_1 sse4_2 ssse3 vmx) bmips: 11520
           clock speeds: max: 1920 MHz 1: 1440 MHz 2: 1440 MHz 3: 1440 MHz 4: 1440 MHz
Graphics:  Card: Intel Atom/Celeron/Pentium Processor x5-E8000/J3xxx/N3xxx Series PCI Configuration Registers
           bus-ID: 00:02.0
           Display Server: x11 (X.Org 1.18.4 ) drivers: modesetting (unloaded: fbdev,vesa)
           Resolution: 1366x768@60.01hz
           OpenGL: renderer: Mesa DRI Intel HD Graphics (Cherrytrail) version: 4.5 Mesa 17.2.2 Direct Render: Yes
Audio:     Card-1 bytcht-nocodec driver: bytcht-nocodec Sound: ALSA v: k4.13.7-27.current
           Card-2 Intel HDMI/DP LPE Audio driver: HdmiLpeAudio
Network:   Card: Qualcomm Atheros QCA9377 802.11ac Wireless Network Adapter driver: ath10k_pci bus-ID: 01:00.0
           IF: wlp1s0 state: up mac: <filter>
Drives:    HDD Total Size: NA (-)
           ID-1: /dev/mmcblk0 model: N/A size: 31.3GB
           ID-2: /dev/mmcblk1 model: N/A size: 15.9GB
Partition: ID-1: / size: 28G used: 4.9G (19%) fs: ext4 dev: /dev/mmcblk0p3
Sensors:   None detected - is lm-sensors installed and configured?
Info:      Processes: 177 Uptime: 4:33 Memory: 1044.5/1896.7MB Init: systemd Gcc sys: N/A
           Client: Shell (bash 4.3.421) inxi: 2.3.38

FrSu

  • Gast
Re: Solus
« Reactie #13 Gepost op: 2017/10/16, 12:38:53 »
Het zal dan Alsa zijn.

FrSu

  • Gast
Re: Solus
« Reactie #14 Gepost op: 2017/12/01, 14:22:06 »
Heb net als dualboot Mint naast Solus gezet. Zelfde probleem met geen Solus in de grub te zien. Ook niet na sudo update-grub. Te zien aan de regels wordt er wel iets gedaan, maar wordt de grub toch niet aangepast.

Via esc krijg ik de bootmanager te zien en kan dan Solus wel weer opstarten.

Waar kan dit aan liggen? En hoe krijg ik de grub wel goed? In Solus wordt dit commando niet uitgevoerd.