Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: server opzetten voor noobs  (gelezen 8469 keer)

server opzetten voor noobs
« Gepost op: 2010/03/01, 12:18:42 »
 Hallo,

Ik probeer me nu al een aantal dagen in te lezen op het gebied van servers. Probleem is dat ik nul verstand van netwerken en servers heb en dus ook niet weet waar ik moet beginnen.

Ik wil graag een webserver maken, wat voor soort server kan ik dan het beste gebruiken?
Ik heb Ubuntu 9.10 geinstalleerd op mijn pc, inclusief grafische interface. Kan je dan ook een server opzetten of moet je dan echt ubuntu server edition gebruiken? Ik ben namelijk vrij nieuw met Linux en wil de grafische interface eigenlijk wel behouden....

Waar kan ik het beste beginnen? Waar kan ik een goede "jip en janneke" handleiding vandaan halen?

alvast bedankt,

Oempaloempa

Re: server opzetten voor noobs
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/01, 12:39:09 »
Ik zou zeggen blijf vooral een tijdje doorlezen totdat je de stof een beetje onder de knie hebt.
Zomaar een webserver opzetten of zowiezo een server opstarten kan je veel problemen geven, zeker als dat ding nog online komt.
Hackers, scriptkiddies en krakers liggen 24 uur per dag op de loer en zullen geen kans voorbij laten gaan je server te kraken en voor eigen doeleinden te gaan gebruiken.
Gevolg is dat jij met grote problemen kan komen te zitten en of je door de provider offline gehaald word.

effin......

Boven aan de topic staat een sticky met de naam "Belangrijke documentatie over servers en netwerken"
Ga dat zowiezo nog even doorlezen.

Een server met een grafische schil is in principe notdone, omdat dit teveel onnodige belasting veroorzaakt en je server onnodig onveilig maakt.

De LAMP software installeren en daarna Webmin installeren geeft je voldoende beheer en controle over je server waarbij ik nog moet opmerken dat Webmin je server een stuk veiliger maakt.

Maar vooralsnog lezen , heel veel lezen.
Je moet de 4 Basis software pakketten (LAMP) goed onder de knie hebben en daarnaast nog alle andere software pakketten leren kennen om de server goed te kunnen laten werken...
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: server opzetten voor noobs
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/01, 13:13:18 »
Proberen is leren :D Gewoon router dicht houden, dan is er vrij weinig aan de hand. Firewall van je eigen pc kun je ook gewoon dicht houden, probeer eerst maar eens lokaal iets op te zetten. Er zijn vele soorten servers ... maar wellicht wil je een webserver?

En Gandyman ik vind eigenlijk dat je maar een beetje onzin zit uit te kramen. Ik heb ook een webserver geïnstalleerd om mn eigen pagina's te testen. Router is gewoon dicht, er komt nooit een kip op de site want dat kan dus niet. Als ik weer eens een paar weekjes stevig aant spelen ben geweest en alle pagina's dan weer correct werken zoals ik dat wil, dan upload ik alles naar mn hoster. Waarom zou een grafische schil bij mij niet kunnen?

Je eigen pc met allerlei server software open aan internet hangen moet je inderdaad niet doen als je net komt kijken.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/01, 13:23:19 door Nickname55 »

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: server opzetten voor noobs
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/01, 14:40:04 »
Ik heb Ubuntu 9.10 geinstalleerd op mijn pc, inclusief grafische interface. Kan je dan ook een server opzetten of moet je dan echt ubuntu server edition gebruiken? Ik ben namelijk vrij nieuw met Linux en wil de grafische interface eigenlijk wel behouden....
Alles wat op een server kan, kan in principe ook op je desktop. Dus om te oefenen heb je niet perse Ubuntu Server nodig.

Een server met een grafische schil is in principe notdone, omdat dit teveel onnodige belasting veroorzaakt en je server onnodig onveilig maakt.
Daar kies je zelf voor. Vooral beginners wil ik JUIST aanraden uberhaupt kennis te maken met linux via de grafische schil. Maar probeer dan wél zoveel mogelijk via de terminal te doen. Zo leer je rustig hoe het op een "echte" server ook hoort :)

Stel dat je php websites maakt. Dan leer je ook al erg veel door gewoon apache (LAMP) op je desktop te installeren en te configureren.


Waar kan ik het beste beginnen? Waar kan ik een goede "jip en janneke" handleiding vandaan halen?
Wat wil je precies bereiken?
Kijk ook eens op onze wiki: http://wiki.ubuntu-nl.org/NetwerkenEnServers
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: server opzetten voor noobs
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/01, 14:50:58 »
Proberen is leren :D Gewoon router dicht houden, dan is er vrij weinig aan de hand. Firewall van je eigen pc kun je ook gewoon dicht houden,

Mensen die dit snel en goed kunnen configureren zijn zeker geen beginners, dus een beetje kul om dit te roepen.

Citaat
En Gandyman ik vind eigenlijk dat je maar een beetje onzin zit uit te kramen. Ik heb ook een webserver geïnstalleerd om mn eigen pagina's te testen. Router is gewoon dicht, er komt nooit een kip op de site want dat kan dus niet.
Ik kraam die onzin uit omdat we op het internet veel last hebben van figuren zoals jij, die maar aanklooien en denken dat er nix aan de hand is.

Citaat
Je eigen pc met allerlei server software open aan internet hangen moet je inderdaad niet doen als je net komt kijken.

Toch niet ?
En wat zij ik dan ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: server opzetten voor noobs
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/01, 14:55:24 »
Houd het aub een beetje constructief en ontopic.
Als je graag door wilt discussieren stel ik voor om daar een ander topic voor te starten. Zodat we hier overzichtelijk oempaloempa's issues kunnen blijven behandelen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: server opzetten voor noobs
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/02, 11:11:48 »
Alvast bedankt voor alle reacties tot nu toe, ik denk dat ik gewoon ga proberen om een lamp server te installeren via de gui. Mijn doel is om uiteindelijk mijn eigen website te hosten en voor zover ik heb begrepen moet dat via een webserver ( ja echt een netwerk en server noob!). Ik probeer eigenlijk al een hele tijd om echt basisdocumentatie te vinden. Alles wat ik tot nu toe kan vinden is voor mij echt trial en error, soms "versta" ik de taal gewoon niet. Ik denk dat ik het in dit geval al doende moet leren. Als ik nog meer vragen heb zal ik ze zeker stellen

met vriendelijke groet,

oempaloempa

Re: server opzetten voor noobs
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/02, 12:27:25 »
..................
.................
 Alles wat ik tot nu toe kan vinden is voor mij echt trial en error, soms "versta" ik de taal gewoon niet. Ik denk dat ik het in dit geval al doende moet leren. ................

Zo ben ik (en de meeste van ons ?) ook begonnen.   =D
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: server opzetten voor noobs
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/02, 13:33:43 »
Ok, mijn lamp server is geïnstalleerd, bestaat er niet een handige grafische tool om nu de boel in te stellen?
Mvg, oempaloempa

Re: server opzetten voor noobs
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/02, 16:39:01 »
Ok, mijn lamp server is geïnstalleerd, bestaat er niet een handige grafische tool om nu de boel in te stellen?
Mvg, oempaloempa
Nee die is er niet. Wat wou je instellen dan? De mogelijkheden zijn zo ongeveer oneindig en het is daarom ook zo ongeveer onmogelijk om daar iets grafisch voor te maken. Tevens is de kans dat je als beginnen iets verkeerd instelt heel erg groot. Geeft niet, zolang je je router maar dicht houd zodat je pc vanaf internet niet bereikbaar is. En daar hoef je nix voor in te stellen, dat is standaard zo.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: server opzetten voor noobs
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/02, 18:11:26 »
Er valt inderdaad vrij weinig in te stellen. En als je een webserver wilt beheren zul je toch echt moeten leren om dingen via een tekst bestand in te stellen. Dit is misschien even wennen, maar dat heeft gewoon wat tijd nodig.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline rja

  • Lid
Re: server opzetten voor noobs
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/02, 18:55:36 »
Ok, mijn lamp server is geïnstalleerd, bestaat er niet een handige grafische tool om nu de boel in te stellen?
Mvg, oempaloempa
Je hebt webwin, dan kun je grafisch je server beheren.

De deb kun je downloaden en installeren via :

http://www.webmin.com/download.html

Wel eerst een root passwd instellen, via : sudo passwd



En dan via https://localhost:10000/ je server beheren.

Wel eerst de certificaat accepteren  in Firefox.

« Laatst bewerkt op: 2010/03/02, 18:58:18 door rja »

Offline jvd

  • Lid
Re: server opzetten voor noobs
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/02, 23:21:00 »
[W]e [hebben] op het internet veel last van figuren die maar aanklooien en denken dat er nix aan de hand is.

Is er ergens goede documentatie in het Nederlands over om de ergste beginnersfouten te voorkomen? Er staat geen link naar beveiligingsdingen in de sticky. En de info die daar staat is tamelijk specifiek, voor een postgresql lighttpd installatie staat niets.

In het algemeen: Een firewall die al het binnenkomende verkeer blokt, behalve op de daarvoor bedoelde poorten, zowel op router als op computer is een start.

En dan? Een recursieve chmod met alleen leesrechten voor de niet-eigenaren uitvoeren op alle bestanden in /var/www?

Wat kan er nog meer mis gaan?

Offline HvR

  • Lid
Re: server opzetten voor noobs
« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/03, 02:14:30 »
JvD vraagt wat er mis kan kan. Volgens mij te veel om op te noemen. Om er een paar te noemen:
  • Hackers zullen altijd proberen om PHP opdrachten in de invoervelden van je schermen in te voeren. Dat kan je oplossen in je PHP pagina's.
  • Hackers zullen proberen of ze op via jouw webpagina's unix commando's uit kunnen voeren. Dat kun je dicht zetten via je server configuratie.
  • Hackers zullen proberen of ze toevallig in PHPmyadmin kunnen komen om zo je database te verzieken
  • Hackers kunnen proberen om je server plat te leggen door er te veel verkeer naartoe te sturen
  • Hackers zullen proberen om een eventuele mailserver op jouw server te gebruiken voor het versturen van spam
  • ...
  • ...
Zolang je server binnen je eigen netwerk achter een firewall zit (minimaal een router met NAT), is er niet veel aan de hand, maar zodra je hem voor de hele wereld beschikbaar stelt door b.v. een gat in je router te maken, moet je heel goed weten waar je aan begint. Je maakt niet alleen je server kwetsbaar, maar ook de anders systemen in je eigen netwerk. Ik begin er in ieder geval niet aan.

Offline rja

  • Lid
Re: server opzetten voor noobs
« Reactie #14 Gepost op: 2010/03/03, 02:16:22 »
Citaat van: jvd
Is er ergens goede documentatie in het Nederlands over om de ergste beginnersfouten te voorkomen? Er staat geen link naar beveiligingsdingen in de sticky. En de info die daar staat is tamelijk specifiek, voor een postgresql lighttpd installatie staat niets.
Hier een site in het Nederlands over beveiliging, van een gebruiker die veel op www.nedlinux.nl komt.

http://www.mrleejohn.nl/linux-security.htm

Re: server opzetten voor noobs
« Reactie #15 Gepost op: 2010/03/03, 13:07:04 »
Zoals ik al eerder zij installeer Webmin.
Met dit beheer programma die werkt via je browser kan je al veel doen, en het voordeel is dat Webmin zelf al de boel behoorlijk dicht timmert.
En daar waar nodig zelf httacces files neerzet zodat niet iedere onverlaat door je server kan rennen.

Ik zal nog een paar linkjes opzoeken waar beschreven word hoe en wat je in de gaten moet houden en moet veranderen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline jvd

  • Lid
Re: server opzetten voor noobs
« Reactie #16 Gepost op: 2010/03/03, 15:47:50 »
Coolness, dat pdf-document is inderdaad een eye-opener.

'k Heb met een dichte router een kalender servertje gebouwd, en dat werkt naar behoren. Dus nu wil ik dat op m'n router gaan installeren, zodra ik een reserverouter heb geregeld om te kunnen googlen bij de te verwachten fuck-ups bij 't flashen. En verder een http-servertje voor lokaal gebruik (voor 'n mpd client via de browser). En een ssh / sftp toegang via een apartige poort.

Dit is toch doenbaar om dat redelijk onhackbaar te houden?

(Sorry voor het kapen van de thread. Mods, voel vrij om (delen van) deze discussie te verplaatsen.)

Re: server opzetten voor noobs
« Reactie #17 Gepost op: 2010/03/03, 19:46:02 »
Heb hier ook een webservertje draaien. Het is, zoals Gandyman al zei, zaak om veel te lezen. Over hoe je een lamp-installatie instelt, hoe je je firewall instelt etc.

Zelf heb ik via wat documentjes in de gebruikersdocumentatie van ubuntu.com h.e.e.a. voor elkaar gekregen. Zo staan al mijn poorten simpelweg dicht, behalve poort 80 waar mijn webserver op draait. Daarvoor heb ik ufw geïnstalleerd, die het allemaal veel makkelijker maakt. Zo kun je helemaal paranoïde je webserver beveiligen, maar op een gegeven moment moet je ook kunnen zeggen: om het werkbaar te houden is het nu even genoeg.

Wat wel enorm belangrijk is, is dat je je software goed up-to-date houdt. Bijvoorbeeld als je Drupal hebt geïnstalleerd, of Joomla (wat behoorlijk hackgevoelig is). Updaten is dus erg belangrijk.

O, en als je toch wilt experimenteren op je eigen pc, gebruik dan Virtualbox. Ff ubuntu-server installeren en lekker oefenen met de terminal zonder dat je basissysteem erg veel gevaar loopt verziekt te worden ;)

@Jvd:
Ben benieuwd wat voor router jij hebt :D Bij mijn weten kun je daar namelijk geen webserver op zetten  :rolleyes:
« Laatst bewerkt op: 2010/03/03, 19:51:02 door crashit »
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline jvd

  • Lid
Re: server opzetten voor noobs
« Reactie #18 Gepost op: 2010/03/03, 20:55:55 »
@crashit: http://openwrt.org/

Pret ermee!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: server opzetten voor noobs
« Reactie #19 Gepost op: 2010/03/03, 22:26:14 »
Ben benieuwd wat voor router jij hebt :D Bij mijn weten kun je daar namelijk geen webserver op zetten  :rolleyes:
Bij een router moet je niet gelijk denken aan dat kleine kastje (dat jij waarschijnlijk hebt :P). Je kunt ook een dikke PC als router hebben...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: server opzetten voor noobs
« Reactie #20 Gepost op: 2010/03/03, 23:11:17 »
Jah, dat dacht ik al :D Was daarom benieuwd wat voor een router ie had ;)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline jvd

  • Lid
Re: server opzetten voor noobs
« Reactie #21 Gepost op: 2010/03/04, 00:15:02 »
nee dt gaat om de router die ik van mijn isp heb gekregen. google maar eens op openwrt en jouw eigen router.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/04, 10:53:15 door jvd »

Re: server opzetten voor noobs
« Reactie #22 Gepost op: 2010/03/04, 09:18:03 »
In het algemeen: Een firewall die al het binnenkomende verkeer blokt, behalve op de daarvoor bedoelde poorten, zowel op router als op computer is een start.
Nee, dat is géén start. Dat doe je pas als je zeker weet dat alles correct is elkaar zit. Die router dicht houden en niet open zetten totdat je echt alles in de vingers hebt.

Re: server opzetten voor noobs
« Reactie #23 Gepost op: 2010/03/04, 11:02:36 »
nee dt gaat om de router die ik van mijn isp heb gekregen. google maar eens op openwrt en jouw eigen router.
Hmm... op mijn router zou die niet passen. En dan nog is het voordeel ervan me niet helemaal duidelijk (al heb ik wel erg beperkte opties in m'n router zitten...). Maar om op je router een webserver te zetten lijkt me een beetje onhandig. Dat kan alleen als je een externe harde schijf hebt die toevallig via LAN werkt... ;)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline jvd

  • Lid
Re: server opzetten voor noobs
« Reactie #24 Gepost op: 2010/03/04, 11:23:55 »
'k Wil er een klein kalenderservertje voor persoonlijk gebruik op hosten. Niks bijzonders, en zeker niets zwaars.

Verder schijnt het met mijn router mogelijk te zijn om met een telefoontje een Wake on Lan signaal uit te zenden. Zodat ik altijd via ssh/scp bij mijn bestanden kan en daarna de computer weer netjes uit kan schakelen.

Maar dat is vooralsnog nog toekomstmuziek.