Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Apache installeren voor lokaal gebruik  (gelezen 5442 keer)

Offline Joshua822

  • Lid
Apache installeren voor lokaal gebruik
« Gepost op: 2010/04/05, 23:06:27 »
Hey,

ik zit met een vraagje. Ik zou wel eens Apache willen installeren op mijn laptop ( ja, ik ben me ervan bewust dat Caudium beter is, maar laten we toch even Apache nemen voor het gemak ), gewoon om eens wat met server-side programmeren zoals met PHP en Ajax te experimenteren. Nu zou ik dit willen installeren, om lokaal te gebruiken. Ik wil eigenlijk gewoon PHP scriptjes kunnen uitvoeren, die ook wat met MySQL doen. Maar ik wil niet dat mijn laptop als server naar de buitenwereld toe fungeert. Moet ik hiervoor iets speciaals instellen nadat ik gewoon Apache installeer vanuit het Ubuntu Softwarecentrum ?

Alvast bedankt! :)

Re: Apache installeren voor lokaal gebruik
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/05, 23:14:11 »
Je zou eventueel de usb webserver kunnen overwegen, die zet je op een gewoon geheugenstikje en kan je dan op eender welke pc gebruiken, die laat niets op je harde schijf achter, heel gemakkelijk.
http://usbwebserver.com/
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline joop905

  • Lid
Re: Apache installeren voor lokaal gebruik
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/05, 23:56:49 »
of eventueel met VMware

GrJ

Re: Apache installeren voor lokaal gebruik
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/06, 00:02:04 »
Klopt, maar die usb server op een geheugenstikje kan je gemakkelijk overal mee naartoe nemen en op gelijk welk systeem prikken om met je PHP te werken, en eens de stik er terug uitgehaald is laat die niets achter op dat systeem.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/04/06, 00:03:44 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Apache installeren voor lokaal gebruik
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/06, 00:42:32 »
Bedankt voor de antwoorden, maar ik denk dat jullie mijn vraag niet goed snappen.

Ik zou gewoon willen vragen of het mogelijk is dat Apache er niet voor zorgt dat mijn laptop als server voor de buitenwereld dienst doet, maar mij gewoon in staat stelt om op mijn laptop met PHP, MySQL en dergelijke te werken.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Apache installeren voor lokaal gebruik
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/06, 01:00:48 »
Ik zou gewoon willen vragen of het mogelijk is dat Apache er niet voor zorgt dat mijn laptop als server voor de buitenwereld dienst doet, maar mij gewoon in staat stelt om op mijn laptop met PHP, MySQL en dergelijke te werken.
Als je apache installeert luistert deze standaard op poort 80. Tegenwoordig heb je toch wel een firewall of router die standaard de meeste poorten dicht zet. Ik neem aan bij jouw ook... Dus dan hoef je je geen zorgen te maken.
Met andere woorden: installeer lamp en je bent klaar.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Apache installeren voor lokaal gebruik
« Reactie #6 Gepost op: 2010/04/06, 01:21:46 »
Ah, maar wordt poort 80 ook niet gebruikt voor standaard HTTP verkeer, zoals surfen op het web ?

Is er een manier waarop ik kan zorgen dat Apache gewoon niet luistert op poort 80 ?

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Apache installeren voor lokaal gebruik
« Reactie #7 Gepost op: 2010/04/06, 01:22:58 »
Ah, maar wordt poort 80 ook niet gebruikt voor standaard HTTP verkeer, zoals surfen op het web ?

Is er een manier waarop ik kan zorgen dat Apache gewoon niet luistert op poort 80 ?
Gewoon lamp installeren en je kunt je php scriptjes benaderen op http://localhost
Wat is je probleem?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Apache installeren voor lokaal gebruik
« Reactie #8 Gepost op: 2010/04/06, 01:24:16 »
Ah, maar wordt poort 80 ook niet gebruikt voor standaard HTTP verkeer, zoals surfen op het web ?
Ja klopt. Maar dat maakt verder niet uit.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline MKe

  • Lid
Re: Apache installeren voor lokaal gebruik
« Reactie #9 Gepost op: 2010/04/07, 06:36:04 »
Bij mij kon ik standaard de webserver van buiten niet zien, nadat ik Apache had geinstalleerd op 9.10. IP-tables hield het tegen. Ik denk dus dat je je geen zorgen hoeft te maken.

Re: Apache installeren voor lokaal gebruik
« Reactie #10 Gepost op: 2010/04/17, 13:13:37 »
Het staat in  httpd.conf:

# Change this to Listen on specific IP addresses as shown below to
# prevent Apache from glomming onto all bound IP addresses.
#
#Listen 12.34.56.78:80
Listen 80

Offline desmond

  • Lid
Re: Apache installeren voor lokaal gebruik
« Reactie #11 Gepost op: 2010/04/20, 15:58:46 »
Standaard installeert Ubuntu geen firewall en als je Apache installeert, zal de laptop als webserver over poort 80 benaderbaar zijn, ook vanaf andere machines. Wellicht 'zie' je hem niet, maar als je vanaf een andere machine binnen jouw LAN netwerk een browser opent en het ip-nummer van je Apache-machine ingeeft, zal-ie reageren. Je internet router fungeert in bijna alle gevallen ook als firewall, dus zolang je via NAT geen alternatieve route op je router configureert, kan iig niemand van buiten je eigen netwerk erbij.

Is dit niet goed genoeg? Dan kan je ofwel met een firewall applicatie (standaard voor 9.10 is gufw) inkomend verkeer blokkeren ofwel een LAMP server via Virtualbox gebruiken, die je kan configureren alleen verkeer van zijn host te accepteren.


Offline BlueWolf

  • Lid
Re: Apache installeren voor lokaal gebruik
« Reactie #12 Gepost op: 2010/04/20, 17:01:11 »
Volgens mij wordt een beetje ingewikkelder gemaakt dan het eigenlijk is.
ALS je lokaal apache draait en je wilt dat deze alleen vanaf DIE pc te bereiken is, kan in je /etc/apache2/ports.conf "listen 80" aanpassen naar "listen 127.0.0.1:80".
Hiermee kan je dus alleen nog maar vanaf de pc zelf erop komen. Geen enkele andere computer (zowel binnen als buiten het netwerk) komt er nog op.

sudo /etc/init.d/apache2 restart natuurlijk om apache te herstarten en de configuratie te herladen :)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Apache installeren voor lokaal gebruik
« Reactie #13 Gepost op: 2010/04/20, 17:09:28 »
Volgens mij wordt een beetje ingewikkelder gemaakt dan het eigenlijk is.
ALS je lokaal apache draait en je wilt dat deze alleen vanaf DIE pc te bereiken is, kan in je /etc/apache2/ports.conf "listen 80" aanpassen naar "listen 127.0.0.1:80".
Hiermee kan je dus alleen nog maar vanaf de pc zelf erop komen. Geen enkele andere computer (zowel binnen als buiten het netwerk) komt er nog op.

sudo /etc/init.d/apache2 restart natuurlijk om apache te herstarten en de configuratie te herladen :)
Dat is inderdaad een goede tip :D
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!