Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie 16.04 LTS vanaf CD  (gelezen 967 keer)

installatie 16.04 LTS vanaf CD
« Gepost op: 2017/03/23, 11:49:42 »
Ik heb een laptop waarop ik graag Ubuntu 16.04 LTS wil installeren. Deze laptop heeft een CD-station (geen DVD) en geen mogelijkheid om op te starten vanaf USB.
Hoe kan ik Ubuntu op deze laptop installeren?

Vriendelijke groet,
Guido

Offline rico70

  • Lid
Re: installatie 16.04 LTS vanaf CD
« Reactie #1 Gepost op: 2017/03/23, 11:56:31 »

Offline nizi

  • Lid
Re: installatie 16.04 LTS vanaf CD
« Reactie #2 Gepost op: 2017/03/23, 19:08:53 »
Ik heb wel vaker dat programma Plop bootmanager vermeld gezien. Zat net te kijken op de website maar snap niet hoe te installeren zonder cd/dvd/usb. Als je dit programma en een iso van ubuntu op je harde schijf heb staan, hoe krijg je het dan geinstalleerd?


DarkEra

  • Gast
Re: installatie 16.04 LTS vanaf CD
« Reactie #3 Gepost op: 2017/03/23, 20:40:36 »
Beter is de minimal iso te downloaden en zo ubuntu installeren. Maar.... ik zou eens willen weten wat voor specificaties die laptop heeft aangezien deze niet beschikt over een DVD-ROM drive en niet kan opstarten via USB. Als het om een oude laptop gaat met weinig RAM geheugen en een lichte processor dan hoef je niet te denken aan Ubuntu met de Unity desktop. Zie hiervoor de aangeraden systeem eisen:

Citaat
Recommended system requirements:

    2 GHz dual core processor or better
    2 GB system memory
    25 GB of free hard drive space
    Either a DVD drive or a USB port for the installer media
    Internet access is helpful

Bron: https://www.ubuntu.com/download/desktop

Re: installatie 16.04 LTS vanaf CD
« Reactie #4 Gepost op: 2017/03/23, 20:44:13 »
Ik heb wel vaker dat programma Plop bootmanager vermeld gezien. Zat net te kijken op de website maar snap niet hoe te installeren zonder cd/dvd/usb. Als je dit programma en een iso van ubuntu op je harde schijf heb staan, hoe krijg je het dan geinstalleerd?



Voor zover aanwezig kan het ook nog op een diskette.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"