Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Mint: welke versie installeren Nederlands of Engels ?  (gelezen 1848 keer)

Offline Zonnig

  • Lid
Linux Mint: welke versie installeren Nederlands of Engels ?
« Gepost op: 2017/04/18, 12:07:16 »
Ik wil binnenkort opnieuw een Dual Boot maken.

Ik heb in het verleden Linux Mint geinstalleerd, alleen vond ik het vervelend dat ik altijd de enter-toets aan moest klikken voordat een apostrof ( ' ) zichtbaar was.

Ik had deze vraag volgens mij ook al gesteld op het Linux Mint forum, maar ik kwam hier niet verder.

Ik schrijf vaak in het Engels, vandaar ik dit graag opgelost wil hebben.

Ik weet nu niet of ik de Engelse of Nederlandse versie moet installeren om dit probleem op te lossen. Ik wil ook niet altijd mijn taalpakketten hoeven wijzigen. Ik ga er vanuit dat er ook nadelen aan zitten als ik de Amerikaanse / Engelse versie installeer ?

Misschien dat iemand weet hoe ik dit probleem zometeen voor eens en voor altijd op kan lossen ?


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint: welke versie installeren Nederlands of Engels ?
« Reactie #1 Gepost op: 2017/04/18, 12:16:49 »
Je kunt de toetsenbordindeling wisselen (standaard staat die op V.S. Internationaal met dode toetsen). Verander 'm in V.S. of V.S. Internationaal.

Re: Linux Mint: welke versie installeren Nederlands of Engels ?
« Reactie #2 Gepost op: 2017/04/18, 12:30:13 »
De taalinstelling vh OS en de toetsenbord layout zijn twee verschillende en onafhankelijke instellingen.
Daarnaast kun je voor '"éë etc  Dode Toetsen instellen; zie instellingen.

Offline Zonnig

  • Lid
Re: Linux Mint: welke versie installeren Nederlands of Engels ?
« Reactie #3 Gepost op: 2017/04/23, 23:00:11 »
Hartelijk dank. Dus als ik het goed begrijp staat het los van of ik de Nederlandse of Engelse OS gebruik.

De vorige keer had ik tijdens de installatie ' VS / Engels met dode toetsen ' aangeklikt. Op advies van het Linux Mint forum, had ik de toetsenbord instellingen gewijzigd. Na afloop liep het e.e.a. niet naar wens / goed.

Nu heb ik tijdens de installatie zelf ' VS met euroteken op 5' aangeklikt en ik heb het toen direct gecheckt. ( Ik wist niet dat deze optie bestond ) Het werkte goed en na de installatie nog steeds.

Ik heb nog wel een andere vraag. Kan Linux Mint ook in je persoonlijke bestanden kijken ? En hoe zit het met mijn internet gebruik, kunnen zij en/of Amazon dit ook inzien. ( Ik had begrepen dat Ubuntu ' samenwerkte ' met Amazon.

Weet iemand of ik nog het e.e.a. aan de privacy kan doen m.b.t. Linux Mint ? Alleen ' Onlangs gebruikte bestanden onthouden ' kan je aan of uitzetten. Hij stond en staat standaard bij mij op ' uit '. Zijn er nog andere instellingen mogelijk om de privacy te beschermen ?

In Windows 10 kan Microsoft ook bij je persoonlijke bestanden. Ook bij foto's etc. Ik hoop niet dat Linux Mint dit ook kan.

Update: ik kwam zojuist tot de ontdekking dat ik geen ' é ' kon typen, dus hartelijk dank @VuurVosje. Ik zal er even naar kijken.

'Instellingen'  kan ik niet vinden in Linux Mint, wel invoermethode. @VuurVosje bedoelt u hiermee hetzelfde ? Hoe kan ik dit wijzigen ? Ik krijg hier geen zaken gewijzigd. Bij invoermethode staat er geen Engels of Nederlands tussen. Update: Ik ben inmiddels wel bij de toetsenbord instellingen geweest. Hier lukt het mij niet om handmatig het e.e.a. in te stellen. Kunt u misschien uitleggen hoe ik dit kan doen ? Op het internet heb ik er weinig over kunnen vinden en ik ben uren verder.

Ik krijg de indruk dat ik nu min of meer tegen hetzelfde aanloop als de vorige keer. Ik ben niet zo blij.
« Laatst bewerkt op: 2017/04/24, 01:10:33 door Zonnig »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Linux Mint: welke versie installeren Nederlands of Engels ?
« Reactie #4 Gepost op: 2017/04/24, 00:03:54 »
Citaat
Ik heb in het verleden Linux Mint geinstalleerd, alleen vond ik het vervelend dat ik altijd de enter-toets aan moest klikken voordat een apostrof ( ' ) zichtbaar was.
In NL gebruiken we het "US toetsenbord internationaal" met dode toetsen.
Je typt het gewenste teken ` ' ~ ^ " met een spatie er onder om het teken zichtbaar te maken.
Je typt het gewenste teken met de letter er onder om de gewenste combinatie te maken.
à â á ä ã evenzo de overige letter combi's
De US heeft deze lettercombi's minimaal nodig daar heeft men het "US toetsenbord" waarbij deze combi's niet worden gebruikt maar direct, zonder dode toetsen, worden neergezet.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Linux Mint: welke versie installeren Nederlands of Engels ?
« Reactie #5 Gepost op: 2017/04/24, 08:58:51 »
'Instellingen'  kan ik niet vinden in Linux Mint, wel invoermethode. @VuurVosje bedoelt u hiermee hetzelfde ? Hoe kan ik dit wijzigen ? Ik krijg hier geen zaken gewijzigd. Bij invoermethode staat er geen Engels of Nederlands tussen. Update: Ik ben inmiddels wel bij de toetsenbord instellingen geweest. Hier lukt het mij niet om handmatig het e.e.a. in te stellen. Kunt u misschien uitleggen hoe ik dit kan doen ?
Configuratiescherm
Toetsenbord
Indelingen
Toevoegen
[land en toetsenbord kiezen]
[Naar boven verplaatsen]

Offline Zonnig

  • Lid
Re: Linux Mint: welke versie installeren Nederlands of Engels ?
« Reactie #6 Gepost op: 2017/04/24, 09:49:24 »
Dank u. heb ik al geprobeerd. Zonder resultaat.
Ik bedoel: hoe kan ik afzonderlijk bepaalde combinaties maken. Handmatig. Bijvoorbeeld: hoe maak ik een  ' é '  of een ' à ' etc. ( Een soort sneltoetsen. )
Misschien is er iemand anders die ook kan helpen ?
( Ik wil graag VS met eurotoetsen blijven gebruiken, omdat deze voor mij goed werkt. )

Ik krijg de indruk dat het helemaal niet mogelijk is om bepaalde toesencombinaties te maken. Dit houdt in, dat ik gisteren voor niks uren bezig ben geweest.
« Laatst bewerkt op: 2017/04/24, 10:01:12 door Zonnig »

Re: Linux Mint: welke versie installeren Nederlands of Engels ?
« Reactie #7 Gepost op: 2017/04/24, 10:06:28 »
Met dode toetsen:
altgr+e geeft é etc
altgr+"  daarna e geeft ë etc

Offline Zonnig

  • Lid
Re: Linux Mint: welke versie installeren Nederlands of Engels ?
« Reactie #8 Gepost op: 2017/04/24, 11:05:25 »
Werkt helaas niet in ' VS met Euroteken op 5 '. Weet u ook hoe ik dit voor elkaar krijg in ' VS met Euroteken op 5 ' ?
Zal kort verder zoeken of de hoop opgeven.
Hartelijk dank.

Re: Linux Mint: welke versie installeren Nederlands of Engels ?
« Reactie #9 Gepost op: 2017/04/24, 11:07:07 »
Nee, dat werkt met dode toetsen.
Zie boven.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Linux Mint: welke versie installeren Nederlands of Engels ?
« Reactie #10 Gepost op: 2017/04/24, 11:34:17 »
Voer in het Mint menu zoekvenster in:
 toetsenbord
klik op
 indelingen
klik linksonder op de grote
 +
nu kun je een tweede toetsenbord toevoegen, zoals VS (zonder dode toetsen)

Door op het rechthoekje 4 velden verderop naast de + (Toetsenbordje) te klikken zie je alle tekens die gemaakt kunnen worden met toetscombi's op het geselecteerde toetsenbord.

Onder
 Opties
kun je toetsen, functies en indicatie toewijzen zoals "Valuta functies toewijzen" (onderaan in de lijst), Euro op 4, 5 of E (Alt GR samen met 4, 5 of E) € en omschakelen van toetsenbord en LED indicatie.
Indien je de samensteltoets toewijst kun je ook tekens maken zoals
ķ ļ ḩ of ə ° ß ĸ × č ç ¡ ¿

Als voorbeeld,
eerste regel de reguliere toetsen
tweede regel met daarbij de rechter Alt GR toets ingedrukt.
Dubbel aanslagen en afbeeldingen overgeslagen met spatie.

 1234567890-=
`¡²³¤€¼½¾‘’¥×

qwertyuiop[]\
äåé®þüúíóö«»¬

asdfghjkl;
áßðfghjœø¶'

zxcvbnm,./
æx©vbñµç


Idem met de hoodletters, Alt GR plus shift.

 !@#$% &*()_+
~¹  £ ^     ÷

QWERTYUIOP{}
ÄÅÉ®ÞÜÚÍÓÖ“”¦

ASDFGHJKL:
Á§ÐFGHJŒØ°"

ZXCVBNM<>?
ÆX¢VBѵÇ


En dan zijn er ook nog combi's met de Win en/of Special toets mogelijk.

Bovenstaande getypt vanuit Mint Serena, keyboard VS internationaal met dode toetsen.





« Laatst bewerkt op: 2017/04/24, 11:46:01 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Zonnig

  • Lid
Re: Linux Mint: welke versie installeren Nederlands of Engels ?
« Reactie #11 Gepost op: 2017/04/24, 11:41:03 »
Wow @DeBaas; wat heeft u uw best gedaan !

Ik zal er eens rustig naar kijken wat u bedoelt. Ik moet eerst even afkoelen. ;)