Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Script: 32-bit-pakketten installeren op 64-bit  (gelezen 3060 keer)

Script: 32-bit-pakketten installeren op 64-bit
« Gepost op: 2011/05/20, 22:35:37 »
Omdat je op 64-bit normaal gezien heel onhandig via de terminal sudo dpkg -i --force-architecture *.deb moet doen, heb ik heel eenvoudig een scriptje gemaakt wat dit voor je doet.

Alles wat je moet doen is het scriptje downloaden, evt. uitvoerbaar maken, plaatsen in de map waar je de .debjes opslaat, dubbelklikken en dan kiezen voor Uitvoeren in Terminalvenster. Je kunt ook kiezen voor Uitvoeren, maar dan heb je geen output voor als er evt. een foutmelding komt. Gewoon je wachtwoord invoeren in het gksu-venster wat opent en hij gaat aan de slag.
Ik ga kijken of ik er nog een GUI omheen kan maken, maar voor nu is dit al een handig iets voor de 64-bits-gebruikers :)


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Script: 32-bit-pakketten installeren op 64-bit
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/02, 10:19:04 »
Zoals het script nu werkt, installeert het alle .debs in een bepaalde directory.
Is het niet handiger om er iets als dit van te maken?
gksu dpkg -i --force-architecture "$*"
In dat geval kan je gewoon verschillende .deb bestanden selecteren en op het icoontje van het script slepen.
Deze bestanden zullen dan geïnstalleerd worden.
Wat dan wel weer handig is in dit geval, is nog wat extra regels schrijven om te controleren of het wel .deb bestanden zijn. En laten we eerlijk zijn, 1 regel is nog niet een "echt" script ;)

Re: Script: 32-bit-pakketten installeren op 64-bit
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/02, 14:11:33 »
Mwah, alles wat met bin/sh begint is een script IMHO :P
Maar dank voor de tip, ik zal het even aanpassen ;)

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Script: 32-bit-pakketten installeren op 64-bit
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/03, 10:59:44 »
Ik ben nog nooit een package tegen gekomen die niet gewoon een 64 bit versie had.. Zijn die er nog :o?

Re: Script: 32-bit-pakketten installeren op 64-bit
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/03, 11:38:26 »
Ja, die zijn er nog.

Re: Script: 32-bit-pakketten installeren op 64-bit
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/16, 11:12:31 »
Drivers van Canon printers bijvoorbeeld.
Ik ga eens kijken of ik die drivers hiermee kan installeren.