Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: systeem blokkeert spontaan.  (gelezen 954 keer)

Offline baptist

  • Lid
systeem blokkeert spontaan.
« Gepost op: 2023/01/03, 16:03:28 »
Tijdens het gebruik van Ubuntu  22.04.1 LTS krijg ik spontaan dat alles op het beeldscherm wordt geselecteerd. Ik krijg er dat niet uit. Niet met esc. of del. Het gevolg is dat je niet verder kunt. Uitsluitend met crtl Alt F1 en mijn wachtwoord kan ik weer verder. Dat overkomt me 10 keer per dag. Het was overigens ook in de voorgaande Ubuntu versie. Ik hoopte met 22.04 dat het opgelost zou zijn.  Kan iemand me adviseren ?  :| :|

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: systeem blokkeert spontaan.
« Reactie #1 Gepost op: 2023/01/03, 17:10:40 »
Probeer eens of het ook gebeurt met een ander toetsenbord en een andere muis.

Offline baptist

  • Lid
Re: systeem blokkeert spontaan.
« Reactie #2 Gepost op: 2023/01/04, 12:38:24 »
Dat zou inderdaad goed kunnen. Ik zal het proberen met een losse muis i.p.v. een touchpad. laat het weten

Offline baptist

  • Lid
Re: systeem blokkeert spontaan.
« Reactie #3 Gepost op: 2023/01/05, 12:33:24 »
Losse muis geeft geen verbetering, zit volgens mij ook niet in het toetsenbord. Als ik mijn laptop een uurtje niet gebruik, dan moet ik eerst
Ctrl-Alt del uitvoeren om de cursor te kunnen gebruiken. Duidt denk ik niet op een hardware probleem.

Re: systeem blokkeert spontaan.
« Reactie #4 Gepost op: 2023/01/10, 14:57:58 »
Het was overigens ook in de voorgaande Ubuntu versie. Ik hoopte met 22.04 dat het opgelost zou zijn.  Kan iemand me adviseren ?  :| :|

Heb je een upgrade gedaan? Of een volledig nieuwe install?
Met upgrades blijven nog wel eens oudere versies bestanden staan voor gebruik onder de nieuwe versie. Zo ook vaak bij programma's.

Heb je al opgeschoond? Vaak blijft er toch ook oude rommel achter wat later voor storingen kan zorgen.
Opschonen kun je altijd een keer proberen:

sudo apt-get install -fsudo apt-get autoclean && sudo apt-get autoremovesudo update-grub
En dan een keer een volledige herstart van je PC.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline baptist

  • Lid
Re: systeem blokkeert spontaan.
« Reactie #5 Gepost op: 2023/01/20, 13:58:50 »
Sorry voor de late reactie.  Advies uitgevoerd, afwachten wat het resultaat wordt.

Offline baptist

  • Lid
Re: systeem blokkeert spontaan.
« Reactie #6 Gepost op: 2023/01/21, 10:00:59 »
Opschonen heeft niet geholpen.

Re: systeem blokkeert spontaan.
« Reactie #7 Gepost op: 2023/01/21, 12:26:57 »
Heb je een upgrade gedaan? Of een volledig nieuwe install?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline peer

  • Lid
Re: systeem blokkeert spontaan.
« Reactie #8 Gepost op: 2023/01/21, 13:41:23 »
probeer eens een live iso. Als de problemen dan ook optreden dan is het waarschijnlijk een hardware probleem,