Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: server automatisch aankoppelen.  (gelezen 1627 keer)

tuxido_devito

  • Gast
server automatisch aankoppelen.
« Gepost op: 2008/04/28, 23:57:29 »
in voorgaande versies van ubuntu bleef een aangekoppelde netwerklocatie aangekoppeld. tegenwoordig moet ik elke keer opnieuw mijn server aankoppelen via ftp. kan ik dit niet blijven maken?

m.v.g.

Offline BlackBurn

  • Lid
    • http://www.robmaas.eu
server automatisch aankoppelen.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/29, 07:50:12 »
Dit kun je in fstab regelen.

sudo cp /etc/fstab /etc/fstab_bbackup
sudo gedit /etc/fstab
Uit mijn hoofd, heb hier even geen Linux bij de hand om te spieken, ziet de regel er als volgt uit, de credentials zou je in een andere file kunnen plaatsen. Zijn wel wat online voorbeelden te vinden.

//server/share /mnt/name cifs username=gebruiker,password=wachtwoord 0 0
Live to win, dare to lose
http://www.robmaas.eu

tuxido_devito

  • Gast
server automatisch aankoppelen.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/01, 18:02:12 »
is er geen optie om automatisch te mounten zoals in gutsy en de rest?

Offline Menno_

  • Lid
server automatisch aankoppelen.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/01, 18:30:47 »
@tuxido_devito Bedoel je soms bij Locaties/aanmelden bij server?
Daar kun je bij het aanmelden een vinkje zetten bij "Bladwijzer toevoegen". Dan kan je voortaan via het menu Locaties/Bladwijzers/ kiezen. Dat kan je ook als je nautilus (tegenwoordig de belachelijke naam "bestandsbladeraar" dragend) onder het menu "bladwijzers". Dat is overigens ook de plek om een opgeslagen bladwijzer (of eigenlijk "favoriet") te wijzigen als het adres eens wijzigt ofzo.
Als je de bladwijzier in een sessie hebt geopend dan verschijnt de ikoon van de server weer op de desktop zoals je gewoon was bij gutsy, feisty en edgy.

De methode van blackburn is trouwens ook heel erg handig als je in een netwerk thuis zit ofzo en daar een server met nfs en/of smb wilt benaderen, dan hoef je nl zelfs niet eens meer een bladwijzer aan te wijzen en als als dan ook een ikoon op de desktop wilt hebben dan maak je gewoon fii een symlink en dan werkt het nog mooier dan de oude methode uit g,f,en e.
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425