Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost)Installeren lukt niet.  (gelezen 2338 keer)

Offline hclabbers

  • Lid
(Opgelost)Installeren lukt niet.
« Gepost op: 2014/02/27, 07:59:54 »
Dag, Ik probeer Lubuntu, Xubuntu, Mint (opeenvolgend), te installeren op een oudere computer ter vervanging van  XP. Dit lukt niet.  Ik heb een bijlage met systeeminfo toegevoegd. Het is een Intel Celeron CPU 2,4 Ghz, 192 mb RAM, VGA.
De installatie start niet op kom alleen in basisscherm met optieś. Na keuze installeren komt hij in "initramfs".
Doe ik iets niet goed of is deze computer gewoon niet geschikt?
Gr Hans
« Laatst bewerkt op: 2014/03/01, 16:10:49 door hclabbers »
Meest recente LTS versie  Lubuntu in  dualboot met AntiX 15  op "leer-laptop", Toshiba Satellite P200, ruimte voor experiment.
Meest recente LTS versie Ubuntu, Windows 7, dualboot op werkcomputer, HP.
LTS versie Lubuntu op Dell vostro, werkcomputer
Windows voor mij alleen als het niet anders kan!!!!!

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Installeren lukt niet!
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/27, 08:19:00 »
192 MB ram, klopt dat wel. Lijkt mij erg weinig. Als het klopt dan kon dat wel eens de oorzaak zijn.
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline hclabbers

  • Lid
Re: Installeren lukt niet!
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/27, 08:33:05 »
Dag, Deze info haal ik uit de systeeminformatie. Zal waarschijnlijk wel kloppen. Het is een oudje.
Meest recente LTS versie  Lubuntu in  dualboot met AntiX 15  op "leer-laptop", Toshiba Satellite P200, ruimte voor experiment.
Meest recente LTS versie Ubuntu, Windows 7, dualboot op werkcomputer, HP.
LTS versie Lubuntu op Dell vostro, werkcomputer
Windows voor mij alleen als het niet anders kan!!!!!

Offline Ramana

  • Lid
Re: Installeren lukt niet!
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/27, 08:50:26 »
Met 192Mb zal het niet lukken (misschien net met een heel zuinige windowmanager), maar heeft XP hiermee kunnen draaien?

Offline hclabbers

  • Lid
Re: Installeren lukt niet!
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/27, 08:58:37 »
Ja, maar moeizaam. Dit, plus einde XP zorgde ervoor dat ik de eigenaar adviseerde om het eens met Ubuntu te proberen.
Meest recente LTS versie  Lubuntu in  dualboot met AntiX 15  op "leer-laptop", Toshiba Satellite P200, ruimte voor experiment.
Meest recente LTS versie Ubuntu, Windows 7, dualboot op werkcomputer, HP.
LTS versie Lubuntu op Dell vostro, werkcomputer
Windows voor mij alleen als het niet anders kan!!!!!

Re: Installeren lukt niet!
« Reactie #5 Gepost op: 2014/02/27, 10:18:20 »
Sjee,gewoon een beetje meer geheugen er in en het werkt.Wat kost dat nou?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installeren lukt niet!
« Reactie #6 Gepost op: 2014/02/27, 10:33:03 »
Probeer het eens met Bodhi Linux:
http://www.bodhilinux.com/

Vederlicht en gebaseerd op Ubuntu 12.04 LTS.  :)

Offline Nero

  • Lid
Re: Installeren lukt niet!
« Reactie #7 Gepost op: 2014/02/27, 10:51:29 »
Celeron 2.4 GHz, en slechts 192MB ram? Lijkt mij onwaarschijnlijk.

Begin eens met Memtest86 uit het opstartscherm.

Offline Nero

  • Lid
Re: Installeren lukt niet!
« Reactie #8 Gepost op: 2014/02/27, 11:37:20 »
Lijkt mij alsof er inderdaad maar 256MB in zit, waarvan dan nog 64MB gereserveerd voor video ???

Graphics   - Shared Memory Max. 64MB (with the pre-condition of at least 256MB system memory)
« Laatst bewerkt op: 2014/02/27, 11:41:39 door Nero »

Re: Installeren lukt niet!
« Reactie #9 Gepost op: 2014/02/27, 11:46:58 »
Lijkt mij alsof er inderdaad maar 256MB in zit, waarvan dan nog 64MB gereserveerd voor video ???

Graphics   - Shared Memory Max. 64MB (with the pre-condition of at least 256MB system memory)

En met diezelfde specs (256 MB RAM en zelfs maar 16 MB VRAM) draait mijn oude laptop prima op Bodhi Linux :) Zoals Pjotr ook al aangeeft, probeer die eens :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installeren lukt niet!
« Reactie #10 Gepost op: 2014/02/27, 13:39:47 »
Lijkt mij alsof er inderdaad maar 256MB in zit, waarvan dan nog 64MB gereserveerd voor video ???

Graphics   - Shared Memory Max. 64MB (with the pre-condition of at least 256MB system memory)

En met diezelfde specs (256 MB RAM en zelfs maar 16 MB VRAM) draait mijn oude laptop prima op Bodhi Linux :) Zoals Pjotr ook al aangeeft, probeer die eens :)
..... en wat niet onbelangrijk is: Vistaus heeft gezorgd voor de Nederlandse vertaling. Dus Bodhi Linux spreekt je fatsoenlijk aan in je moerstaal.  :)

Re: Installeren lukt niet!
« Reactie #11 Gepost op: 2014/02/27, 20:02:46 »
Geheugen bij pluggen is zeker de moeite waard.
(Ik heb vast nog wel wat liggen)

Maar zonder is erg ook nog van alles mogelijk.
In het BIOS kan je hoogstwaarschijnlijk aangeven hoeveel ruimte de videokaart van je RAM mag afsnoepen.
Ik zou dit beperken tot 16 of 32 Mb.

Een Linuxdistributie die zeer weinig RAM gebruikt is AntiX.
Bodhi doet het met ca. 70 Mb, AntiX zit onder de 40 Mb.



Re: Installeren lukt niet!
« Reactie #12 Gepost op: 2014/02/27, 20:28:01 »
Ja,maar dat maakt het allemaal wel een stuk minder leuk,lijkt me..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline hclabbers

  • Lid
Re: Installeren lukt niet!
« Reactie #13 Gepost op: 2014/02/27, 21:42:34 »
Mensen, allemaal bedankt voor de reacties. De mw waar de computer van is gaat er geen zware dingen mee doen. Regelmatig spelletjes zoals Mahjong, Patience, ed, verder wat licht internetgebruik en email. Dus met de geadviseerde programma ś  ga ik het zeker eens proberen. Verder loopt Memtest nog, is nog wel even bezig. Vooralsnog geen errors te bekennen. Als er geen errors komen zal ik met haar overleggen of er werkgeheugen bij mag.
Ik heb geen verstand van geheugenkaarten. Wat voor iets zou ik dan kunnen/moeten kopen voor deze computer?
Meest recente LTS versie  Lubuntu in  dualboot met AntiX 15  op "leer-laptop", Toshiba Satellite P200, ruimte voor experiment.
Meest recente LTS versie Ubuntu, Windows 7, dualboot op werkcomputer, HP.
LTS versie Lubuntu op Dell vostro, werkcomputer
Windows voor mij alleen als het niet anders kan!!!!!

Offline hclabbers

  • Lid
Re: Installeren lukt niet!
« Reactie #14 Gepost op: 2014/03/01, 11:48:28 »
Dag, Ik ga het opgeven/pauzeren, helaas. De eigenaresse is niet bereid/in staat,  een beetje geld te steken in wat extra ram. Dit blijft toch het struikelblok. Uiteindelijk heb ik AntiX kunnen instaleren maar deze werkte toch nog moeizaam. Hierin meegenomen de tip om bios aan te passen. Deze ging tot uiterlijk 32 mb. Ik wacht even af tot mw zover is dat ze wat geld kan vrijmaken voor werkgeheugen. Tot die tijd moet ze zich behlpen met AntiX. Femke, ik heb ook jouw bericht goed gelezen maar had niet direct in de gaten wat precies (ben een leek) op geheugenkaarten betrekking had. Er zit 1 kaart in dus er is 1 dimslot over voor aanvullende kaart. Dit komt dan later, hoop ik.
Nogmaals allemaal bedankt voor jullie bijdrage. Hier heb ik veel aan gehad  (ook voor mezelf want ik heb ook nog zo'n ouwetje staan). Gr Hans
Meest recente LTS versie  Lubuntu in  dualboot met AntiX 15  op "leer-laptop", Toshiba Satellite P200, ruimte voor experiment.
Meest recente LTS versie Ubuntu, Windows 7, dualboot op werkcomputer, HP.
LTS versie Lubuntu op Dell vostro, werkcomputer
Windows voor mij alleen als het niet anders kan!!!!!

Re: (Opgelost)Installeren lukt niet.
« Reactie #15 Gepost op: 2014/03/01, 22:45:03 »
Als je topic is opgelost, zo markeer je het als opgelost: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=37125.0