Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat je niet moet verwijderen als beginner  (gelezen 1579 keer)

Theejoo

  • Gast
Wat je niet moet verwijderen als beginner
« Gepost op: 2007/01/28, 14:04:10 »
Bestaat er al een topic over wat je als beginner NIET moet verwijderen, dat dan faliekant voor problemen kan zorgen.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Wat je niet moet verwijderen als beginner
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/28, 14:07:12 »
Waarom zou je willekeurig dingen gaan verwijderen? :) Laat je systeem gewoon met rust. Je mag gewoon niets verwijderen als je niet weet wat je gaat verwijderen. Elk bestand dient wel _ergens_ voor :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Theejoo

  • Gast
Wat je niet moet verwijderen als beginner
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/28, 14:36:43 »
Dat begrijp ik wel maar het kan Toch gebeuren, zo zag ik laatst Python staan in menu -toepassingen-hulpmiddelen. die ik er niet in heb gezet als icoon.
Toen ik die opstarte kreeg ik een terminal venster te zien, dus dacht ik die staat er dubbel in omdat ik al een Gnome terminal venster heb.
Bij software verwijderen instaleren krijg je deze niet verwijderd, maar wel via synaptic en krijg je dus te zien dat er meerdere bronnen die python gebruikt ook verwijderd worden zoals, Amsn, alacarte enz.
Aan de hand hiervan kon ik dus zien dat dit faliekante gevolgen kan hebben.

Als newbeebuntu ben ik iedere dag aan het experimenteren, ontdekken en mogelijkheden aan het proberen om programma's die ik onder nixp heb staan op ubuntu draaiend te krijgen ofwel met zoeken in ubuntu soort gelijk programma.

Offline siegi

  • Lid
Wat je niet moet verwijderen als beginner
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/28, 14:43:36 »
python is een programmeertaal, en de programma's die erop gebasseerd zijn hebben het pakketje nodig om te runnen.
Dus als jij zegt python moet weg dan verwijderd synaptic die andere programma's ook omdat ze niet werken zonder python.
Als je python opendoet zul je zien dat het niet hetzelfde is als gnome-terminal
Je kan daar direct opdrachten geven in python.  

In principe zijn er geen dubbele pakketen geïnstalleerd in ubuntu, daar word ook naar gestreefd door de ontwikkelaars het kan alleen maar verwarring veroorzaken.  Dus laat het gewoon alstublieft zoals het is.

Wat je niet moet verwijderen als beginner
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/28, 14:56:24 »
Het enige waar je niet echt iets drastisch zal veranderen is:
/home

Waar je zeker zal uitblijven is
/root
/dev
/sbin
/lib

niets verwijderen daar. Synaptic zal dat wel zelf doen.

Wat betreft python verwijderen: je kan het vergelijken met een cdspeler weg te willen gooien, maar toch nog cd's hebben die je wilt afspelen.

Groeten,
Arvid Van Essche

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Wat je niet moet verwijderen als beginner
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/28, 15:59:53 »
Het is simpel (het is toch Linux ?)
Start synaptic en zoek naar orphan, er is zelfs een gnome versie van .......
Dit pakket spoort files op, die geen eigenaar hebben (niet gebruikt worden) en kan ze netjes verwijderen.

Wat is Ubuntu toch simpel ;)
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Dave

  • Lid
Wat je niet moet verwijderen als beginner
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/28, 16:20:53 »
aan de andere kant, als je niks probeert leer je ook weinig.
zolang je home op een aparte partitie staat kan je weinig gebeuren (wat kwijtraken betreft) immers, want binnen het uur heb je jouw systeem opnieuw geinstalleerd incluis je favo progjes.
Niet dat je daar nu zoveel van leert maar als achterdeur als je er niet meer uit komt maar een zeer laag drempeltje.
Bij de concurent redt je dat niet op een dag bij een volledig systeem.

Om op de vraag terug te komen, zaken die je niet zeker weet kun je altijd nog afvinken in de weergave. Zoveel ruimte win je er toch niet mee.

Azalin

  • Gast
Wat je niet moet verwijderen als beginner
« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/28, 21:11:20 »
Helemaal mee eens. Zo heb ik edgy nu voor de tweede keer opnieuw geïnstalleerd. Reden? KDE naast Gnome geinstalleerd om te kijken welke ik nu eigenlijk lekkerder vind werken. Ik werk al een jaar met Gnome maar omdat ik k3b, k9copy en nog een paar andere programma's van KDE had draaien besloot ik om eens te kijken of KDE misschine beter geschikt zou zijn dan Gnome. Maar nee, Gnome bevalt mij toch echt beter, vraag me niet waarom, het is een gevoel :)
Binnen een uur had ik mijn hele systeem met programma's en alles weer draaien... voornamelijk te danken aan een aparte /home partitie. Wijze raad van ome rodney: maak een systeem partitie en een aparte /home partitie :)

budster

  • Gast
Wat je niet moet verwijderen als beginner
« Reactie #8 Gepost op: 2007/01/28, 21:41:36 »
Alles in de map "C:\\windows" kan je rustig verwijderen, alles op hd'x' moet je laten staan.

Je leven zal een stuk prettiger worden.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Wat je niet moet verwijderen als beginner
« Reactie #9 Gepost op: 2007/01/28, 21:55:52 »
:lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline siegi

  • Lid
Wat je niet moet verwijderen als beginner
« Reactie #10 Gepost op: 2007/01/28, 23:26:58 »
Citaat van: Dave
aan de andere kant, als je niks probeert leer je ook weinig.
zolang je home op een aparte partitie staat kan je weinig gebeuren (wat kwijtraken betreft) immers, want binnen het uur heb je jouw systeem opnieuw geinstalleerd incluis je favo progjes.
Niet dat je daar nu zoveel van leert maar als achterdeur als je er niet meer uit komt maar een zeer laag drempeltje.
Bij de concurent redt je dat niet op een dag bij een volledig systeem.

Om op de vraag terug te komen, zaken die je niet zeker weet kun je altijd nog afvinken in de weergave. Zoveel ruimte win je er toch niet mee.
Ergens heb je wel gelijk in onze vroege jaren hebben we allemaal wel wat geëxperimenteerd.

Offline Ramana

  • Lid
Wat je niet moet verwijderen als beginner
« Reactie #11 Gepost op: 2007/01/29, 19:39:05 »
Als jongen kreeg ik een elektronicabouwdoos. Ik had een schakeling werkend en ben toen onderdelen gaan verwijderen, alles bleef werken totdat een transistor de geest gaf... Een paar jaar later was ik een elektronica-ontwerper... Ook met Linux blijf ik experimenteren Vaak gat het mis, maar met Partimage is alles zo weer hersteld.

Offline Kev

  • Lid
Wat je niet moet verwijderen als beginner
« Reactie #12 Gepost op: 2007/01/29, 19:45:19 »
Weet je je systeem vergallen is een goede manier om iets te leren.
Hehe als je iets kapotmaakt en dan met de gebakken peren zit, dan zul je wel twee keer nadenken vooraleer je dat opnieuw gaat doen.
Hehe zo heb ik mijn eerste keer Ubuntu serieus bekocht, zo serieus dat ik het een half jaar stof heb laten vergaren.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.