Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: schijf image van SCSI schijf?  (gelezen 1430 keer)

Offline John K

  • Lid
schijf image van SCSI schijf?
« Gepost op: 2011/10/05, 17:47:20 »
Is het mogelijk met bijv. clonezilla of gparted een schijfimage te maken van een SCSI schijf met besturingssysteem erop? Ik heb me door een windowsexpert laten vertellen dat dat niet kan, maar dan vraag ik het toch nog even hier na (voor de zekerheid ;)).

Groeten John

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: schijf image van SCSI schijf?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/05, 17:51:23 »
Waarom zou het niet kunnen?

Offline John K

  • Lid
Re: schijf image van SCSI schijf?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/05, 17:54:59 »
Geen idee...Maar volgens die windows man dus niet. Voor ik het ga proberen toch even checken.

Ik heb al eens verschillende SCSI disk door formateren middels acronis discettes kapot gemaakt, nooit meer te gebruiken :P.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: schijf image van SCSI schijf?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/05, 17:58:23 »
Hmm, weet het verschil nu zo 123 niet, maar misschien is hier een server/scsi expert?

je weet het tenslotte maar nooit met Windows :evil:

Re: schijf image van SCSI schijf?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/05, 18:00:20 »
Als je die image maar niet maakt terwijl het system draait moet het volgens mij gewoon te doen zijn hoor...

Wil je zeker weten dat je de schijf op low-level niet kapot maakt kun je misschien een image maken van de partitie in plaats van de hele schijf, nadeel is dan wel dat je zaken als de bootloader (deel in de MBR) niet mee krijgt... Maar om die te herinstalleren moet toch te doen zijn?

Edit: ben verder die "server/scsi expert" niet...

Oja, als het om windows gaat krijg je misschien ruzie na het terugzetten, dat hij andere hardware niet zo leuk vindt, zeker als het helemaal een ander type is... Vooral bij SCSI krijg je dan misschien ruzie met niet aanwezige drivers... Misschien denkt 'ie dan ook wel dat je de licentievoorwaarden overtreedt, en dat je ruzie krijgt met iets als WGA.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/05, 18:04:43 door overdenkamp »

Offline John K

  • Lid
Re: schijf image van SCSI schijf?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/05, 19:19:19 »
Lekker biertje, die Debian?

Re: schijf image van SCSI schijf?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/05, 19:42:07 »
Lekker biertje, die Debian?
Ach, kwam het plaatje toevallig ooit ergens tegen ;)
Vond hem wel grappig...

Offline Bloom

  • Lid
Re: schijf image van SCSI schijf?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/05, 19:46:57 »
Is het mogelijk met bijv. clonezilla of gparted een schijfimage te maken van een SCSI schijf met besturingssysteem erop? Ik heb me door een windowsexpert laten vertellen dat dat niet kan, maar dan vraag ik het toch nog even hier na (voor de zekerheid ;)).
Die "Windows expert" zit helemaal fout. Je kunt probleemloos met CloneZilla een image maken van een SCSI-hdd. Heb ik in het verleden al vaak gedaan. Linux kan trouwens veel beter overweg met SCSI drives dan Windows, omdat SCSI de basis is van alle random access devices in Linux en dat dus in de kernel ingebouwd zit. PATA en SATA worden intern eigenlijk als SCSI drives verwerkt. Bij Windows zit van SCSI zo goed als niets ingebouwd en heb je drivers nodig. Acronis heeft bij mijn weten twee bootable disks: een op basis van WinXPe en een op basis van Linux (Acronis Enterprise Rescue disk). Alleen die laatste ondersteunt SCSI drives zonder enig probleem, de eerste niet.

Re: schijf image van SCSI schijf?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/05, 19:51:18 »
Wat voor systeem staat er eigenlijk op de betreffende schijf, een windowssmaak of iets anders?

Offline John K

  • Lid
Re: schijf image van SCSI schijf?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/05, 20:55:10 »
De SCSI schijf is van een vriend, er staat een windows ??? op, maar de schijf stopt vaak. Dus ik wil voor hem een image maken en op een goede IDE schijf plakken.

ps. ???=ik weet niet welke versie, maar het is een oudje.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/05, 21:14:51 door John K »

Re: schijf image van SCSI schijf?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/06, 19:58:34 »
Naja goed, je kunt het altijd proberen. Ik denk niet dat je de SCSI-schijf zo snel zult verknallen, zeker niet als je alleen een image maakt. Ik zou hem dan wel van de hele schijf maken, en niet alleen van de partities. Zo krijg je de bootloader in het MBR ook mee.

Op een IDE-schijf terugzetten kan volgens mij zonder risico, je bent alleen wel de data kwijt die nog op de schijf staat. Voorwaarde is wel dat de IDE-schijf groter is dan de SCSI-schijf, en het verschil hou je in eerste instantie als onbruikbaar over (eventueel kun je later als alles klaar is de partities weer vergroten, maar dat is een ander verhaal).

Vraag is wel wat windows ervan vindt om ongevraagd verhuisd te worden. Op zich zou hij voor een IDE-schijf geen drivers nodig moeten hebben, maar misschien wil 'ie wel dat je 'em overnieuw "activeert"... Ik zou zeggen: niet geschoten is altijd mis...

Offline John K

  • Lid
Re: schijf image van SCSI schijf?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/10, 09:46:02 »
Ga het proberen, op hoop van zegen dan maar....