Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarom zou ik Wayland (of x11) kiezen?  (gelezen 936 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Waarom zou ik Wayland (of x11) kiezen?
« Gepost op: 2021/05/06, 18:42:13 »
Ik ben recent ge-upgrade van Kubuntu 20.10 naar Kubuntu 21.04. Eerst manueel, maar vandaag kreeg ik eindelijk de lang verwachte "automatische" update.


Omdat onder 21.04 firefox extreem traag draaide, heb ik toen bij het opstarten gekozen voor X11 in plaats van (de standaard 21.04). Maar aangezien ik vandaag een "officiële" update kreeg, dacht ik om vanaf nu wél in Wayland te werken.

Maar ... waarom zou ik eigenlijik voor Wayland moeten kiezen, of X11 ??

Op eerste zicht lijken beide systemen gelijk te draaien (en ik heb al slechte ervaringen gehad met Wayland).

.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Waarom zou ik Wayland (of x11) kiezen?
« Reactie #1 Gepost op: 2021/05/06, 20:04:32 »
Ik weiger Wayland te gebruiken en switch op Ubuntu 21.04 gewoon terug naar Xorg. Wayland geeft nog problemen met bepaalde apps en is nog lang niet klaar, het kan nog gezien worden als pre-Beta/Beta ondank dat het al 12 jaar in ontwikkeling is.
Daarbij zijn nog steeds niet alle desktop omgevingen compatibel met Wayland, zo ook KDE Plasma. Daar is nog werk aan. De gewone Ubuntu uitvoering maakt standaard gebruik van Wayland de andere flavours officieel nog niet.

P.S.; overigens kan je de automatische upgrade naar 21.04 nog niet gekregen hebben, die is op hold gezet omdat ze vlak na de release van 21.04 een bug in shim hebben gevonden. Als dit gefixt is dan word het upgrade pad open gezet. Manueel upgraden was ook afgeraden:

Citaat
Release Upgrades

Upgrades from Ubuntu 20.10 to Ubuntu 21.04 are not enabled as it is possible for some systems to end up in an unbootable state if they use EFI version 1.10 - bug 1925010.  Release upgrades will be enabled once an updated version of shim is available which is compatible with EFI version 1.10.
https://discourse.ubuntu.com/t/hirsute-hippo-release-notes/19221
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/shim/+bug/1925010
https://www.omgubuntu.co.uk/2021/04/why-you-cant-upgrade-to-ubuntu-21-04-for-now

Ik heb op mijn 20.10 in ieder geval nog geen melding gehad dat een upgrade naar de nieuwe versie beschikbaar is ondanks dat er een fix voor de shim bug is uitgebracht. Het is dus vreemd dat jij het wel zou hebben gehad.

Edit 2: De shim bug fix zit nu in proposed en word getest, mocht het goed gaan dan komt deze fix over een week via de gewone updates binnen. Dan pas openen ze het upgrade pad naar 21.04.
« Laatst bewerkt op: 2021/05/08, 12:20:09 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Waarom zou ik Wayland (of x11) kiezen?
« Reactie #2 Gepost op: 2021/05/07, 17:38:20 »
Mijn voornaamste redenen om voor X11 te (blijven) kiezen zijn dat ik sneltoetsen heb om tekstfragmenten te expanderen (bijvoorbeeld je typt "vg" en automatisch wordt dat "Vriendelijke groet".) of de datum in te voegen, en een sneltoetssysteem om programma's op te starten dan wel er naar te switchen als ze al opgestart zijn. Dat werkt op tooltjes die enkel op X11 werken (xdotool, xclip, wmctrl). Ook andere tesktexpansietooltjes (Autokey, Espanso) werken voorlopig enkel met X11.

Verder draait X11 bij mij goed, niet merkbaar slechter (of beter) dan Wayland. Test het gewoon, en behoudt welke voor jou best werkt. De toekomst is Wayland, maar we kunnen zeker ook nog een tijdje vooruit met X11.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Waarom zou ik Wayland (of x11) kiezen?
« Reactie #3 Gepost op: 2021/05/08, 22:18:23 »
Ik heb al twee keer een hangup gehad met Wayland, dus ik ga het hierbij laten: voor mij blijft het X11 (of Xorg, weet niet wat het juist is).
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Waarom zou ik Wayland (of x11) kiezen?
« Reactie #4 Gepost op: 2021/05/09, 10:51:41 »
Ik test elke nieuwe release hoe Wayland zich houd op KDE met de applicaties die ik het meest gebruik.

Firefox was zo traag met reageren dat ik in 21.04 weer afhaakte.

In 21.10 weer een nieuwe poging :)
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu