Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Brochure "Hulp via Teamviewer"  (gelezen 29285 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Gepost op: 2015/01/31, 15:47:28 »
Ik heb een gevalletje hulp via Teamviewer onder handen. Nou had ik toch al de kriebels om weer eens een boekje in elkaar te zetten, net als mijn eerdere boekje "Werken met Xubuntu". Alleen moet ik jullie iets teleurstellen. Ik was van plan er nog een versie voor Mint XFCE bij te maken, maar dat komt niet uit mijn vingers. Ik heb - met alle respect - geen klik met Mint. Misschien ga ik iets maken voor KDEnLive.

Voor dat Teamviewer heb ik maar eens een kleine brochure in elkaar gezet voor de mensen waar de hulp aan geboden gaat worden.

Daarin heb ik voor een deel het commentaar voor dat eerdere boekje al verwerkt, maar nog niet alles. Nu merk ik ook hoeveel werk en zorg er weer in steekt. En dan hebben we het hier over maar één (1) pagina. Maar goed, het is erg leuk werk en dat grotere boekje hoeft natuurlijk niet razendsnel af.

Voor ik nou iets in elkaar zet, wat nou net beter iets anders zou moeten worden, hierbij een eerste opzet:

http://bit.ly/1Kg096N

Hoe lijkt dit zo?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/31, 16:39:31 »
Leuk om het te vertalen want de eigen pagina van teamviewer met handleiding is weliswaar vertaalt in het Nederlands maar de handleidingen zelf zijn (nog) Engelstalig.

Is de brochure voor persoonlijk gebruik? De downloadlink voor Windows computers bevat namelijk een (jouw?)ID: http://www.teamviewer.com/link/?url=505374&id=643639310. Waarom verwijst je niet naar http://download.teamviewer.com/download/TeamViewerQS_nl.exe ?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #2 Gepost op: 2015/02/01, 09:01:26 »
Fijn dat je er wat inziet, Testcees! Het is overigens geen vertaling. Ik heb het nieuw opgezet zoals ik dat normaal doe, stapje voor stapje naar het doel toe. Het doel is alleen maar om degene waaraan je hulp gaat bieden een ruggensteuntje en wat vertrouwen te geven om de Quick Support module aan te zetten. Daarna is er contact en valt de rest wel via de verbinding en bijvoorbeeld Skype uit te leggen.

Deze brochure is bedoeld voor algemeen gebruik. Hoe dat zit met dat ID snap ik ook niet helemaal. Ik heb helemaal geen ID bij Teamviewer, niet eens een registratie, inlog of wat dan ook. De Teamviewer website heeft ergens de mogelijkheid een knop voor op je website aan te maken met logo en alles. Uit die code haalde ik deze link. Net nog even gekeken, vandaag is mijn ID weer anders :D

Ik heb er naar gekeken op een Windows PC. Ik denk dat ik het maar doe zoals jij dat al aangeeft met een rechtstreekse link naar de Windows exe.

Bedankt voor de tip! Daar wordt het weer beter van. Ik wacht nog even op verdere reacties (graag!) voor ik hem netjes ga maken met wat mooie logo's, linkje naar ons Forum en meer van dat soort dingen.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #3 Gepost op: 2015/02/01, 09:04:18 »
@jvecht :  De opmaak vind ik heel mooi.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #4 Gepost op: 2015/02/01, 11:07:51 »
@jvecht :  De opmaak vind ik heel mooi.

Dank je wel!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #5 Gepost op: 2015/02/01, 12:12:59 »
Een puntje van kritiek:
de middelste rij eindigt niet met het einde van de zin en nu begint de rechter rij dus met 2 woordjes. Dat is niet echt netjes.

Ja, terecht. Ik zal eens spelen met de tekst om die twee woorden terug te krijgen in de middelste kolom.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #6 Gepost op: 2015/02/01, 13:18:29 »
Bedankt voor de tip! Daar wordt het weer beter van. Ik wacht nog even op verdere reacties (graag!) voor ik hem netjes ga maken met wat mooie logo's, linkje naar ons Forum en meer van dat soort dingen.
Graag gedaan.

Vaak zijn leden van dit forum niet zo enthousiast over commerciële gesloten Windows software.  TeamViewer is voor sommige blijkbaar, mogelijk door de naadloze integratie van Wine, een positieve uitzondering.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Henkp

  • Lid
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #7 Gepost op: 2015/02/01, 13:37:15 »
@jvecht, dat ziet er weer gelikt uit!!
En wat die link betreft naar het forum is wel leuk, maar zou ik ook, dat bestand op je eigen Weblog plaatsen. Dan blijft het toegankelijk voor iedereen.  =D =D

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #8 Gepost op: 2015/02/01, 14:18:06 »
Vaak zijn leden van dit forum niet zo enthousiast over commerciële gesloten Windows software.  TeamViewer is voor sommige blijkbaar, mogelijk door de naadloze integratie van Wine, een positieve uitzondering.

Tja, ik ook niet zo. Goede opmerking en ik ben dus maar eens gaan kijken naar open source alternatieven. Daar blijkt aardig wat van te zijn.

Heb jij (of iemand anders hier) daar ervaring mee en tips wat een goede keuze zou zijn om eens te proberen? Want mijn gevalletje "hulp op afstand" is van Xubuntu 14.10 naar 14.04 en ik blijf het liefst binnen de Ubuntu software omgeving.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #9 Gepost op: 2015/02/01, 14:20:30 »
@jvecht, dat ziet er weer gelikt uit!!
En wat die link betreft naar het forum is wel leuk, maar zou ik ook, dat bestand op je eigen Weblog plaatsen. Dan blijft het toegankelijk voor iedereen.  =D =D

Dank je wel, Henk!

Eerlijk gezegd was ik inderdaad van plan deze brochure, compleet met broncode, te delen op mijn Weblog. Maar zover is het nog niet.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #10 Gepost op: 2015/02/01, 16:40:52 »
Als je een account bij Teamviewer hebt.. (gratis.. TV is trouwens so wie so gratis voor privé gebruik.) heb je nog meer opties. Ik gebruik het om onder Windows mijn Debian server over te nemen. Je moet dan op die server aangeven dat dit mag.
Doe je dat niet moet je altijd met zijn 2-en zijn om de codes door te geven...

De interface van Teamviewer vind ik zo intuïtief dat ik daar geen handleiding voor nodig heb.. maar anderen wellicht wel.
Ook de installatie met R-muis en kies de installer werkt als alle andere paketten probleemloos en zoals het altijd gaat.
« Laatst bewerkt op: 2015/02/01, 16:42:27 door andre@home »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #11 Gepost op: 2015/02/02, 10:53:33 »
Ik heb twee waterpolo video's op de plank liggen. Maar ik heb net even rondgekeken, want helemaal gelukkig ben ik zelf niet met dat Teamviewer.

Na installatie van de volledige versie gaf mijn favoriete toetscombinatie om het scherm te vergrendelen, Ctrl-Alt-L, problemen. Heel de PC zat dan vast en het scherm werd zwart. En regelmatig zat zo nu en dan de muis vast. Dan kon ik met het toetsenbord wel de PC netjes afsluiten, maar toch. Na deïnstallatie van Teamviewer alles weer OK. Teamviewer is geen open source, dat speelt ook.

Ik lees dat rdesktop en xrdp goede programma's zijn en Remmina ook. En er is ook zoiets als  remotedesktopviewer. Na die twee video's ... .
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline PKing

  • Lid
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #12 Gepost op: 2015/02/02, 10:57:10 »
Toevallig, afgelopen week met Teamviewer en Skype de printer van mijn dochter weer aan de gang gekregen, en alles werkt naar beide kanten (TV10) vlekkeloos.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #13 Gepost op: 2015/02/02, 11:04:38 »
Ik gebruik het om onder Windows mijn Debian server over te nemen.
Hiervoor gebruik ik PuTTY (met SSH sleutels in plaats van een wachtwoord).

Klik links bovenin op Documentatie

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #14 Gepost op: 2015/02/02, 11:07:46 »
Toevallig, afgelopen week met Teamviewer en Skype de printer van mijn dochter weer aan de gang gekregen, en alles werkt naar beide kanten (TV10) vlekkeloos.

Goed om te horen!

Ja, die favoriete toetscombinatie van mij is waarschijnlijk puur toeval. Dat vastzitten van de muis niet, maar de PC in kwestie heeft een nForce chipset en die zijn bij mijn weten niet helemaal kosjer op dit vlak.

Maar toch, eerst binnen Linux. Alles binnen Linux en alléén als het echt niet anders kan dan elders, dat is toch mijn uitgangspunt.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline PKing

  • Lid
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #15 Gepost op: 2015/02/02, 11:17:44 »
Ik mag wel hopen dat de opensource software niet met commandos werkt want dat is voor Windows gebruikers niet erg handig.
Ik heb nog een tiental mensen die ik help, en daarbij is de telefoon en TV een uitkomst.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #16 Gepost op: 2015/02/02, 11:52:50 »
TV is wel een blijvertje voor de Windows omgeving, denk ik. Ik denk er over die brochure anders wat uit te breiden met de Linux programma's die het aardig doen.

Ik ben zelf niet meer zo happig op het leveren van steun aan anderen op andere systemen. Het is vaak nogal stank voor dank na afloop, terwijl de klus bepaald niet in tien minuten klaar was. En dan moet je een enkele keer afhaken omdat je met andere dingen heel druk bent. Dan zie je plots een heel andere kant van de persoonlijkheid van de betrokkene.

Tussen Linux systemen en gebruikers ligt dat voor mij toch wat anders.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline PKing

  • Lid
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #17 Gepost op: 2015/02/02, 12:10:30 »
De mensen die ik help hebben bijna allemaal ooit een computer gekocht in overleg met mij, zodat de meeste wel een nette configuratie hebben.
Het heeft meer te maken met uitvallende IP camera's bijvoorbeeld, of weer net 1x niet op zitten letten met installeren van iets.
Maar ik zou zeker de Linux versies ook noemen.

En dat van het Quick support wist ik helemaal niet lol.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Henkp

  • Lid
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #18 Gepost op: 2015/02/02, 14:31:51 »
Van dat Quick support had ik wel wat gelezen, en zelfs de file er van gedownload. Maar verder was ik daar niet mee gegaan omdat ik niet wist hoe het werkte.
Tot @jvecht dat artikel had geschreven, toen zag ik ook het grote nut daar van in. Dus daar was ik weer zeer blij mee.  =D =D

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #19 Gepost op: 2015/02/02, 14:44:26 »
Van dat Quick support had ik wel wat gelezen, en zelfs de file er van gedownload. Maar verder was ik daar niet mee gegaan omdat ik niet wist hoe het werkte.
Tot @jvecht dat artikel had geschreven, toen zag ik ook het grote nut daar van in. Dus daar was ik weer zeer blij mee.  =D =D

Dat is weer goed voor mij om te lezen! Dank je wel, Henk! Het is bij mij zo dat, als ik ergens over schrijf,  ik het eerst zelf uitprobeer, meestal tot in het detail. Tussen ons: anders snap ik het namelijk zelf ook niet :D
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline PKing

  • Lid
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #20 Gepost op: 2015/02/02, 14:51:34 »
Ik ga vanavond dat Quicksupport even uittesten met iemand op afstand.......
als mijn eega tenminste geen andere plannen heeft :evil:
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #21 Gepost op: 2015/02/02, 17:22:09 »
Ik mag wel hopen dat de opensource software niet met commandos werkt want dat is voor Windows gebruikers niet erg handig.
Ik heb nog een tiental mensen die ik help, en daarbij is de telefoon en TV een uitkomst.
Het kan inderdaad handig zijn ja, maar het gesloten karakter ervan blijft. Je kunt wel open alternatieven als Remmina (grafisch, je bestuurt daarmee een andere desktop) gebruiken, of gewoon ssh, maar dat gaat (volgens mij) niet meer zomaar wanneer je contact wilt leggen met een pc buiten je lokale netwerk én die geen vast IP-adres heeft. Als ik het goed begrijp moet je dan op afstand, dwz. ter plekke, poorten in routers gaan openen. Of zie ik dat verkeerd?

Iemand trouwens enig idee hoe TeamViewer technisch werkt, bedoeld als: hoe verzorgt TeamViewer het contact tussen twee pc's?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #22 Gepost op: 2015/02/02, 18:10:56 »
Iemand trouwens enig idee hoe TeamViewer technisch werkt, bedoeld als: hoe verzorgt TeamViewer het contact tussen twee pc's?
Wikipedia:
In the default configuration, TeamViewer uses one of the servers of TeamViewer.com to start the connection and the routing of traffic between the local client and the remote host machine. The software then determines how to establish a connection. In 70% of the cases, after the handshake a direct connection via UDP or TCP is established; the other connections are routed through TeamViewer GmbH's router network (via TCP or HTTP-tunneling)

Normaal maken beide computers verbinding met Teamviewer.com waarna de (gesloten) software een geschikte route tussen de computers bepaald. In 70% van de gevallen zal dat een directe (UDP of TCP) verbinding zijn en anders loopt het via het Teamviewer-netwerk.
In LAN mode (standaard uitgeschakeld) is een directe netwerkverbinding op basis van ip-adres (of computernaam) mogelijk.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #23 Gepost op: 2015/02/02, 19:17:33 »
Als het bij de open source alternatieven zo blijkt te zijn dat de partij waaraan je hulp gaat verlenen dingen moet doen als IP adressen bepalen of poorten openzetten, dan is dat een hele forse hinderpaal. Maar dat zal me dan wel blijken en ik ga natuurlijk voor de oplossingen, niet voor de excuses waarom het niet kan.

Ik ben benieuwd!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Brochure "Hulp via Teamviewer"
« Reactie #24 Gepost op: 2015/02/02, 21:15:39 »
Normaal maken beide computers verbinding met Teamviewer.com waarna de (gesloten) software een geschikte route tussen de computers bepaald. In 70% van de gevallen zal dat een directe (UDP of TCP) verbinding zijn en anders loopt het via het Teamviewer-netwerk.
Hallo, dank, maar niet waar ik naar op zoek ben.

Wat is zoek is een manier om met een andere pc elders (dat is, buiten mijn lokale netwerk) contact te maken. Daartoe moet ik een IP-adres hebben. Indien dat een vast adres is, van een bedrijf bijvoorbeeld, is dat snel te achterhalen en na wat gedoe/config zou ik het bedrijfsnetwerk op kunnen.

Particuliere pc's hebben vaak een dynamisch IP-adres, dat om de zoveel dagen verandert. Als ik een oud dametje met haar Linux-pc wil helpen op afstand, moet ik een IP-adres hebben, om te beginnen. Dat oude dametje zou dan op sites als 'What is mijn IP-adres' een nummer kunnen achterhalen, maar dan kan je (ik) nog steeds geen contact leggen omdat normaliter de poorten van haar router dichtstaan om indringers te weren.

Ik zoek dus een manier voor dit: hulp op afstand geven, via internet, zonder dat de hulpvragende partij moeilijke dingen hoeft te doen. TeamViewer heeft een oplossing. Ik zou die graag vertalen naar een opensource methode, indien mogelijk. Iemand?