Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fout hardeschrijf herkenning bij installatie [SOLVED]  (gelezen 4834 keer)

Re: Fout hardeschrijf herkenning bij installatie
« Reactie #25 Gepost op: 2011/01/24, 23:24:49 »
Ik heb de procedure geprobeerd te volgen. Nu bij het opstarten op f6 gedrukt en heb ik hier de volgende opties.

ACPI=OFF
NOAPIC
NOLAPIC
EDD=ON
NODMRAID
NOMODESET
ALLEENVRIJESOFTWARE

en hier kan ik dan een kruisje voor zetten met <enter>.
Ik kan echter niks toe voegen.
Nu heb jij het over 10.04.1 / 10.10 desktop 32bits, en ik zelf heb 64 bits 10.10 ubuntu. Maakt dit het verschil?
Alvast Bedankt

Peter
@ PeterR
Ja, je kunt bij NOAPIC een kruisje zetten dmv de <enter> toets.
Het volgende is waarschijnlijk gemakkelijker:
Druk zoals beschreven op F6. Je krijgt nu dat keuzeschermpje te zien voor ACPI=OFF NOAPIC NOLAPIC...... etc.
Druk daarna op <esc> en je krijgt de bootregel te zien zoals hierboven al omschreven door heir4c.
Standaard is de regel: GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
Door op de pijltoetsen te drukken verplaats je de cursor naar de gewenste positie.
Verander deze opstartregel in: GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash PNP=OFF NOAPIC ROOTDELAY=90"
LET OP: DE HAAKJES (") moeten er bij. Eventueel zou je ook nog ACPI=OFF (zoals heir4c heeft beschreven) toe kunnen voegen. Dit heeft betrekking op de DSDTable in je bios, maar ik weet niet of het expliciet nodig is voor jouw computer. Hoe minder parameters je hoeft toe te voegen des te meer wordt er door de bios geregeld.
Voor het uitproberen tot het werkt is het dus verstandig betreffende parameters 1 voor 1 toe te voegen en te kijken of het werkt.

Volg de procedure zoals ik eerder heb beschreven en kijk of je HD met de Live-CD wel te benaderen is.
Als dit lukt kan je voor installatie kiezen, als de HD niet te benaderen is weet ik het even niet hoe je eea aan de praat zou kunnen krijgen.

Volg de beschreven procedure voor "na de installatie" ook. Als je nl opnieuw opstart staat de bootregel niet goed, die staat nog steeds op de standaard instelling "quiet splash".
Je moet deze dus weer aanpassen om de zaak draaiende te kunnen krijgen. Je hebt nl tot op dit moment alleen maar de installatie uitgevoerd.
Je kunt dit doen door de beschreven procedure te volgen vanaf: "Start opnieuw op en houdt eventueel <Shift> ingedrukt om in het Grubmenu te komen."
Als je dit allemaal gelukt is hoef je dit een volgende keer bij opstart niet te doen, want dan worden alle benodigde bootparameters in 1 keer gelezen.

Het is verstandig om voor de 32bits versie te kiezen. Sommige applicaties blijken niet naar behoren te werken in de 64bits versie (zegt men).
Ik weet dat niet zeker omdat ik altijd de 32bits versie gebruik. Maar je kunt dit gewoon uitproberen natuurlijk.
Succes
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Offline PeterR

  • Lid
Re: Fout hardeschrijf herkenning bij installatie
« Reactie #26 Gepost op: 2011/01/25, 19:36:48 »
>Jpaulus, Heir4c

Ik heb de bootregel aangepast. 1 voor 1. Kon alleen niet afsluiten en openen met (") dus het ik het geopend en afgesloten met ([) en (]). Het werkte wel, want toen ik op <enter> drukte kreeg ik een zwart scherm met allemaal regels die hij aan het laden was. Dat kreeg ik eerst niet. Nu heb ik ze 1 voor 1 toegevoegd, maar ook al heb ik ze allemaal er in staan. Dan herkend hij hem nog steeds niet.
In ieder geval bedankt voor de moeite!
Als iemand anders nog ideeën heeft?

Peter


Offline heir4c

  • Lid
Re: Fout hardeschrijf herkenning bij installatie
« Reactie #27 Gepost op: 2011/01/25, 22:38:36 »
Dat je de " niet kan toevoegen komt waarschijnlijk omdat het toetsenbord een andere indeling gebruikt in de commandline. Hij gebruikt een standaard indeling die zo ingesteld staat. Dat kan je zelfs niet veranderen denk ik.
Daar staat de " ergens anders dan op je eigen toetsenbord. Je moet even zoeken door verschillende toetsen in te drukken (niet vergeten ze weer te verwijderen met de backspace)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Fout hardeschrijf herkenning bij installatie
« Reactie #28 Gepost op: 2011/01/26, 12:29:32 »
@PeterR
Waarom zet je de cursor dan niet achter de H in "quiet splash" en tik je een spatie in zodat er komt te staan  "quiet splash " en tik je de rest van de commandoregel hier gewoon tussen in?
Zelfs als je een verkeerd gedefinieerd toetsenbord zou hebben zou dat gewoon moeten kunnen.

Ik heb wat zitten google-en en gezien dat er mensen zijn die dezelfde HD gewoon gebruiken onder Linux.
Je hebt dat ding op Sata3 zitten heb ik gelezen, probeer 'm eens aan te sluiten op Sata1 en kijk eens wat 'ie dan doet.
Als je Win7 hebt draaien kan ik mijzelf nauwelijks voorstellen dat die schijf niet herkend kan worden.
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Offline PeterR

  • Lid
Re: Fout hardeschrijf herkenning bij installatie
« Reactie #29 Gepost op: 2011/01/26, 21:51:04 »
Heir4c> Toetsenbord staat wel op goede indeling, hij wil alleen alle tekens die je invoegt door een extra spatie er achter in te drukken, zoals het dakje (^) of dus de (") die wil hij niet invoegen.

Jpaulus> Bij mij staat in de regel geen ("). De quiet splash staat er gewoon achter gescheven zonder haakjes of iets dergelijks.
De gehele zin wordt afgesloten met twee dwars streepjes(--).
Maar ik ga hem zo even in Sata 1 Proberen, daar zit volgens mij nu de DVD speler in. Weet het alleen niet zeker, even kijken.

Peter

Offline PeterR

  • Lid
Re: Fout hardeschrijf herkenning bij installatie
« Reactie #30 Gepost op: 2011/01/26, 22:11:07 »
Zo HIJ DOET HET!!!!! Ik heb de kabel in Sata 2 gestopt. En hij ziet hem gewoon in gParted UBUNTU live. Nu nog even installeren! Zo echt mooi!
JPaulus en Heir4c en alle andere bedankt. Echt super dat jullie maar blijven helpen! Jullie hebben iemand heel blij gemaakt;)

Peter

Re: Fout hardeschrijf herkenning bij installatie
« Reactie #31 Gepost op: 2011/01/26, 22:42:57 »
@PeterR
Fijn dat je het voor elkaar hebt gekregen.
Wat betreft die opstartregel bij de Live-CD heb je gelijk (ik ga even door het stof). Deze eindigt op quiet splash --

Alleen als je bootparameters hebt gebruikt moet je nadat je geinstalleerd hebt /etc/default/grub nog aanpassen. Als je deze opent zal je zien dat hier wel haakjes (") staan.

Zet nog even "Opgelost" in de topic-regel van je 1ste post als alles werkt.

Veel succes en plezier met Ubuntu  :D :D
« Laatst bewerkt op: 2011/01/26, 22:48:55 door JPaulus »
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Offline PeterR

  • Lid
Re: Fout hardeschrijf herkenning bij installatie
« Reactie #32 Gepost op: 2011/01/26, 22:50:39 »
Een berichtje vanuit de geïnstalleerde Ubuntu:)
Bedankt nogmaals!