Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat is de mening hier over "disable journaling" op een ext4-filesysteem (ssd) ?  (gelezen 3394 keer)

Offline aartje

  • Lid
Ik heb net de "journaling" op de ext4- filesystemen  op mijn ssd uitgezet. Dat wordt
hier en daar aangeraden ivm de "slijtage" van je SSD.
Aan de andere kant schijnt het ext4-filesysteem gevoeliger te worden voor beschadiging
en daardoor data-verlies in geval van een crash van je computer. Ik heb de journaling toch
maar uitgezet. Ik heb alleen mijn root-filesystemen (en dus niet home !) op de SSD en die
backup ik minstens één keer per week ( met "dump"). Wat me wel meteen opvalt is dat een
incrementele backup van mijn root-filesysteem in de grootte van 20 MB is geworden ipv
meer dan 500 MB.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Niet doen. Onnodig en kan je onherstelbare bestandschade opleveren.

Joshua Orbit

  • Gast
Ik heb net de "journaling" op de ext4- filesystemen  op mijn ssd uitgezet. Dat wordt
hier en daar aangeraden ivm de "slijtage" van je SSD.
Aan de andere kant schijnt het ext4-filesysteem gevoeliger te worden voor beschadiging
en daardoor data-verlies in geval van een crash van je computer. Ik heb de journaling toch
maar uitgezet. Ik heb alleen mijn root-filesystemen (en dus niet home !) op de SSD en die
backup ik minstens één keer per week ( met "dump"). Wat me wel meteen opvalt is dat een
incrementele backup van mijn root-filesysteem in de grootte van 20 MB is geworden ipv
meer dan 500 MB.

Jounaling is zowat misschien ook je enige alibi mocht je in een vaarwater komen dat discutabel is volgens bedrijven en/of overheid (-heden) . Journaling heeft zo zijn plausibele reden.
Je mag er van uitgaan, indien je goed weet wat je doet, dat dat inderdaad 'overbodig' is en het wegschrijven ervan stoppen. Maar hou dat als een persoonlijk gegeven, niet iets als 'globale tip' . Er zijn nog services in Ubuntu compleet overbodig, maar is het wijs om het allemaal uit te schakelen ipv te managen (met Chron bv) ?


Een SSD slijt sowieso trouwens ongeacht wat je *denkt te moeten doen * ; de kernels nemen al langer hoe meer de detecties van HW op ; zoals recent met 18.04.3 te lanceren met een kernel - , grafische, - en hardwaredrivers sprong. Ik zou eerder kijken naar een zo recent mogelijke kernel ipv dingen te doen .......... tja, je kan er wel over praten natuurlijk. Maar een Journal op je systeem is niet dom hoor; en ik dacht dat Whoepsie van Ubuntu delen nodig heeft van dat journal in het melden van crashes aan het moederbedrijf Canonical. Tenzij je daar niet van wilt weten natuurlijk lol.

Ik zou het afraden omwille van het passief nuttige van het Journal, maar inderdaad kan een peperdure SSD een reden zijn om schrijf - en leesacties te beperken.

Is een kleinere SSD (pakweg 30Gb is op ome Ali ruwweg 19€ geleverd aan uw deur) en cloud (Google, Microsoft, .... ) niet een betere oplossing ? Met CloneZilla kan je makkelijk ineens 2 of meerdere schijven voorzien van een perfect getweakte Ubuntu, voor zo ver dat het nog nodig is? Puur als suggestie hoor.

Ik kan hier geen touw aan vastknopen...  :o
noch inhoudelijk, noch taalkundig...  ???
Het lijkt wel Google Translate output.

Lees dit eens:
https://en.wikipedia.org/wiki/Journaling_file_system
https://en.wikipedia.org/wiki/Ext4
https://en.wikipedia.org/wiki/Ext3#Journaling_levels


En aan TS:
- EXT4 Journaling aan laten staan; dat is nu juist het voordeel van EXT4...
- Nee,  je (moderne) SSD gaat er niet van stuk.



Jounaling is zowat misschien ook je enige alibi mocht je in een vaarwater komen dat discutabel is volgens bedrijven en/of overheid (-heden) . Journaling heeft zo zijn plausibele reden.
Je mag er van uitgaan, indien je goed weet wat je doet, dat dat inderdaad 'overbodig' is en het wegschrijven ervan stoppen. Maar hou dat als een persoonlijk gegeven, niet iets als 'globale tip' . Er zijn nog services in Ubuntu compleet overbodig, maar is het wijs om het allemaal uit te schakelen ipv te managen (met Chron bv) ?


Een SSD slijt sowieso trouwens ongeacht wat je *denkt te moeten doen * ; de kernels nemen al langer hoe meer de detecties van HW op ; zoals recent met 18.04.3 te lanceren met een kernel - , grafische, - en hardwaredrivers sprong. Ik zou eerder kijken naar een zo recent mogelijke kernel ipv dingen te doen .......... tja, je kan er wel over praten natuurlijk. Maar een Journal op je systeem is niet dom hoor; en ik dacht dat Whoepsie van Ubuntu delen nodig heeft van dat journal in het melden van crashes aan het moederbedrijf Canonical. Tenzij je daar niet van wilt weten natuurlijk lol.

Ik zou het afraden omwille van het passief nuttige van het Journal, maar inderdaad kan een peperdure SSD een reden zijn om schrijf - en leesacties te beperken.

Is een kleinere SSD (pakweg 30Gb is op ome Ali ruwweg 19€ geleverd aan uw deur) en cloud (Google, Microsoft, .... ) niet een betere oplossing ? Met CloneZilla kan je makkelijk ineens 2 of meerdere schijven voorzien van een perfect getweakte Ubuntu, voor zo ver dat het nog nodig is? Puur als suggestie hoor.

Offline aartje

  • Lid
Bedankt voor de reacties, ik heb de journaling toch maar weer aangezet voor
de ext4-filesystemen op de SSD. Ik kwam trouwens bij het googelen wel een
interessante opmerking tegen. Er werd gesteld dat het snelheidvoordeel zou
kunnen opleveren om bij een ext4-partitie op een gewone HD de journal van die
partitie op je SSD te zetten. Dat zou snelheidswinst op kunnen leveren.

Bedankt voor de reacties, ik heb de journaling toch maar weer aangezet voor
de ext4-filesystemen op de SSD. Ik kwam trouwens bij het googelen wel een
interessante opmerking tegen. Er werd gesteld dat het snelheidvoordeel zou
kunnen opleveren om bij een ext4-partitie op een gewone HD de journal van die
partitie op je SSD te zetten. Dat zou snelheidswinst op kunnen leveren.
Bron??  :rolleyes:



« Laatst bewerkt op: 2019/08/12, 17:07:17 door VuurVosje »

Offline aartje

  • Lid
Bedankt voor de reacties, ik heb de journaling toch maar weer aangezet voor
de ext4-filesystemen op de SSD. Ik kwam trouwens bij het googelen wel een
interessante opmerking tegen. Er werd gesteld dat het snelheidvoordeel zou
kunnen opleveren om bij een ext4-partitie op een gewone HD de journal van die
partitie op je SSD te zetten. Dat zou snelheidswinst op kunnen leveren.
Bron??  :rolleyes:
Uit : https://cubethethird.wordpress.com/2018/02/05/improving-ssd-lifetime-on-linux-what-i-learned-not-to-do/
==================
While investigating the means to accomplish this, I began to notice a pattern. Every post I found with regards to external journals did the opposite of my goal: a journal on an SSD with the actual file system on the HDD. To me, this seemed counter intuitive, however there was a fair bit of sense to this. A related post to the previous guide performs some benchmarks on the file system. Their goal, unlike mine, was to improve the performance of an HDD, rather than the longevity of the SSD. By using the SSD as a cache for the journal, the overall throughput of the HDD can be increased significantly. While this does not make much sense with modern hardware, if one possessed an SSD with a very small capacity (e.g. < 10GB), this could be beneficial since it can be difficult to put the entire root directory on a small device. With a larger SSD though, performance is still best when root is directly on it.
========================

en verder

========================

Oddly enough, I can still recommend using an external journal, however it is only best used with the correct hardware:

    Multiple drives with similar performance ratings
        e.g. two SSDs
    A small cache drive with higher speeds than the main drive
        SSD journal with HDD
        Faster drive (e.g. Optane) journal with an HDD or SSD

If the journal drive is slower, there is little merit to using it separately due to reduced performance.

======================================================


Tsja...
Een warrige post uit 2018 van... (tsja, van wie eigenlijk??) gebaseerd op posts uit 2012-2013....
Met in de comments precies waarom dit geen goed idee is...

Snel weer vergeten dit!
« Laatst bewerkt op: 2019/08/12, 23:14:40 door VuurVosje »

Joshua Orbit

  • Gast
Ik kan hier geen touw aan vastknopen...  :o
noch inhoudelijk, noch taalkundig...  ???
Het lijkt wel Google Translate output.



Taalkunde is *jouw* vermogen iets duidelijk omschreven  te begrijpen of niet .

De Wiki volg ik al lang niet meer; en hou op daar een referentie aan te nemen.
Experts van andere Fora weten vele malen beter waar ze over praten dit al enerzijds, anderzijds is de follow up op de Wiki's slecht te noemen met de veranderingen die Ubuntu doorloopt. En misschien ook niet meer echt nodig; veel lezen om 0,0 verder te geraken met een probleem.

Maar journaling op Ubuntu is essentieel nodig, en slim van de TS om het toch terug te activeren. Het gaat in wezen over zeer kleine infotjes weggeschreven, maar in crashen en meldingen vitaal zodat andere processen niet crashen daardoor.

Enfin, het is niet altijd makkelijk om de juiste verantwoordingen te schrijven, en neen : ik kopieer en plak niets van bonte bende experten waar ik mee samen werk. Trouwens een paar van hen zijn op dit Forum gaan LOPEN zelfs. Omwille van die onderliggende negatieve houdingen.
« Laatst bewerkt op: 2019/08/13, 12:51:11 door Joshua Orbit »

QED  ;)

I rest my case,
en verlaat dit topic.
 :)


Offline aartje

  • Lid
Dit loopt een beetje uit de hand... Ik was gewoon nieuwsgierig of iemand anders
zich het ook had afgevraagd. Het is dus af te raden om journaling uit te zetten
ivm robuustheid van je filesysteem. Verder zal het idee om een journal van
een partitie op een langzame schijf op een snelle schijf zetten nauwelijks snelheidswinst
opleveren en je systeem veel complexer maken. Niet aan zitten dus (tenzij je wilt
experimenteren natuurlijk :) , zoals ik )
Ik beschouw dit topic als be-eindigd.

Offline jolo

  • Lid
Een Linux bestandssysteem zonder "journaling" is wat we hadden met ext2. Toen ik kennis maakte met Linux vroeger, heb ik daar nog mee gewerkt. Later kwam ext3 en ext4. Zie daarover onder andere deze hyperlink https://www.thegeekstuff.com/2011/05/ext2-ext3-ext4/?utm_source=feedburner
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Jenske

  • Lid
Het gebeurt me zelden dat ik op een tekst in dit forum negatief wil reageren, maar je opmerking, Vuurvosje, is terecht. Het Ubuntu-forum is over 't algemeen bij-zon-der gebruiksvriendelijk (en hier en daar met -dt-fout ;-)) en net dat onderscheidt het van andere fora vol techneuten-praat en nodeloos afgekorte teksten.
Ik heb die tekst ook proberen te lezen, maar zit achteraf met meer vragen dan antwoorden.

Ik kan hier geen touw aan vastknopen...  :O
noch inhoudelijk, noch taalkundig...  ???
Het lijkt wel Google Translate output.
[...]
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline aartje

  • Lid
Het gebeurt me zelden dat ik op een tekst in dit forum negatief wil reageren, maar je opmerking, Vuurvosje, is terecht. Het Ubuntu-forum is over 't algemeen bij-zon-der gebruiksvriendelijk (en hier en daar met -dt-fout ;-)) en net dat onderscheidt het van andere fora vol techneuten-praat en nodeloos afgekorte teksten.
Ik heb die tekst ook proberen te lezen, maar zit achteraf met meer vragen dan antwoorden.

Ik kan hier geen touw aan vastknopen...  :O
noch inhoudelijk, noch taalkundig...  ???
Het lijkt wel Google Translate output.
[...]
Ja, dat kan ik wel begrijpen. Maar mijn vraag was ook niet gericht aan alle forumleden maar aan forumleden die deze "techneutenpraat"
wel begrijpen. Sommige zaken zijn nu eenmaal niet altijd in Jip en Janneke taal uit te drukken. Deze vraag is ook totaal
niet belangrijk voor de doorsnee gebruiker. Ik probeer mijn systeem nu eenmaal met alle, liefst niets kostende,
manieren zo snel en robuust mogelijk te maken..., op mijn manier
« Laatst bewerkt op: 2019/09/03, 15:16:59 door aartje »