Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Upgrade Opera werkt niet  (gelezen 1918 keer)

Offline ADHDer

  • Lid
Upgrade Opera werkt niet
« Gepost op: 2011/04/06, 09:20:39 »
Ik heb een probleem met Opera..

Ik heb een upgrade uitgevoerd van de browser maar toch blijft de oude staan en opstarten??
Ik heb zelfs heel opera verwijderd ook via syn pakketten incl de mappen en zelfs dan blijft de browser gewoon opstarten en na een fresh install van de nieuwe start gewoon de oude op??
Als ik de browser opnieuw (oude) wil installeren krijg ik de melding dat de er al een nieuwe versie geïnstalleerd is.

Is er een bestand of een cache of wat dan ook wat ik moet legen of verwijderen want linux blijft of de een of andere manier naar de oude browser grijpen.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Upgrade Opera werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/07, 15:42:08 »

Ik ben niet zo thuis met Opera, maar als ik een hint mag suggereren: het zou kunnen, dat je oude configuratiefile in de weg zit. Als je Opera in je home-map hebt staan, zou je daar eens naar kunnen zoeken. Die is doorgaans verborgen, dus van de vorm .config of iets in die trant. Die zie je normaal niet, maar kan je zichtbaar maken via de terminal met het commando ls -a (l=kleine letter L). Ik meen dat dit ook kan met Ctrl-H, maar dat weet ik niet zeker. Hopelijk heb je hier iets aan.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/10, 22:29:04 door heir4c »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Upgrade Opera werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/07, 17:45:26 »
Hoe is deze update uitgevoerd.
Vaak heb je voor een update root-rechten nodig.
Als je die niet hebt, dan gebeurt er eigenlijk niets en blijf je bij het oude.

Heb je een vraag gekregen om je paswoord in te voeren tijdens de update/upgrade?
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline ADHDer

  • Lid
Re: Upgrade Opera werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/07, 20:17:37 »
Bedankt voor jullie antwoorden.


@ asphyxia, Ik heb gedaan wat je aangeef maar hij blijft op versie 11.00 staan. Het is heel vreemd want versie 11:01 schijnt wel geïnstalleerd te zijn want als ik hem wil installeren of de 11:00 opnieuw wil installeren dan geeft hij aan dat er al een nieuwere versie opstaat. Als ik hem helemaal verwijder dan kan ik hem toch starten bij meest gebruikte programmas..

@ donpedroII, alles is uitgevoerd met wachtwoord want zoals je zeg kan ik dan niet installeren of updaten en upgraden.

Re: Upgrade Opera werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/07, 20:51:28 »
Hoe heb je destijds de eerste versie geïnstalleerd? Met een aparte softwarebron, een *.deb-bestand, of met nog een ander bestand?

Van waaruit probeer je het nu te updaten? Updatebeheer?

Offline ADHDer

  • Lid
Re: Upgrade Opera werkt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/07, 21:43:49 »
Nee ik heb alles met een deb bestand gedaan...

Offline Willy4

  • Lid
Re: Upgrade Opera werkt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/07, 22:07:59 »
Van waaruit probeer je het nu te updaten? updatebeheer?
Nee ik heb alles met een deb bestand gedaan...
Merkwaardig verhaal. De eerste keer dat je Opera installeert, voegt Opera zelf de betreffende softwarebron toe aan je pakketbronnen zodat het updaten verder gewoon via je update-manager verloopt. Als het goed is, staat er bij je softwarebronnen een bron die deb http://deb.opera.com/opera/ stable heet en van daaruit zou je Opera al een maand geleden naar 11.01 geupdate moeten zijn. Raar dat dat bij jou niet het geval is.

Gebruik je wel het gewone .deb bestand van de officiële Opera-site?
http://www.opera.com/browser/download/
« Laatst bewerkt op: 2011/04/07, 22:12:22 door Willy4 »
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Offline ADHDer

  • Lid
Re: Upgrade Opera werkt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/07, 22:48:13 »
Het is eigenlijk de mist ingegaan doordat ik ook de beta releases aangevinkt had staan (wist ik niet). Deze liep niet goed en heb deze verwijderd en opnieuw 11:00 geïnstalleerd.. De allereerste opera heb ik van de officiële site gedownload als deb bestand.. Als ubuntu gebruiker moest je toen een extra build installeren om de juiste updates te behouden http://my.opera.com/desktopteam/blog/2011/01/25/an-update-reminder-to-ubuntu-linux-mint-and-debian-users-or-anyone-else-on-a-d
dat ging allemaal goed tot de nieuwe Beta uitkwam en ik nu kennelijk op 11.00 blijf zitten met bouwnummer 1104 terwijl de laatste release candidate al 2081 heeft.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/07, 22:49:59 door ADHDer »

Re: Upgrade Opera werkt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/08, 15:36:55 »
Je zou in theorie kunnen zien wat je geïnstalleerd in Synaptic. Misschien is het het makkelijkste om het helemaal overnieuw te installeren.

Ga naar je persoonlijke map, maak verborgen mappen zichtbaar met Ctrl+H en kopiëer het mapje .opera ergens anders heen als backup. Hier staan je persoonlijke instellingen, bladwijzers, e-mail enz in, niet het programma zelf.

Vervolgens ga je naar Synaptic, en kiest daar voor alles van Opera dat je vinden kunt "volledig verwijderen". Verwijder ook alle regels uit Systeem > Beheer > Softwarebronnen met Opera in de naam.

Kun je nu nog ergens iets van Opera terugvinden? Dan moet dat ergens handmatig buiten de packagemanager om geïnstalleerd zijn. Als je nog ergens een icoontje ziet is het geen ramp, als je Opera maar niet opgestart krijgt.

Vervolgens voer je het volgende uit van https://help.ubuntu.com/community/OperaBrowser
Citaat
Install via repository (recommended)

See this official documentation for info about adding repositories (it is easy). Install opera for shared version or opera-static for static version.

There is a generic Opera repository available at http://deb.opera.com (with full description of how to add it). Canonical repository for Opera no longer works.

deb http://deb.opera.com/opera/ stable non-free

The line above will make sure you get all final public releases. Add the following line if you want to get the newer alpha and beta releases instead.

deb http://deb.opera.com/opera-beta/ stable non-free

It is advisable that you add the Opera GPG key.
wget -qO - http://deb.opera.com/archive.key | sudo apt-key add -

(If you get "The following packages cannot be authenticated" warnings, you'll also need this:)
sudo apt-get install debian-archive-keyring
Je gebruikt de repository van opera zelf, dus je krijgt in het vervolg automatisch updates rechtstreeks van Opera via updatebeheer.

Offline ADHDer

  • Lid
Re: Upgrade Opera werkt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/08, 16:19:58 »
Dank je Overdenkamp ik ga hier eens mee aan de gang..  ;)

Offline ADHDer

  • Lid
Re: Upgrade Opera werkt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2011/04/09, 08:53:12 »
Nou het wil niet lukken..

Ik wacht wel tot het einde van de maand en doe dan wel een fresh install dan is alles weer clean..

Bedankt voor je/jullie hulp.. ;)

Re: Upgrade Opera werkt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2011/04/09, 11:12:38 »
Als je nu eens in je sysnaptic package manager kijkt, welke versie is daar aangemerkt als de installed/latest.

NOTE: Had de repository van opera uit staan, daardoor zie je in het plaatje dus ook een uitroepteken ( upgrade possible ).
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline ADHDer

  • Lid
Re: Upgrade Opera werkt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2011/04/09, 18:45:34 »
Ze staan er allebei op donpedroII op, op de een of andere manier maar via pakketten staat alleen 1101 en geen 1100 die hij wel elke keer opstart.. Het systeem geeft ook aan dat een andere versie gebruikt maakt van hetzelfde config bestand.. Vreemd maar waar..
Maar nog 2 weken dan installeer ik alles opnieuw als Ubuntu 11.04 uitkomt.

Re: Upgrade Opera werkt niet
« Reactie #13 Gepost op: 2011/04/10, 11:30:52 »
Wat ik nog wel eens doe is kijken waar een pakket alles plaatst in je systeem.
Dat is vrij eenvoudig na te kijken door in de synaptic package manager van opera.

Zoek opera op en klik op 'properties' en ga dan naar de tab 'installed files'.
Dan zie je een hele lijst met paden en bijbehorende bestanden.

Hou er rekening mee dat er een hidden configfile in je homefolder staat ( .opera ), zichtbaar te maken door Ctrl-H.
Een optie is om eerst eens via de sysnaptic voor gehaal verwijderen te kiezen en daarna dit hidden configfile een te hernoemen naar bijvoorbeeld .opera_bu ofzo.
Daarna een geheel nieuwe install uit te voeren.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB