Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu-schijf wisselen naar een grotere schijf zonder dataverlies...  (gelezen 3177 keer)

djvdorp

  • Gast
Beste mensen,

hier even een schets van mijn pc-situatie:

Dualboot:

40gb -> Windows 2000
8.5gb -> Ubuntu
Nu is mijn vraag:

ik wil de 8.5gb schijf van Ubuntu vervangen door een 20gb die ik ergens had liggen, hoe kan ik dat doen zonder al mijn instellingen etc. te verliezen, en gaat dat nog problemen opleveren met GRUB? De samenstelling blijft gewoon hetzelfde, ik ga niet met master/slave zitten prutsen...

Ik vond hier een topic:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/2459

Maar ik weet niet of er meer is wat ik moet weten.

Mijn plan, op dit moment was het volgende:
1. De complete Ubuntu-schijf naar de Windows-schijf kopieren.
2. Nieuwe schijf van 20gb erin, en de 8.5gb eruit.
3. Starten vanaf de LiveCD, formatteren als ext3 en een kale Ubuntu-installatie
maken
4. Alle data (in Windows) terugkopieren, en alle mappen overschrijven
5. Hopen dat alles, inclusief GRUB, werkt...


Waar zitten hier de knelpunten? En wat zou ik verkeerd bedacht kunnen hebben?



Met vriendelijke groet,
Daniel van Dorp



Edit1 : moet ik, voordat ik aan mijn stappenplan (stap 2) begin, eerst nog de MBR van Windows terugzetten, zodat ik ook even geen GRUB heb?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ubuntu-schijf wisselen naar een grotere schijf zonder dataverlies...
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/17, 19:24:35 »
Ik denk niet dat dat zo'n heel goed idee is, aangezien windows volgens mij de rechten niet intact gaat houden.

Misschien beter via rsync ofzo de schijf backuppen (heb ik geen ervaring mee)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

djvdorp

  • Gast
Ubuntu-schijf wisselen naar een grotere schijf zonder dataverlies...
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/17, 20:33:25 »
OK, dan voer ik mijn stappenplan in ieder geval niet uit zoals het er nu voor staat,
en wacht ik op ander (deskundig) advies hier op het forum...

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Ubuntu-schijf wisselen naar een grotere schijf zonder dataverlies...
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/17, 20:50:32 »
partimage is een drive-ghost clone voor linux
qtparted of gparted zijn partition magic clones voor linux

Je kan dan:
1. systeem starten vanaf een cd
2. maak met partimage van de 8,5gb partitie (met compressie) een image op de windows-disk
3. power-off, disk wisselen, power-on
4. start weer vanaf een cd
5. aanmaken ext3 partitie van 8,5gb op de nieuwe disk
6. image van stap 2 terugzetten met partimage
7. qtparted of gparted gebruiken om de 8,5gb partitie te vergroten.

ad 1. de genoemde pakketten zijn beschikbaar voor ubuntu maar ik heb hiervoor met succes de bootable cd van SystemRescueCd gebruikt van http://www.sysresccd.org/. Ik weet niet of de pakketen op de ubuntu live cd staan.

Volgens mij moet dit kunnen en zal grub ongewijzigd werken als ubuntu de 1e partitie op de 8,5gb disk was.
Klik links bovenin op Documentatie

djvdorp

  • Gast
Ubuntu-schijf wisselen naar een grotere schijf zonder dataverlies...
« Reactie #4 Gepost op: 2006/08/17, 21:04:31 »
@ testcees:

Citaat van: testcees
Volgens mij moet dit kunnen en zal grub ongewijzigd werken als ubuntu de 1e partitie op de 8,5gb disk was.
De 8.5gb schijf is alleen van Ubuntu, dus alleen maar een ext3 en een linux-swap partitie...



Maar zoals ik dus hieruit opmaakt, moet de grootte van de partitie weer hetzelfde zijn, ookal gebruik ik op het moment maar 4gig?

Citaat van: testcees
5. aanmaken ext3 partitie van 8,5gb op de nieuwe disk
6. image van stap 2 terugzetten met partimage
7. qtparted of gparted gebruiken om de 8,5gb partitie te vergroten.

Ubuntu-schijf wisselen naar een grotere schijf zonder dataverlies...
« Reactie #5 Gepost op: 2006/08/17, 21:26:17 »
Ik begrijp hieruit dat je 2 harddisken hebt hangen waarvan je er 1 wilt vervangen door een grotere.
Je kan in een PC met IDE 4 apparaten eraan hangen en die zijn waarschijnlijk allemaal bezet atm bij je.

Wat dacht je van dit plan.
Je haalt 1 CD of DVD-rom player van de kabel af en hangt hieraan die 20 Gig hd.
Let ff op met master/slave op die kabel.

Nu download je Acronis True Image 9.0 Home en dit is een 15 dagen trial versie voor Windows.
Website

Handleiding

Je installeerd hem in Windows en maakt een exacte copy van die 8Gig HD naar die nieuwe 20 Gig HD.

Gestel dit lukt niet met Linux ?? wat me onwaarschijnlijk lijkt, of je moet geen Windows hebben :)

Kan je het altijd proberen want hij bewerkt alleen die 20Gig schijf natuurlijk, kan je altijd nog de 15 dagen trial voor Acronis True Image server for linux proberen, die werkt zeker en vlekkeloos.

dit lijkt me sneller en makkelijker als wat ik hier allemaal lees :P
Ik kopieer tijdens een kop koffie een HDtje met dit programma en het is nog nooit fout gegaan .

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Ubuntu-schijf wisselen naar een grotere schijf zonder dataverlies...
« Reactie #6 Gepost op: 2006/08/17, 21:28:14 »
Citaat van: djvdorp
De 8.5gb schijf is alleen van Ubuntu, dus alleen maar een ext3 en een linux-swap partitie...
Van de swap partitie maak je geen image. Op de nieuwe disk maak je een nieuwe swap partitie.

Citaat van: djvdorp
Maar zoals ik dus hieruit opmaakt, moet de grootte van de partitie weer hetzelfde zijn, ookal gebruik ik op het moment maar 4gig?
Klopt, zie eventueel de (engelstalige) documentatie op http://www.partimage.org/. Voor de duidelijkheid de image (die op de windows disk komt) is fors kleiner dan de gebruikte 4gb.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Ubuntu-schijf wisselen naar een grotere schijf zonder dataverlies...
« Reactie #7 Gepost op: 2006/08/17, 21:55:22 »
Citaat van: Gandyman
Je haalt 1 CD of DVD-rom player van de kabel af en hangt hieraan die 20 Gig hd.
Kan je dan vanaf de livecd een nieuwe partitie maken en een copy maken met een dd opdracht:
dd if=/dev/hdb1 of=/dev/hdc1
Dan heb je geen trial software nodig...

Vervolgens kan je de nieuwe partitie vergroten met qtparted of gparted of, wellicht beter, een aparte partitie maken voor  /home.
Klik links bovenin op Documentatie

Ubuntu-schijf wisselen naar een grotere schijf zonder dataverlies...
« Reactie #8 Gepost op: 2006/08/17, 22:21:21 »
Ik denk dat je in de war bent ?
Hij vroeg:
Citaat
Nu is mijn vraag:

ik wil de 8.5gb schijf van Ubuntu vervangen door een 20gb die ik ergens had liggen, hoe kan ik dat doen zonder al mijn instellingen etc. te verliezen, en gaat dat nog problemen opleveren met GRUB? De samenstelling blijft gewoon hetzelfde, ik ga niet met master/slave zitten prutsen...
En nu worden er dingen voorgesteld en verteld waar aan alle kanten van me het zweet uitbreekt.
Behalve veel werk zeer verwarrend, het kan aan mij liggen natuurlijk ??

Ik stel voor dat hij die trail download (voor Windows) en installeerd in Windows.
Vervolgens die 8 Gig schijf kopieerd naar die 20 Gig schijf.

2 handelingen en klaar in een wip.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

jpjacobs

  • Gast
Ubuntu-schijf wisselen naar een grotere schijf zonder dataverlies...
« Reactie #9 Gepost op: 2006/08/17, 23:08:34 »
Volgens mij is het simpelste een image te nemen van de kleine partitie (niet van heel de schijf)  met bv partimage. die kan je dan ook op een andere harde schijf zetten. Vervolgens partitie deleten en een nieuwe aanmake met fdisk (niet mke2fs doen, dan verknoei je je data).
Dat zou het volgens mij moeten doen (maar heb het nog nooit geprobeerd). allesinds hou zeker het origineel bij voor het geval het niet lukt.
JP

Ubuntu-schijf wisselen naar een grotere schijf zonder dataverlies...
« Reactie #10 Gepost op: 2006/08/17, 23:19:45 »
Hmz en dit kan zonder opnieuw Ubuntu te installeren ??

En wanneer hij klaar is met die image, op welke HD moet hij dan die partitie deleten ?
moet dat op die 8 Gig ?
En die nieuwe partitie aanmaken moet dat dan op die 8Gig of op die 20 Gig ?

Die arme jongen wil gewoon alles wat op die 8 Gig staat naar die 20 Gig schijf hebben.
Waarom dan al die fratsen uithalen ??

:(
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

djvdorp

  • Gast
Ubuntu-schijf wisselen naar een grotere schijf zonder dataverlies...
« Reactie #11 Gepost op: 2006/08/18, 13:23:15 »
@ Gandyman, jpjacobs en testcees:

Hartstikke bedankt voor al jullie hulp, de ene oplossing is moeilijker dan de andere, ik ga er gewoon zoizo 1 proberen, en als het niet werkt formatteer ik de 20gb weer en probeer ik het opnieuw, want ik heb de tijd...

Btw ik ga eerst voor de makkelijkste denk ik :P

Alleen vroeg ik me af, als ik een image maak en exact dezelfde image terugzet op de andere schijf, en ook geen master/slave ga knoeien, dan blijft GRUB toch ook intact?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Ubuntu-schijf wisselen naar een grotere schijf zonder dataverlies...
« Reactie #12 Gepost op: 2006/08/18, 13:43:06 »
Citaat van: Gandyman
Ik denk dat je in de war bent ?
Behalve veel werk zeer verwarrend, het kan aan mij liggen natuurlijk ??
Ik stel voor dat hij die trail download (voor Windows) en installeerd in Windows.
In de war? Hoezo? Graag hoor ik van er onjuist is aan mijn voorgestelde oplossing.
De keuze is aan Daniel. Ik zou niet kiezen voor een oplossing met windows. En zeker niet voor trial software, na 15 dagen kost een licentie voor de true image server $699! Dan investeer ik liever in (linux)kennis die ik ook na de trial periode kan gebruiken. Dat je hier een andere keuze maakt, met andere argumenten, is ook goed en respecteer ik.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Ubuntu-schijf wisselen naar een grotere schijf zonder dataverlies...
« Reactie #13 Gepost op: 2006/08/18, 13:48:13 »
Citaat van: djvdorp
Alleen vroeg ik me af, als ik een image maak en exact dezelfde image terugzet op de andere schijf, en ook geen master/slave ga knoeien, dan blijft GRUB toch ook intact?
Kijk eventueel in /boot/grub/menu.lst. Grub werkt op basis van harddisk nummer en partitie nummer. Als je de partities weer in dezelfde volgorde aanmaakt (er was ook een swap partitie) dan blijven de nummers ongewijzigd en merkt grub niets van de schijfwisseling.
Klik links bovenin op Documentatie

djvdorp

  • Gast
Ubuntu-schijf wisselen naar een grotere schijf zonder dataverlies...
« Reactie #14 Gepost op: 2006/08/18, 16:34:06 »
Citaat van: testcees
Kijk eventueel in /boot/grub/menu.lst. Grub werkt op basis van harddisk nummer en partitie nummer. Als je de partities weer in dezelfde volgorde aanmaakt (er was ook een swap partitie) dan blijven de nummers ongewijzigd en merkt grub niets van de schijfwisseling.
OK, bedankt voor het antwoord, ik ga zo snel ik kan aan de slag, nadat ik even in de menu.lst van GRUB heb gekeken...

Offline Dave

  • Lid
Ubuntu-schijf wisselen naar een grotere schijf zonder dataverlies...
« Reactie #15 Gepost op: 2006/08/18, 17:28:20 »
>>Ik zou niet kiezen voor een oplossing met windows. En zeker niet voor trial software, na 15 dagen kost een licentie voor de true image server $699!<<

wil alleen even opmerken dat je het geen 15 dagen nodig bent en je het weer kunt verwijderen na eenmalig gebruik.

Ubuntu-schijf wisselen naar een grotere schijf zonder dataverlies...
« Reactie #16 Gepost op: 2006/08/19, 00:53:21 »
@Dave
een goed verstaander ??

Citaat
Ik zou niet kiezen voor een oplossing met windows. En zeker niet voor trial software, na 15 dagen kost een licentie voor de true image server $699! Dan investeer ik liever in (linux)kennis die ik ook na de trial periode kan gebruiken. Dat je hier een andere keuze maakt, met andere argumenten, is ook goed en respecteer ik.
Waarom zou je het Windows proggie niet gebruiken a 49 euri (als je het perse wilt kopen.) als trial ????
Je kent heel duidelijk het programma niet ??

Die server versie is iets duurder dus sja om dan zo'n bak geld neer te leggen ??
Voor 1 HD kopieren in 5 minuten ???
Als je er dan toch verder nix mee doet ??

Ennuh ik weet niet hoe snel jouw computer is maar in 15 dagen kopieer ik met dit programma ongeveer 4320 harddisken van 200 Gig. :P

Dan uninstall ik het.

Installeer het weer opnieuw en kan weer 15 dagen HDtjes kopieren.

Citaat
In de war? Hoezo? Graag hoor ik van er onjuist is aan mijn voorgestelde oplossing.
*Het duurt erg lang.
*Voor een leek is het moeilijk.
*Je moet veel handelingen verrichten,
--kopieren, formateren, enz enz.
* ik hoef nergens op te letten en of op te schrijven:
Citaat
Kijk eventueel in /boot/grub/menu.lst. Grub werkt op basis van harddisk nummer en partitie nummer. Als je de partities weer in dezelfde volgorde aanmaakt (er was ook een swap partitie) dan blijven de nummers ongewijzigd en merkt grub niets van de schijfwisseling.
mja ik kan misschien nog wel meer dingen verzinnen ???
Bijv. tijdens het lezen van deze postjes en raad geven had ik al weer 5 HDtjes gekopieerd :)

Ik respecteer jouw ook dat is niet de issue!
Ik begrijp alleen niet waarom je het moeilijk wilt doen als het makkelijk kan ?

enyway
we do it your way

HF :)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D