Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe schijfpartitie uitbreiden  (gelezen 549 keer)

Offline dirkvt

  • Lid
Hoe schijfpartitie uitbreiden
« Gepost op: 2021/05/27, 14:36:03 »
Op mijn notebook heb ik Ubuntu naast Windows 10 geïnstalleerd. Omdat de initieel voor Ubuntu gereserveerde schijfruimte inmiddels wat te krap is geworden, heb ik de Windows schijf-partitie verkleind. Daardoor is er nu 41 GB aan vrije ruimte beschikbaar voor uitbreiding (zie screenprint van het 'Schijven' programma. Als ik daarin echter de vrije ruimte selecteer en op de + van Partitie aanmaken klik, dan krijg ik de tekst 'Kan geen nieuwe partitie aanmaken. Er zijn al vier partities.' Over waarom dat er vier zijn en welke mogelijk kan worden uitgebreid en hoe dat moet, heb ik geen idee.

Kan iemand me uitleggen hoe ik die vrije 41 GB aan mijn gebruikersruimte kan toevoegen?
Ubuntu 22.04 Dell Inspirion N5010

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe schijfpartitie uitbreiden
« Reactie #1 Gepost op: 2021/05/27, 16:17:11 »
Je hebt in totaal vier primaire partities: dat is al het maximum voor een MBR ingedeelde schijf. Om die beperking te omzeilen, kan (en wordt, op je harde schijf) met uitgebreide partities gewerkt, waarin dan een onbeperkt aantal logische partities kan bestaan. Jij hebt Partitie 5 en Partitie 6 (hoogst waarschijnlijk je Ubuntu systeempartitie) aanwezig in zo een uitgebreide partitie.

In jou situatie wordt het vrij omslachtig om die situatie te veranderen en tegelijk alle data te behouden. Er moeten dan immers partities mét data verplaatst worden, en dat kan nogal eens traag zijn en loopt ook wel eens mis. Het zou eenvoudiger (sneller en zekerder) zijn ook partitie 5 en 6, en daarna de logische partitie, ter verwijderen om zo één grote vrije ruimte te maken , waarin je Ubuntu kan herinstalleren.

Anders moet je je Windows ntfs partitie ook gebruiken voor dataopslag  vanuit Linux - dan vergroot je die terug om de oorspronkelijke situatie te herstellen. Je moet enkele voorzorgen nemen als je een ntfs partitie ook onder Linux wil gebruiken:
- In Windows moet "faststart" uitgeschakeld zijn
- Vooraleer je naar Linux overschakelt, moet je Windows *geheel* afsluiten, zodat de ntfs partities geheel afgesloten worden.


Offline dirkvt

  • Lid
Re: Hoe schijfpartitie uitbreiden
« Reactie #2 Gepost op: 2021/05/27, 16:22:09 »
@vanadium bedankt. Ik ga er eens mee aan de slag.
Ubuntu 22.04 Dell Inspirion N5010