Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB Printer op windows Vista delen met Ubuntu  (gelezen 2957 keer)

Offline Rubert

  • Lid
USB Printer op windows Vista delen met Ubuntu
« Gepost op: 2008/11/13, 17:58:45 »
Ik wil mijn printer delen tussen windows vista en ubuntu.

Situatie :

mijn nieuwe printer,een HP Photosmart C4280, is via USB verbonden aan mijn desktop pc die werkt onder windows vista.
Mijn laptop, werkt onder ubuntu 8.04, en heeft een draadloze verbinding met de router.
Ik kan vanop mijn laptop inloggen op vista via samba.
De printer delen lukt echter niet. Nochtans staat de printer in vista 'gedeeld'
Op de ubuntu laptop probeer ik via Systeem ==> Beheer ==>Afdrukken (Windows printer via Samba )de printer te vinden in het netwerk.
Ik zie wel de windows pc (via workgroup ) maar niet de printer ??  :|
Met mijn oude HP printer (verbonden via de parallele poort ) lukte dit vroeger wel.
Zie ik iets over het hoofd ?

Grtz,
Rubert
Registered Linux User # 418466
Registered Ubuntu User # 7538

Offline Petervdw

  • Lid
Re: USB Printer op windows Vista delen met Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/14, 10:26:49 »
Aan Rubert
Kun je die printer niet via een ethernetkabel op je router/modem/Lan aansluiten? Dat werkt veel gemakkelijker.
Vr.groet, peter


Even in de doc zitten spitten, maar er zit geloof ik geen ethernet aansluiting op, jammer.
« Laatst bewerkt op: 2008/11/14, 10:56:04 door Petervdw »

eigenwijs

  • Gast
Re: USB Printer op windows Vista delen met Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/14, 11:29:02 »
Ik weet niet welke share name je aan de printer hebt gegeven, maar die kun je het best (moet?) kort en simpel houden; geen spaties, geen "rare" tekens. Ik heb het bij 8 tekens gehouden; letters, cijfers en underscore en het werkt.
Volgens mij had ik in eerste instantie problemen doordat Windows standaard een share name met spaties voorstelt.

Offline Rubert

  • Lid
Re: USB Printer op windows Vista delen met Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/14, 11:42:46 »
Bedankt al voor jullie reacties.
In mijn share name staan inderdaad spaties.
Ik ben momenteel op het werk maar ik zal dit in het weekend wijzigen en het resultaat laten weten.
Thx. ;)

mvg,
Rubert
Registered Linux User # 418466
Registered Ubuntu User # 7538

Offline Rubert

  • Lid
Re: USB Printer op windows Vista delen met Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/15, 14:45:12 »
Ik heb de sharename van de printer gewijzigd ( zonder spaties ), maar ik zie nog altijd mijn printer niet in ubuntu.
Ik zie wel de workgroup en de windows pc waaraan de printer hangt, maar niet de printer zelf.  ???
Ik zal er mee moeten leven zeker  :'(  ;)

Bedankt in elk geval al om even mee te denken met mij.  :)
Voor iedereen nog een fijn weekend.

mvg,
Rubert


Registered Linux User # 418466
Registered Ubuntu User # 7538

eigenwijs

  • Gast
Re: USB Printer op windows Vista delen met Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/21, 10:28:27 »
Ik blijf het toch vreemd vinden.
Je hebt de printer nu gedeeld onder Vista met een eenvoudige share name. Als je alleen maar hebt geprobeerd om hem door Ubuntu te laten vinden, zou je ook nog kunnen proberen om hem zelf te benoemen. Ik bedoel: "Systeem" > "Beheer" > "Afdrukken" > "Nieuwe printer" > kiezen "Windows printer via Samba"  en vervolgens in het veld achter "smb://" de gegevens invullen die in de regel daaronder gevraagd worden. Wat tussen vierkante haken staat is optioneel, maar het helpt meestal wel als je zoveel mogelijk informatie geeft. (Tenzij die extra informatie niet klopt  :| ). Het lijkt mij dat dit, misschien met wat zoeken naar de juiste namen, toch moet lukken. Als je nog een andere PC in het netwerk hebt, kun je daar misschien even spieken hoe de gedeelde printer, inclusief pad, wordt genoemd.
Succes!