Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]Welk programma voor RAW bewerking?  (gelezen 966 keer)

[Opgelost]Welk programma voor RAW bewerking?
« Gepost op: 2013/07/01, 19:18:16 »
Ik heb al vaker met Gimp gewerkt, maar is er een beter c.q. makkelijker programma om RAW files te bewerken?
« Laatst bewerkt op: 2013/07/01, 20:27:46 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Welk programma voor RAW bewerking?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/07/01, 19:30:52 »
Krita?

Lijkt veel op GIMP, en heb er geen ervaring mee, maar is een gokje waard.


Re: Welk programma voor RAW bewerking?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/07/01, 20:27:10 »
Bedankt, ik zet deze op opgelost. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Welk programma voor RAW bewerking?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/07/01, 20:51:35 »
Ik heb al vaker met Gimp gewerkt, maar is er een beter c.q. makkelijker programma om RAW files te bewerken?

Mijn antwoord is simpel: voor mij niet. Ik wil er geen geld aan uitgeven (donaties daargelaten, want ik waardeer het zeer), ik heb er zo lol in en de andere programma's zien er wel puik uit, maar met wat ik wil en kan doen is de combinatie Ufraw en GIMP ruim voldoende.

Kijk, de Slackware distributie (om een aansprekend voorbeeld te pakken)werd in het verleden zwaar afgekraakt door sommigen. De installer zag er dan ook niet uit. Maar het OS zelf beviel me buitengewoon en die installer ben je na een dag vergeten. Als je zoveel last van je ego hebt dat dat een drempel wordt ligt het probleem in mijn beleving vooral bij jezelf.

Afgelopen week zag ik weer eens iemand bezig met een dure body en ditto erg dikke zoomlens. Maar die was halverwege plots verdwenen. Ik weet nu waarom. Je houdt die lens maar een half uur omhoog. Daarna is het statief of inpakken. Ik heb nu ook zo'n lens, maar niet die "dikke". Ik zal het eerlijk toegeven: ik had het geld niet, want de dikke is vier keer zo duur.

Maar achteraf ben ik blij niet in dezelfde valkuil te zijn getrapt. Ik heb de hele tijd lekker zitten schieten. De volgende dag had ik wel wat spierpijn in de armen, maar niet om naar huis te schrijven.

Tenslotte is het de foto, die het moet doen. Ik heb 35 jaar motorwedstrijden gedaan, tot en met internationaal. Daar moet je niet van onder de indruk zijn, want zo goed was ik nou ook niet. Maar ik weet nog donders goed die cursus van een wereldkampioen. "Hoe hard moet je rijden? "HARD", brulden alle jonge honden in het verse leer meteen... "Zo langzaam mogelijk!" zei de oude rot in een vale spijkerbroek. "Hard rijden is bloedlink. Meer dan een meter voorsprong is niet nodig". "Aankomen, dat is belangrijk. Alleen op de finishlijn worden de winnaars geteld, eerder niet". Daarna werd het heel stil in de zaal. Ze hingen aan zijn lippen.

Een slechte foto is dus altijd beter dan geen foto. En een pracht foto van een ander dan jijzelf is altijd heel iets anders dan een matige foto waar jij op staat.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Hoe dan ook, veel plezier met die donders mooie Nikon.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: [Opgelost]Welk programma voor RAW bewerking?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/07/01, 23:51:24 »
Dank je Just. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.