Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Spel downgeload maar waar is het nu? Bodhi Linux  (gelezen 425 keer)

Offline Timm

  • Lid
Spel downgeload maar waar is het nu? Bodhi Linux
« Gepost op: 2016/06/18, 16:37:34 »
Ik heb een jaar geleden met hulp van dit forum bodhi linux geinstalleerd op m'n laptop. Ik snap ales nog niet echt en heb niet echt het gevoel dat ik controle heb over bestanden en dergelijke. Wat wel blijkt uit het volgende.

Ik heb het spel age of conquest IV downgeload via hun site. Ik kreeg de optie save as download of openen met eDeb. Ik koos voor eDeb. eDeb downloadde het en installeerde het; ging allemaal goed. Toen was het klaar en nu weet ik dus niet waar het spel is weggezet. Ik dacht het zal wel onder games staan (klik op bureaublad>games) maar niet dus. Wie kan me helpen?

Waarschijnijk is bodhi linux ook niet echt geschikt als eerste kennismaking met linux, want zoals ik al zei, ik heb niet het gevoel dat ik controle heb over wat ik doe.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Spel downgeload maar waar is het nu? Bodhi Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2016/06/18, 17:26:06 »
Wellicht wordt er met edeb geen launcher geïnstalleerd onder /usr/share/applications. Hierdoor komt het programma niet in het gebruikersmenu terecht. Je zal het via de terminal moeten opstarten, maar hiervoor moet je de naam kennen van het uitvoerbare bestand.

Als je weet hoe het opgestart moet worden, kan je ook zelf zo een launcher aanmaken. Zo een launcher is een tekstbestand, dat je dan onder .local/share/applications kan plaatsen. Dat wordt dan door de menu's opgepikt (ik onderstel dat ook de desktop in Bodhi die conventie wel zal volgen).

Offline Timm

  • Lid
Re: Spel downgeload maar waar is het nu? Bodhi Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2016/06/18, 18:06:06 »
Nou als het goed is heet het bestand package.deb, dat is tenminste het bestand dat ik heb downgeload maar ik weet niet of dat via eDeb verder is "uitgepakt". Maar dan moet ik weten in welke directory het staat.

Is er iets van een search functie waar ik iets als age of conquest of package kan invullen?

Of waar ergens kan ik zoeken of ik zoiets zie staan...in usr/share?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Spel downgeload maar waar is het nu? Bodhi Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2016/06/19, 12:22:16 »
Een .deb is een installatiebestand. Je zal in de documentatie van het programma moeten zoeken hoe het, na installatie, opgestart moet worden.

Offline Timm

  • Lid
Re: Spel downgeload maar waar is het nu? Bodhi Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2016/06/19, 14:26:51 »
Ik heb de map age of conquest waarin het hele spel is geinstalleerd gevonden in een map die opt heet (/opt?) Hierin staat ook libre office wat ik gedownload heb.

Ik wil een launcher maken in /usr/games. Kan volgens mij ook in /usr/share/applications/games 
Heb al geprobeerd om het uitvoerbare bestand hier gewoon in te kopieren maar dat kan dus niet. Dus ik moet een tekstbestand hierin maken?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Spel downgeload maar waar is het nu? Bodhi Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2016/06/19, 15:00:22 »
Waarom wil je een launcher maken in /user/games? Ik vrees dat je de standaard zal moeten volgen zoals het menusysteem werkt. Dat betekent: launchers in /usr/share/applications/ of - enkel voor de gebruiker - .local/share/applications.

Hier staat hoe .desktop bestandenw erken: https://help.ubuntu.com/community/UnityLaunchersAndDesktopFiles