Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vals Microsoft telefoontje  (gelezen 6557 keer)

Vals Microsoft telefoontje
« Gepost op: 2014/06/05, 17:13:12 »
Volgens mij al eerder langsgekomen, maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald:

Mijn vader heeft onlangs diverse telefoontjes gekregen van engels sprekende 'Microsoft medewerkers' die op afstand konden zien dat er iets erg mis was met zijn PC.....8< lang l*lverhaal >8......maar, nu direkt betalen zou alles oplossen....
Mijn vader werkt al jaren met Linux dus qualificeerde hij dit meteen als onzin (hmmm, nog een voordeel van Linux..  ;) ), maar er zijn ook mensen die er wel intrappen.

Waarschuwt uw medemensch!


Offline Ramana

  • Lid
Re: Vals Microsoft telefoontje
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/05, 19:46:24 »
Kreeg 'n keer ook zo iemand aan de lijn. Nog voordat hij zijn verhaal kon afmaken zij ik: 'aha, u bent dus een oplichter, een crimineel'.  Omdat ik het zo snel door had, raakte hij behoorlijk van slag. Maar in de maling nemen is veel leuker.  Dat ga ik een volgende keer doen.

Re: Vals Microsoft telefoontje
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/05, 20:31:54 »
We hadden hier laatst een topic over. Wij hebben ze ook een paar keer gehad, midden in de nacht. Ook één lokale TV-omroep in Friesland (zo begreep ik van mijn achternicht die daar woonachtig is) had vorig jaar een telefoontje van ze...

Re: Vals Microsoft telefoontje
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/06, 08:16:28 »
Heb die ook al twee keer aan de lijn gehad.

Eerste keer vroegen ze mij: "wat staat er linksonder op het scherm"? Nou niets,  zit op OS X en daar staat het menu bovenaan. Na 5 minuten dat proberen uit te leggen probeerden ze een andere techniek: welke knop staat er rechts van de ctrl-toets? Daar staat de alt-toets bij mij (alt en super/cmd-toetsen zijn omgewisseld op het Apple-toetsenbord). Na dat proberen duidelijk te maken voor nog eens 10 minuten, kreeg ik een hoop obsceniteiten naar mijn kop.

Tweede keer besloot ik het spelletje mee te spelen. Start een Windows-VM op, vroegen om een commando in te typen. Uiteraard eerst even Googlen wat dat commando was (kreeg ik direct uitleg over die scam). Heb een halfuurtje ze aan het lijntje gehouden. "Oei dit werkt niet. Wacht kunnen jullie die code nog eens sturen", ... totdat ze probeerden mijn TeamViewer te laten installeren, en ik plots een hoop meer over computers wist ;).

Moesten ze nog eens bellen, heb ik al vast een lege Windows-VM klaar staan. Weet iemand toevallig of er nog zo van die programma's bestaan die je hele Windows-desktop veranderen? A la Microsoft Bob of zo?
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Vals Microsoft telefoontje
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/06, 11:11:58 »
Heb die ook al twee keer aan de lijn gehad.

Eerste keer vroegen ze mij: "wat staat er linksonder op het scherm"? Nou niets,  zit op OS X en daar staat het menu bovenaan. Na 5 minuten dat proberen uit te leggen probeerden ze een andere techniek: welke knop staat er rechts van de ctrl-toets? Daar staat de alt-toets bij mij (alt en super/cmd-toetsen zijn omgewisseld op het Apple-toetsenbord). Na dat proberen duidelijk te maken voor nog eens 10 minuten, kreeg ik een hoop obsceniteiten naar mijn kop.

Tweede keer besloot ik het spelletje mee te spelen. Start een Windows-VM op, vroegen om een commando in te typen. Uiteraard eerst even Googlen wat dat commando was (kreeg ik direct uitleg over die scam). Heb een halfuurtje ze aan het lijntje gehouden. "Oei dit werkt niet. Wacht kunnen jullie die code nog eens sturen", ... totdat ze probeerden mijn TeamViewer te laten installeren, en ik plots een hoop meer over computers wist ;).

Moesten ze nog eens bellen, heb ik al vast een lege Windows-VM klaar staan. Weet iemand toevallig of er nog zo van die programma's bestaan die je hele Windows-desktop veranderen? A la Microsoft Bob of zo?
Als je een VM met XP hebt, kun je vanaf een CD met XP SP0 of SP1 (of van een oudere Windowsversie) het Programmabeheer (bekend van Windows 3.x) installeren :evil:. Dat heb ik destijds voor de lol een tijdje gedaan:

« Laatst bewerkt op: 2014/06/06, 11:15:25 door Gymnasiast »
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: Vals Microsoft telefoontje
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/06, 12:20:24 »
Ik heb jaren geleden ook eens zo'n telefoontje gehad, maar dit was gewoon een Nederlands sprekend figuur. Aan zijn accent te horen kwam hij uit het zuiden van het land. Bij zijn introductie dat hij van Microsoft was moest ik al lachen. En inderdaad: ook een soortgelijk lulverhaal. Ik had toen nog een scheidsrechtersfluitje aan een kettinkje hangen aan een muurspijker. Je raadt het al: het fluitje in stelling gebracht, daarna - héél even - mijn allerbeste sarcastische lachje laten horen om 'm te laten merken dat ik 'm door had. En meteen daarna keihard gefloten op dat ding (zo hard als ik kon): FRRRIIEEETTT!

Ik mag hopen dat hij er lang last van gehouden heeft.  :evil:
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vals Microsoft telefoontje
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/06, 12:52:40 »
Ik heb jaren geleden ook eens zo'n telefoontje gehad, maar dit was gewoon een Nederlands sprekend figuur. Aan zijn accent te horen kwam hij uit het zuiden van het land. Bij zijn introductie dat hij van Microsoft was moest ik al lachen. En inderdaad: ook een soortgelijk lulverhaal. Ik had toen nog een scheidsrechtersfluitje aan een kettinkje hangen aan een muurspijker. Je raadt het al: het fluitje in stelling gebracht, daarna - héél even - mijn allerbeste sarcastische lachje laten horen om 'm te laten merken dat ik 'm door had. En meteen daarna keihard gefloten op dat ding (zo hard als ik kon): FRRRIIEEETTT!

Ik mag hopen dat hij er lang last van gehouden heeft.  :evil:
Haha, geweldige reactie!  :laugh:

Zo ga ik het ook doen. Ben helaas nog nooit door ze gebeld, maar zo'n fluitje heb ik nog wel ergens liggen. Dat leg ik vast klaar.  =D

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Vals Microsoft telefoontje
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/06, 18:53:02 »
Ik mag hopen dat hij er lang last van gehouden heeft.  :evil:

Ik denk niet dat mensen iemand van het management team van Microsoft aan de lijn hebben gekregen, maar eerder iemand van een call-center die probeert zo wat centjes te verdienen in deze barre tijden, en deze opdracht voor de kiezen heeft gekregen...

Je kan natuurlijk ook zeggen 'geen belangstelling' en op dat knopje met dat rode telefoon-icoontje duwen.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vals Microsoft telefoontje
« Reactie #8 Gepost op: 2014/06/06, 19:01:11 »
Ik mag hopen dat hij er lang last van gehouden heeft.  :evil:

Ik denk niet dat mensen iemand van het management team van Microsoft aan de lijn hebben gekregen, maar eerder iemand van een call-center die probeert zo wat centjes te verdienen in deze barre tijden, en deze opdracht voor de kiezen heeft gekregen...

Je kan natuurlijk ook zeggen 'geen belangstelling' en op dat knopje met dat rode telefoon-icoontje duwen.
Tja, het zijn misdadigers..... Smerige rotzakken die nietsvermoedende mensen in grote problemen kunnen brengen. Daar heb ik geen medelijden mee.

Als ze wat centjes willen verdienen, dan komen ze hier maar asperges steken of aardbeien plukken. Daar heb ik respect voor. Niet voor dit soort misselijke praktijken.  :evil:

Offline Ramana

  • Lid
Re: Vals Microsoft telefoontje
« Reactie #9 Gepost op: 2014/06/06, 19:03:24 »
Dit is niet 'wat centjes erbij verdienen', dit zijn puur criminele activiteiten.

Re: Vals Microsoft telefoontje
« Reactie #10 Gepost op: 2014/06/06, 20:11:54 »
Ik mag hopen dat hij er lang last van gehouden heeft.  :evil:

Ik denk niet dat mensen iemand van het management team van Microsoft aan de lijn hebben gekregen, maar eerder iemand van een call-center die probeert zo wat centjes te verdienen in deze barre tijden, en deze opdracht voor de kiezen heeft gekregen...

Je kan natuurlijk ook zeggen 'geen belangstelling' en op dat knopje met dat rode telefoon-icoontje duwen.


Precies! Microsoft heeft zelfs een statement op haar site staan, net als banken, dat ze je nooit zomaar zullen bellen en nooit persoonlijke gegevens van je zullen vragen. Duidelijker dan dat kan het niet...

Offline MKe

  • Lid
Re: Vals Microsoft telefoontje
« Reactie #11 Gepost op: 2014/06/07, 20:49:21 »
Een vriendin van ons werd zo vaak gebeld dat ze de telefoon uiteindelijk door haar zoontje van 3 liet opnemen. De opname daarvan was best grappig :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Vals Microsoft telefoontje
« Reactie #12 Gepost op: 2014/06/07, 21:40:01 »
Vorige week heb ik er ook eentje 20 minuten aan het lijntje gehouden. De eerste snapte niet dat ik én geen Windows had én geen Mac maar dat ik toch een computer had... Vervolgens kreeg ik een "manager" aan de lijn die weer met hetzelfde verhaal kwam.

Braaf naar de verschillende websites gegaan die hij zei, maar de downloads deden het allemaal niet, wat gek  ;)
Bij een aantal van die websites moet je een pin-code opgeven van de partij die "support" geeft en die heb ik dus gerapporteerd zodat hun accounts geblokkeerd werden. Toen hij daar achter kwam kreeg ik een aantal verwensingen naar mijn hoofd en werd er opgehangen.

Eigenlijk wil ik nog wel een keer een virtuele machine klaarzetten voor die idioten want ze bellen iedere paar maanden weer. Laat ze de "virussen" op een vers geïnstalleerde Ubuntu maar opruimen :D

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Vals Microsoft telefoontje
« Reactie #13 Gepost op: 2014/06/07, 23:15:17 »
Eigenlijk wil ik nog wel een keer een virtuele machine klaarzetten ....
Ja, helemaal mooi: alle stappen door kunnen lopen (30 min verder) en dan roepen dat het een virtuele machine is.... Een beetje sneu voor zo'n eerlijke, hardwerkende oplichter. Een beetje empathie is wel op z'n plaats hoor......  :)

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Vals Microsoft telefoontje
« Reactie #14 Gepost op: 2014/06/09, 10:14:57 »
dan wel een virtuele machine met linux, en dan KDE zo aanpassen dat niks meer op de goede plaats staat, schrikt die man zich rot als hij op teamviewer inlogt  =D =D

Re: Vals Microsoft telefoontje
« Reactie #15 Gepost op: 2014/06/10, 08:18:27 »
Of juist precies een Windows uiterlijk geven. Zijn ze wel een tijdje zoet.

Re: Vals Microsoft telefoontje
« Reactie #16 Gepost op: 2014/06/10, 13:20:12 »
Net wilde ik beginnen in de keuken, toen er een telefoontje kwam.
Gewoontegetrouw keek ik op het telefoon-schermpje: tijd 11.59 nummer:  001800252525.
Al enigszins op mijn hoede nam ik op. En toen ontwikkelde zich het volgende gesprek:

Ik zei: Hallo?

Een zangerige stem (het deed me denken aan een mij bekende Pakistaan) zei: Allo. Are you speaking English?

Yes?

I am from Windows. Do you 'ave a computer?

Aha, dacht ik. Bluffen? Dat kan ik ook:

Nice to meet you. I am from Microsoft headquarters. But I'm not using Windows but Linux

Toen werd het even stil. En daarna hoorde ik alleen nog

Bye, bye

Wat jammer nou. Ik kom haast in de verleiding om mijn "collega" nog eens terug te bellen.
Zijn nummer heb ik immers nog... :evil: :evil: :
« Laatst bewerkt op: 2014/06/10, 15:49:04 door Old man »
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Vals Microsoft telefoontje
« Reactie #17 Gepost op: 2014/06/10, 13:33:51 »
@Old Man: Strak plan! Hem terugbellen lijkt me een leuk idee, ben erg benieuwd hoe ze reageren als je hun belt i.p.v. zij jou :P :evil:

Offline Ramana

  • Lid
Re: Vals Microsoft telefoontje
« Reactie #18 Gepost op: 2014/06/10, 16:53:41 »
Google dat nummer maar eens.... :)

Zelfs Zweden worden gebeld: http://www.missatsamtal.se/001800252525/
« Laatst bewerkt op: 2014/06/10, 16:55:46 door Ramana »

Re: Vals Microsoft telefoontje
« Reactie #19 Gepost op: 2014/06/10, 20:26:57 »
Google dat nummer maar eens.... :)

Zelfs Zweden worden gebeld: http://www.missatsamtal.se/001800252525/

Ik heb zelfs gehoord van Amerikanen dat ze worden gebeld. Ze bellen dus heel de wereld over, lijkt het...

Re: Vals Microsoft telefoontje
« Reactie #20 Gepost op: 2014/06/10, 21:01:19 »
Ik heb gehoord dat ze ook Duitsers bellen, dus lijkt me dat ze ook heel europa bellen..........
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Vals Microsoft telefoontje
« Reactie #21 Gepost op: 2014/06/11, 08:03:26 »
Ik geloof dat er in alle westerse landen veel Windows computers zijn, dus het verbaast mij niets dat daar ook allemaal naar gebeld wordt.  ;)
Waar de computer staat die gekraakt wordt maakt hen niet uit. Zolang ze er maar aan wat van kunnen stelen.

Re: Vals Microsoft telefoontje
« Reactie #22 Gepost op: 2014/06/11, 10:10:54 »
Ik heb me na de recente gebeurtenissen in india maar voorgenomen om te vragen in welk land die persoon zich bevind... met de vraag erbij of het india of pakistan is....
Mocht hij zeggen india dan maar gelijk de vraag stellen of hij gisteren of vandaag nog meisjes verkracht heeft....  >:(
Wat een ziek land is dat geworden zeg...... BAH
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Vals Microsoft telefoontje
« Reactie #23 Gepost op: 2014/06/11, 10:16:05 »
Heb ook een telefoontje gehad.
Eerst de vraag Do you speak English.
Mijn antwoord ,Yes.
Dan, It is about your computer.
Ik, Wich computer?
Stilte
Bye.

Wordt nu regelmatig gebeld. Maar wordt er niets gezegd.
Ook worden er blijkbaar verschillende telefoonnummers gebruikt.
Bij mij;
001500252525
001600252525

Re: Vals Microsoft telefoontje
« Reactie #24 Gepost op: 2014/06/11, 11:22:33 »
Ik heb me na de recente gebeurtenissen in india maar voorgenomen om te vragen in welk land die persoon zich bevind... met de vraag erbij of het india of pakistan is....
Mocht hij zeggen india dan maar gelijk de vraag stellen of hij gisteren of vandaag nog meisjes verkracht heeft....  >:(
Wat een ziek land is dat geworden zeg...... BAH

Niet alle mensen uit dat land over een kam scheren he... Jij zou het ook niet leuk vinden als iemand uit een ander land jou een pedo zou noemen alleen maar omdat we zieke geesten zoals Benno L hebben rondlopen.