Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Hoe Ext4 partitie ubuntu-10.4-desktop delen met Powerbook  (gelezen 1327 keer)

Offline zeger

  • Lid
Wie kan mij helpen met het volgende probleem:

Ik heb sinds kort een tweedehands Powerbook (MacOsX 10.4.11) en ik wil graag via het netwerk toegang tot een Ext-4 partitie op mijn ubuntu 10.4 desktop

Ik heb geen ervaring met opzetten van servers, wel heb ik de afgelopen week veel documentatie doorgenomen en dingen geprobeerd. Ik kom er niet uit.

Even wat puntjes die van belang kunnen zijn:
-De Ext4 partitie wordt direct bij het opstarten gemount.
-Pingen lukt in beide richtingen
-traceroute werkt van de ubuntu-pc naar de powerbook, maar andersom kan ik alleen de router zelf bereiken.
-Ik heb Samba geinstalleerd en de schijf gedeeld
-Ik heb NFS geinstalleerd en de schijf toegevoegd aan etc/exports. Vervolgens heb ik nfs gestart
- in de router heb ik onder "accesscontrol" Allow internet access uitgeschakeld.
- Verder heb ik by filterpolicy aangezet: Allow the packets not specified by any access control policy to pass through the Router

Info over de computers zelf:
IP router: 192.168.1.1
IP ubuntu: 192.168.1.101 (bedraad aangesloten)
IP powerbook: 192.168.1.100 (wireless)
Mountpoint Ext4partitie: Mnt/gedeeld

Internet werkt wel naar behoren op beide machines

Wie kan me verder helpen?




« Laatst bewerkt op: 2011/01/15, 20:40:46 door zeger »

Offline MrLeeJohn

  • Lid
    • MrLeeJohn, sinds 1997
NFS, samba, ftp, ssh/sftp.... wel ook de firewall goed configgen (bij het testen eventueel ff uitzetten).

Offline ruujan

  • Lid
Citaat
-Pingen lukt in beide richtingen
-traceroute werkt van de ubuntu-pc naar de powerbook, maar andersom kan ik alleen de router zelf bereiken.

Dat is gek, want het gaat in beide gevallen om ICMP echo pakketjes. Alleen staat de ttl (time to live) anders.

De instellingen van de router zouden in dit geval niet van belang mogen zijn. De machines zitten in het zelfde netwerk, dus hoeft er niet gerouteerd worden.

Ik denk dat ik in dit geval voor SMB zou kiezen. Die kun je namelijk als het eenmaal werkt, op de Mac heel simple toevoegen aan je login-items zodat de verbinding al bij het inloggen wordt gemaakt. Bovendien is er vrij veel documentatie te vinden over hoe je dat moet inrichten.


Offline zeger

  • Lid
(Opgelost) Hoe Ext4 partitie ubuntu-10.4-desktop delen met Powerbook
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/15, 20:25:05 »
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben er uit (een vriend van me is ict-er die heeft me op weg geholpen).

Even in reactie op jullie berichtjes:
Het lag wèl aan de firewall, maar niet de firewall van de router.

Ubuntu 10.4 schijnt standaard gebruik te maken van de firewall UFW. UFW laat alle verkeer naar buiten toe, maar blokkeert het verkeer de computer in.

Voor samba moeten enkele poorten opengezet worden. Dit kan vrij simpel met een grafische interface:

Start Ubuntu-softwarecentrum
Toets ufw in in het zoekveld
Installeer UFW firewall instellingen

Je vindt het programma bij systeem=>beheer=>firewall-instellingen
Voer het wachtwoord in.
Klik op toevoegen
Wijzig het vakje "Programma" in "Dienst"
Klik in het meest rechtse vakje op Samba
Dan toevoegen

Hierna is de schijf benaderbaar van buiten

Voor de printer moet je nog iets anders doen:
Ga naar het tabblad geavanceerd.
Voeg in het vakje "Van" het ip-adresvan je router in met daarachter /24
(bv 192.168.1.0/24)
Het getal 24 geeft aan dat de eerste 24 bits (het vaste deel van je ip-adressen) onveranderd blijft. Zo kunnen de computers die aan de router hangen allemaal bij je printerserver komen en kunnen computers van buiten dat niet.
laat het poortvakje erachter leeg
in de regel eronder bij "Naar" laat je juist het IP-veld leeg. In het poortvakje zet je 515
De rest van de velden hoef je niets aan te doen. Druk op toevoegen

Herhaal dit, maar dan met 631 in het veld links onderin.

Uiteraard kun je de Sambapoorten op dezelfde manier instellen, maar dan moet je wel even weten welke het zijn. Aangezien je deze automatisch ingevoerd hebt kun je de nummers zo noteren en opnieuw plaatsen.

Alles werkt nu!







« Laatst bewerkt op: 2011/01/15, 20:39:44 door zeger »