Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wine en backslashes  (gelezen 1703 keer)

Offline jjge

  • Lid
Wine en backslashes
« Gepost op: 2008/11/12, 13:45:41 »
Hallo, *

ik zit met een vervelend probleem.  Ik werk met een AdLib database onder Windows XP, en ik wil daarmee werken onder Wine. Toegang tot files kan via disk drive letters in ~/.wine/dosdevices, maar er staan ook verwijzingen in van de vorm \\linuxserver\sharenaam\pad\namen. Ik heb geprobeerd om die te benaderen via Samba, a.v.:
mkdir \\\\linuxserver/sharenaam
(in dosdevices) en dan
smbmount <share> \\\\linuxserver/sharenaam
maar dat lukt niet.
Ik heb ook nog ge"experimenteerd met mkdir \\\\linuxserver\\sharenaam
maar dat levert ook nix op.
Ik heb ook nsf mounts geprobeerd, die werken wel met echte drive letters, maar niet hiermee!

Heeft iemand een beter idee?

Re: Wine en backslashes
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/12, 15:06:08 »
Ik begrijp niet helemaal wat je wilt doen, ik ben niet bekend met Adlib database. Is de database in de vorm van een bestand, net als een MsAccess mdb bestand, die je met een client-applicatie vanuit wine wil openen? Dan is de vraag denk ik in eerste instantie: 'hoe benader ik bestanden op een SMB share vanuit een applicatie draaien in Wine'.

Ik heb er geen ervaring mee maar lukt een smb share mounten wel? Stel het lukt je windows share te mounten op /media/mijnshare dan kun je er een symbolische link met driveletter w: bijvoorbeeld naartoe maken

ln -s /media/mijnshare ~/.wine/dosdevices/w\:

Offline rja

  • Lid
Re: Wine en backslashes
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/12, 17:21:58 »
Ik heb Wine nauwelijks gebruikt.

Maar  werken  shares wel gewoon onder Wine ?

Dan zou je een gewoon een : map m: //linuxserver/directory kunnen in dos kunnen doen, als dat werkt onder Wine.




Offline jjge

  • Lid
Re: Wine en backslashes
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/12, 18:18:27 »
Mounten van zowel nfs als smb lukt gewoon. Wat me nekt zijn die backslashes. Die staan letterlijk in de database, en dat is het probleem.
Er staan bijvoorbeeld ook gewone verwijzingen met drive letter in, zoals I:plaatje.jpg en dan gebruik ik inderdaad die ln-truc om I: aan een gemounte nfs directory te linken. Maar zodra je subDIRs krijgt, komen er backslashes en gaat het mis. En als je een compleet pad met servername hebt, lukt het ook niet.

Wat ik eigenlijk zou moeten hebben is een linux bestand met backslashes i.p.v. slashes. Of, natuurlijk, een omgebouwde driver die in Wine ingepast kan worden.

Offline rja

  • Lid
Re: Wine en backslashes
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/12, 19:56:48 »
Je zou de  verwijzingen in de database kunnen aanpassen, als dat kan.

Als het helemaal niet lukt, zou je het nog onder Vmware of Virtual Box kunnen proberen, maar dan heb je wel een licentie voor Windows nodig, als je het officieel wilt doen.




« Laatst bewerkt op: 2008/11/12, 20:09:31 door rja »

Offline jjge

  • Lid
Re: Wine en backslashes
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/12, 20:32:24 »
Aanpassen van de database gaat niet, want dan werken de Windowsclients ineens niet meer :-(
Tja, en virtualisatie geeft, je merkt het al op, de noodzaak van een Windows-licentie. En dat is dus zo'n 150 euro per werkplek, voor software die alleen maar in de weg zit.
Probleem is nl. juist dat AdLib alleen onder Windows draait. Ik wil daarvan af. Het draait ook onder Wine, met het hier beschreven vervelende probleem.

Offline rja

  • Lid
Re: Wine en backslashes
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/12, 21:40:47 »
Aanpassen van de database gaat niet, want dan werken de Windowsclients ineens niet meer :-(
Tja, en virtualisatie geeft, je merkt het al op, de noodzaak van een Windows-licentie. En dat is dus zo'n 150 euro per werkplek, voor software die alleen maar in de weg zit.
Probleem is nl. juist dat AdLib alleen onder Windows draait. Ik wil daarvan af. Het draait ook onder Wine, met het hier beschreven vervelende probleem.
Als niemand het hier weet.

Zou je op wine forum kunnen vragen.

http://forum.winehq.org/viewforum.php?f=2&sid=2c528c57b8064df7017580ca73d2c835