Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geluid  (gelezen 883 keer)

Offline Willemtk

  • Lid
geluid
« Gepost op: 2011/05/01, 14:50:11 »
Ik heb dus een probleem met het geluid en dat is al sinds ubuntu 10.10. Het volgende is het probleem. Als ik mijn koptelefoon insteek in de laptop, gaat hij automatisch op dempen. Als ik hem dan van dempen afzet, geeft hij zowel geluid op de speakers van de laptop alswel in de koptelefoon. Dat is dus niet de bedoeling. Als ik de koptelefoon insteek betekent dat, dat ik geen last voor mijn omgeving wil zijn als ik mijn muziek opzet. En niet dat ik in mijn koptelefoon hoor, maar dat mijn omgeving daar dan ook last van heeft. Daarom heb ik een koptelefoon. Weet iemand raad?

Offline mrGee

  • Lid
Re: geluid
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/01, 17:15:43 »
Hallo

wat is de uitkomst als je in de terminal
aplay -l  (l =kleine letter L)

in typt?

Je zegt sinds 10.10, daarvoor was het goed? En wat draai je nu?

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Willemtk

  • Lid
Re: geluid
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/01, 18:33:35 »
Ik draai nu 11.04. Bij de 10.04 was alles nog in orde. Daarom werk ik nog steeds voor het grootste deel daar nog mee.

**** Lijst van PLAYBACK hardware-apparaten ****
kaart 0: Intel [HDA Intel], apparaat 0: VT1708S Analog [VT1708S Analog]
  Sub-apparaten: 2/2
  Sub-apparaat #0: subdevice #0
  Sub-apparaat #1: subdevice #1

Geeft ie weer bij aplay -l

Offline mrGee

  • Lid
Re: geluid
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/01, 21:17:43 »
Hallo

Ik zie daar zo één twee drie geen optie voor opduiken om toe te passen in
je /etc/modprobe.d/alsa-base.conf
Als ik in de file HD-Audio-Models.txt kijk, komt de kaart daar nl. niet voor.
Misschien loont het om de alsa backports te installeren (via synaptic), machine
te herstarten kijken wat er dan gebeurt. Heb je overigens ook de 10.04 nog
draaien of heb je er nu alleen 11.04 op staan ?

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Willemtk

  • Lid
Re: geluid
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/04, 13:12:32 »
Hallo

Ik zie daar zo één twee drie geen optie voor opduiken om toe te passen in
je /etc/modprobe.d/alsa-base.conf
Als ik in de file HD-Audio-Models.txt kijk, komt de kaart daar nl. niet voor.
Misschien loont het om de alsa backports te installeren (via synaptic), machine
te herstarten kijken wat er dan gebeurt. Heb je overigens ook de 10.04 nog
draaien of heb je er nu alleen 11.04 op staan ?

Groeten Gerrit


Nee, ik heb 10,04 er ook op staan, speciaal voor het geluid. Ik zal het eens proberen

Re: geluid
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/04, 13:22:16 »
Systeem -> Voorkeuren -> Geluid. Tabblad Uitvoer, Selecteer als Connector "Analoge koptelefoon". Open nu een Terminalvenster en start alsamixer. Navigeer met de pijltoetsen naar Front en zet deze op 100% met Page Up. Sluit nu de hoofdtelefoon aan en koppel hem weer los. Als het goed is, moet alles nu correct werken. Opmerking, de stappen in alsamixer moet je telkens herhalen wanneer je inlogt.

Offline Willemtk

  • Lid
Re: geluid
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/04, 13:27:00 »
Systeem -> Voorkeuren -> Geluid. Tabblad Uitvoer, Selecteer als Connector "Analoge koptelefoon". Open nu een Terminalvenster en start alsamixer. Navigeer met de pijltoetsen naar Front en zet deze op 100% met Page Up. Sluit nu de hoofdtelefoon aan en koppel hem weer los. Als het goed is, moet alles nu correct werken. Opmerking, de stappen in alsamixer moet je telkens herhalen wanneer je inlogt.

Zover bedankt. Alleen niet zo handig als je wil overstappen en op die problemen stuit. Ik heb zelf al jaren Ubuntu, maar kan me voorstellen dat een beginner dan toch weer voor windows kiest

Re: geluid
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/04, 13:27:51 »
Systeem -> Voorkeuren -> Geluid. Tabblad Uitvoer, Selecteer als Connector "Analoge koptelefoon". Open nu een Terminalvenster en start alsamixer. Navigeer met de pijltoetsen naar Front en zet deze op 100% met Page Up. Sluit nu de hoofdtelefoon aan en koppel hem weer los. Als het goed is, moet alles nu correct werken. Opmerking, de stappen in alsamixer moet je telkens herhalen wanneer je inlogt.

Zover bedankt. Alleen niet zo handig als je wil overstappen en op die problemen stuit. Ik heb zelf al jaren Ubuntu, maar kan me voorstellen dat een beginner dan toch weer voor windows kiest

Voor deze bug moet je bij Alsa en PulseAudio zijn, eigenlijk niet bij Ubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/04, 13:29:45 door Cumulus007 »